Ang, frysrisken. även om rören inte är tänkta att användas, så skall man normalt provtrycka dem vid monteringen. Provtryckning görs med vatten. Så då gäller det att få ut vattnet sedan. Möjligt att det går att blåsa ut det med tryckluft, men jag är osäker.
 
hempularen skrev:
...Så då gäller det att få ut vattnet sedan. Möjligt att det går att blåsa ut det med tryckluft, men jag är osäker.
Klart att det går!
 
Man kan provtrycka golvvämerör med luft också.
 
pelpet skrev:
En luftsolfångare kan användas för att hålla stugan ordentligt ventilerad även vintertid.
Funkar det i Norra Norrland. Är ju inte mycket ljus/sol under vinterhalvåret...
 
Att vattenfyllda kopparrör sprängs vid kyla vet jag. Det har hänt mig.
Är det samma problematik med plaströr?
 
Mikael_L
Atom skrev:
Att vattenfyllda kopparrör sprängs vid kyla vet jag. Det har hänt mig.
Är det samma problematik med plaströr?
GV-rör i PEXplast ingjuten i betong pajar stenhårt vid frysning. Isen expanderar och "stansar"ut små hål i GV-slangen där det är små håligheter i betongen mot rören.

I bjälklag med golvvärmeplåtar osv borde däremot slangen klara sig.

Men fyll systemet med glykol eller spritinblandning så är problemet löst.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Atom skrev:
Att vattenfyllda kopparrör sprängs vid kyla vet jag. Det har hänt mig.
Är det samma problematik med plaströr?
Mikael_L skrev:
GV-rör i PEXplast ingjuten i betong pajar stenhårt vid frysning. Isen expanderar och "stansar"ut små hål i GV-slangen där det är små håligheter i betongen mot rören.

I bjälklag med golvvärmeplåtar osv borde däremot slangen klara sig.

Men fyll systemet med glykol eller spritinblandning så är problemet löst.
Ja skulle lägga ner rör, skulle jag inte ha dem vattenfyllda. Antingen tömma dem helt, eller fylla med glykol eller nåt liknande. Vad som funkar bäst.
 
Lutar starkt åt plintgrund. Välisolerad botten. Och oljefyllda elradiatorer. Eventuellt också LLVP eller nån slags enklare kamin som komplement, men det blir nog inte i första stadiet. Sen att bara gjuta in en elslinga i badrummet där det ändå ska flytspacklas. hittade ett kit för 2000:-
Och att om jag saknar golvvärme och vill vistas där mer vintertid, så lyfter jag bort laminatgolvet och lägger elmatta under då.
Just nu har det då snöat nästan 2 dm så känns som att det blir att ta tag i detta till våren.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Om du tänker på plintgrund så se till att du gräver ner till frostfritt och att du isolerar och sorksäkrar ordentligt samt lägger ordentlig fuktspärr ovanpå kapillärbrytande skiktet......
 
Jag tror att 700mm blir för kort. Med en plintgrund så vill du i alla fall kunna åla in under för att inspektera, vilket gör att du behöver 300-400mm luft under. plinten kommer då kanske vara nergrävd 300-500mm (beroende på konstruktion). Jag skulle välja att gjuta egna plintar med gjutrör ( https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/plint-och-gjutrör/gjutrör-p17815 ) 190mm som är 1,2m långa. I denna skulle jag sätta in justerbara stolpskor ( http://www.clasohlson.com/se/Stolpsko/Pr314653000 ) med ganska stor justermån (man vet ju inte i förväg om man skall justera uppåt eller nedåt). Därefter skulle jag lägga två skivor 70mm cellplast nergrävd 5cm runt plinten för att isolera mot kylan så att avståndet för tjälen att vandra blir mycket längre. Schematisk illustration av en plintgrund med gjutrör, stolpsko och cellplastisolerad mark.
 
byggarätt skrev:
Om du tänker på plintgrund så se till att du gräver ner till frostfritt och att du isolerar och sorksäkrar ordentligt samt lägger ordentlig fuktspärr ovanpå kapillärbrytande skiktet......
frostfritt blir det inte förrän på 1.5-2 meter trodde nån nu. men att det kanske skulle vara okej att gräva ut en bit 60cm? lägga i grus i botten och packa det, gjuta en platta (typ 30-40cm i diameter?) i med plinten som man isolerar från mitten och uppåt eller så...
Kapillärbrytande skikt? Man ska väl inte gräva ut allt under stugan och fylla upp, då blir ju marken lösare. Som den är nu är den ju rätt hård. Bara gropar för plintarna tänker jag? Och fuktspärr? Blir ju fritt luftflöde under stugan... fast nån markduk kanske så det inte växer upp nåt (som klarar växa utan så mycket sol). Eller menar du i botten på stugan?
Och hur menar du med sorksäkrar?
Dålig koll på det mesta kring detta, så ber om ursäkt på förhand om jag skriver korkade saker :D
 
Ymer skrev:
Jag tror att 700mm blir för kort. Med en plintgrund så vill du i alla fall kunna åla in under för att inspektera, vilket gör att du behöver 300-400mm luft under. plinten kommer då kanske vara nergrävd 300-500mm (beroende på konstruktion). Jag skulle välja att gjuta egna plintar med gjutrör ( [länk] ) 190mm som är 1,2m långa. I denna skulle jag sätta in justerbara stolpskor ( [länk] ) med ganska stor justermån (man vet ju inte i förväg om man skall justera uppåt eller nedåt). Därefter skulle jag lägga två skivor 70mm cellplast nergrävd 5cm runt plinten för att isolera mot kylan så att avståndet för tjälen att vandra blir mycket längre.[bild]
Ja detta var en fin skiss. Tycker det låter vettigt faktiskt. kanske är bättre köpa rör och gjuta i dessa, verkar inte finnas färdiga plintar i den längden...?
 
Kullan skrev:
Lutar starkt åt plintgrund. Välisolerad botten. Och oljefyllda elradiatorer. Eventuellt också LLVP eller nån slags enklare kamin som komplement, men det blir nog inte i första stadiet. Sen att bara gjuta in en elslinga i badrummet där det ändå ska flytspacklas. hittade ett kit för 2000:-
Och att om jag saknar golvvärme och vill vistas där mer vintertid, så lyfter jag bort laminatgolvet och lägger elmatta under då.
Just nu har det då snöat nästan 2 dm så känns som att det blir att ta tag i detta till våren.
Jag tycker det vore enklare att börja med en LLVP, du behöver bara se till att du har en lämplig plats att montera den på och ström framdraget, sen tar det ca 4 h för montören och sen är allt färdigt.
Om du sedan, mot förmodan, skulle frysa så kan du lägga pengar på element och kamin.
Finns oftast inget sug att elda i en kamin om det redan är varmt inne, en kamin tar rätt så stor plats i anspråk och ger ojämn värme.
I badrummet tycker jag att det är en bra ide att lägga in golvvärme.
 
Kullan skrev:
frostfritt blir det inte förrän på 1.5-2 meter trodde nån nu. men att det kanske skulle vara okej att gräva ut en bit 60cm? lägga i grus i botten och packa det, gjuta en platta (typ 30-40cm i diameter?) i med plinten som man isolerar från mitten och uppåt eller så...
Kapillärbrytande skikt? Man ska väl inte gräva ut allt under stugan och fylla upp, då blir ju marken lösare. Som den är nu är den ju rätt hård. Bara gropar för plintarna tänker jag? Och fuktspärr? Blir ju fritt luftflöde under stugan... fast nån markduk kanske så det inte växer upp nåt (som klarar växa utan så mycket sol). Eller menar du i botten på stugan?
Och hur menar du med sorksäkrar?
Dålig koll på det mesta kring detta, så ber om ursäkt på förhand om jag skriver korkade saker :D
Ta det lugnt...mycket som snurrar runt i en sådan här tråd...
Du skriver inte korkade saker det finns bara korkade svar...

1.Grundläggning bör ske på frostfritt djup i synnerhet när det gäller plintar...

2.Plintarna bör vara utformade så att de inte kan lyftas av tjälkrafter

3.Under huset bör all typ av växtlighet tas bort och markseparationsduk läggas och ett lager grus för att kapilärbryta

4. Om du sätter igen grunden vilket du bör göra för att undvika djur bör du lägga plast på gruset

5 Sorksäkring är nödvändigt med stålnät beroende på vilken typ av trossbotten du väljer

Jag tycker fortfarande att du ska prata med foamglasfolket om deras platta på mark i och med att deras metod gör att du kan sätta ihop allt i en gång o inte bekymra dig om fukt kyla torktider djur etc...
Totalkostnad blir antagligen inte högre heller och jag kan inte se några uppenbara nackdelar...
 
Enligt rapporten jag läste om cellglas är det dyrare med en koljerngrund än en gjuten platta.

Jag tror att plintgrund (byggd på gjutrör och justerbara stolpskor) är perfekt i detta fall. Sätt plintarna till altanen på samma gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.