Du ska inte slita för den ska gå lätt att dra upp. Du ska ju även stoppa ner den nya lika långt så det får inte gå tungt. Men är du säker på att det är fel på givaren? Det kan man rätt enkelt mäta med en vanlig ohm mätare, man ser efter vad termostaten heter, letar reda på (googla) vilka värden givaren ska ha vid olika temperaturer och kollar så att mätvärdet stämmer mot "tabellen".
Sitter den fast så har du nog ett litet problem. Lösningen kan vara att öppna väggen på utsidan och på det viset pilla ner en ny givare.
Sitter den fast så har du nog ett litet problem. Lösningen kan vara att öppna väggen på utsidan och på det viset pilla ner en ny givare.
Ja den sitter helt fast.
Nej ingen aning om givaren är trasig eller fungerar.
Vad ska ohm mätaren vara inställd på?
Passar även på att tacka för all hjälp.
EDIT: Kikade här och ställde in den på "rumsgivare"
och skulle det då fungera så är givaren trasig och fungerar det inte så är det ju något annat problem. Right?
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...-BhTq42iD92Sts3T8gKrDpw&bvm=bv.62922401,d.bGE
Nej ingen aning om givaren är trasig eller fungerar.
Vad ska ohm mätaren vara inställd på?
Passar även på att tacka för all hjälp.
EDIT: Kikade här och ställde in den på "rumsgivare"
och skulle det då fungera så är givaren trasig och fungerar det inte så är det ju något annat problem. Right?
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...-BhTq42iD92Sts3T8gKrDpw&bvm=bv.62922401,d.bGE
Redigerat:
Om termostaten står på "rumsgivare"och den fungerar känner den enbart av temperaturen i rummet. Det får till följd att golvet växelvis kommer att bli kallt och lite för varmt, komforten blir med andra ord mycket dålig. Men du kan i alla fall se om slingan i golvet är hel. Nästan längst ner och på mitten av sidan 2 kan du i det dokument du länkade till se dom olika ohm värden som givaren ska ha vid olika temperaturer.
Vad som mätinstrumentet ska stå på beror på vilket instrument man mäter med, men det ska som du säkert ser, vara kilo ohm.
Vad som mätinstrumentet ska stå på beror på vilket instrument man mäter med, men det ska som du säkert ser, vara kilo ohm.
elmont skrev:
Okej, ja men jag får varken värma med rumsgivare eller golvgivare.
Kan man på något sätt se om det är slingan som gått sönder eller om det är termostaten?
Koppla in slingan direkt utan termostat, gör du det bör du övervaka det hela under tiden "provet" görs. Det borde ta mellan 15 -30 min för att man tydligt ska känna om golvet blir varmare. Men bäst är att med hjälp av en tångampermätare kolla strömförbrukningen på slingan när du kopplat ihop trådarna. Det kan även gå att ohm mäta slingan men det beror på vilken typ av "värmekabel" som använts är det tex självbegränsande är det omöjligt att få ett vettigt mätvärde.
"Koppla in slingan direkt utan termostat"
Hur gör jag detta? vilka kablar ska jag sätta ihop så det blir rätt
Har två blåa, två svarta, två vita.
En blå kommer nerifrån och en kommer uppifrån
En svart kommer nerifrån och en kommer uppifrån
Två vita kommer nerifrån.
Hur gör jag detta? vilka kablar ska jag sätta ihop så det blir rätt
Har två blåa, två svarta, två vita.
En blå kommer nerifrån och en kommer uppifrån
En svart kommer nerifrån och en kommer uppifrån
Två vita kommer nerifrån.
Redigerat:
När jag tittar lite närmare på bilderna ser det ut som om ledningarna till värmeslingan är skarvade, det borde dom vara i en dosa. Eftersom det inte ser fackmannamässigt utfört så säger färgerna mig inget, jag tror att vi har kommit till ett läge där jag skulle rekommendera hjälp av en yrkesman. Det är omöjligt att på distans göra mycket mer, felet kan lika gärna vara i skarven som i termostaten. Så jag tror att en undersökning på plats är att föredra.
elmont skrev:När jag tittar lite närmare på bilderna ser det ut som om ledningarna till värmeslingan är skarvade, det borde dom vara i en dosa. Eftersom det inte ser fackmannamässigt utfört så säger färgerna mig inget, jag tror att vi har kommit till ett läge där jag skulle rekommendera hjälp av en yrkesman. Det är omöjligt att på distans göra mycket mer, felet kan lika gärna vara i skarven som i termostaten. Så jag tror att en undersökning på plats är att föredra.
Ja kanske är så att det är bäst. Men om du ser på denna bild här nedanför. Så verkar det som att sladdarna går till badrumsskåpet?
LÄNKTEXT
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Element, eller golvvärme? Vatten- eller elburet?
Värme allmänt -
Övervåningen renoveras helt - byta ut radiatorer mot golvvärme
Värme allmänt -
Golvvärme, furugolv 30mm. Argument med sambo som hatar elradiatorer
Utbyggnad och tillbyggnad -
Elektisk eller vattenburen golvvärme? (återbetalningstid)
Värme allmänt -
EL-GOLVVÄRME kabel syns efter flytspackling
Tvättstuga