Men min visade ju bara 001 då är det alltså lite ström där?

Då är det ju ett el fel någonstans.

EDIT: Kan det vara så att det är något fel på termostaten? Då belysningarna i skåpen är dragna in i termometer dom också.
Samt att all annan el fungerar i huset.

Redigerat:
Ström mäts i ampere och spänning i Volt. Ström uppstår först vid belastning. Det är spänning du mäter med multimetern. :)

Ja, om den inte ger något utslag så är det spänningslöst. Men som sagt, har du stoppat mätsladdarna i rätt hål? Finns tre stycken.

Belsyningsskåpet kan ju knappast ligga över termostaten. Sitter termostat och strömbrytare i samma flerfacksram?

//Patrik

Testade att mäta nere där det går upp sladdar från golvet som ska till elementen. och där ligger det på ca 220.

Så här ser det ut:

4520201115829032e.jpg
6e202011158594b7d.jpg
2420201115921815d.jpg

Vad har hänt med nollan (de blåa)? De ser ju ut att inte vara inkopplade, eller i alla fall dåligt. Det måste du åtgärda.

F.ö. så ser inkopplingen ganska konstigt ut. Sitter det en dosa vid golvet antingen i badrummet eller på andra sidan väggen?

//Patrik

Japp dom sitter dåligt. Ska fixa det sedan.

Det kan vara felet?

//Patrik

Tror inte det då jag tror det hände sist jag öppnade upp den.
Men ska se om det kan vara det. Vet dock inte hur jag ska få in dom två blåa kablarna när det är ett sånt litet hål där.

Du får klippa bort klumpen och skala på nytt. Borde gå att få in bägge, annars får du koppla ihop dem och en stump FK med en toppklämma och gå med stumpen till plinten. "Avgrening" från två till en.

//Patrik

Redigerat:
Koppla in dom två + en extra blå på en toppklämma i någon form (ubåt, wago etc.) och lägg in i dosan, koppla sen den ensamma blå ledaren till termostaten. Har trådarna suttit så dåligt att de lossnade kan det mycket väl vara det som har orsakat det hela.

Okej, vart köper man såna då? Tack för era svar, uppskattas stort.

nixxz skrev:
Okej, vart köper man såna då? Tack för era svar, uppskattas stort.
Eller fixa det nu.
Klipp bort det virrvlet eller vad det nu heter.
Skala båda noga!
Skruva ut anslutningen och placera båda skalade kablar inne i hålet utan att nåt sticker ut på sidorna.
Dra åt.

Glöm inte slå ifrån spänningen!

Det ska se ut som de svarta på sista fotot.

Om du försöker trycka in bägge så tvinna inte. Då blir det svårare.

//Patrik

då ska jag göra så när jag kommer hem. tack..
återkommer med resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.