Hejsan!

Min golvvärme har bara plötsligt lagt av i badrummet blir riktigt kalt där inte nu och tänkt till vintern då lär det bli en frys där inne.
Samtidigt som golvvärmen dog så dog även halva badrumsbelysningen.
Så tycker det borde blivit något el fel?

Har ni några förslag på vad som kan hänt? Kan verkligen inget om EL.
Tack på förhand.

Mvh

Låter som att en säkring som gått?

Inte säkert det har något samband, men har du åtminstone kollat i elcentralen så alla säkringar och ev. jordfelsbrytare är ok? Annars lär du få ta dit någon som är mer hemma på el.

Om du inte hittar nåt fel i centralen så titta även på huvudsäkringarna vid mätaren. Ifall det är svårt att komma åt huvudsäkringarna så prova att alla plattor + ugn på spisen fungerar, det är ofta ett bra test att all inkommande ström fungerar.

nixxz: svall ?

Övrigt låter det som säkringen slagit ifrån eftersom det bara är badrummet som "slocknat". Såvida inte du har en separat JFB för badrummet och inte över hela anläggningen.

Nyligen kopplat in tvätt/tork på samma grupp kan vara en orsak.

Redigerat:
Jordfelsbrytaren har en sån där test knapp och den fungerar dom den ska.
Sedan hur ser man att en säkring är trasig? Då jag endast vet hur man byter proppar ur ett vanligt gammalt proppskåp.

Hager skåp har vi.

EDIT: Jag vet inte vart elmätaren finns.
Finns inte i elcentralen inne i huset iaf.

Det sitter ju knappar på säkringen som fäller ned sig när den löser ut. Dina huvudsäkringar är vanliga proppar och de sitter vid mätaren. Om du bor i en lägenhet så sitter mätaren troligen i ett låst mätarrum i källaren, eller liknande plats. Bor du i villa så har du ofta mätaren i ett mätarskåp på husets fasad.

Det går troligen inte att ha tvättmaskin/tumlare på samma grupp som golvvärmen. Tvätt och tork på samma grupp går inte om du kör maskinerna samtidigt, värmen drar ca 100w per kvadratmeter, så är ditt badrum på mer än typ 3 kvm så kan du inte ha värme och tvättmaskin/tork på samma grupp.

Bor i villa, då är det nog den lilla vita boxen som sitter på framsidan av huset jag ska öppna och titta i.

Kan detta ha hänt när jag då kopplade in en extra tvättmaskin på nedrevåningen, men den tog jag bort sedan då det luktade mögel om maskinen. Men tumlaren och den andra tvättmaskinen fungerar ju bra.

"Spaken" på moderna automatsäkringar fälls ned ifall säkringen överbelastas, bara att fälla upp spaken igen (efter att man tagit bort felet).

Har du gjort spistestet?

OBS att en kontrollampa på spisen säger inte att plattor faktiskt fungerar. Det är halvvanligt att lampan drivs av en fas medan värmen drivs från en annan fas...

Inne: 67172011545423840.jpg

Ute:
521720115463394d2.jpg

Allt ser ju bra ut?

EDIT: Ja jag har testat att dra på alla plattor + ugn fungerar bra.

Redigerat:
Allt detta kan ha hänt när det blev kortis i ett element på nedervåningen och då slog jordfelsbrytaren in.

Ute-bilden visar en förstärkare för kabel-tv eller liknande.

Jag återanvänder någon annans bild här från forumet, hela den gråa mojängen till vänster är en mätartavla och något liknande har du troligtvis utomhus:
http://www.byggahus.se/attachments/...-atgang-flexslang-vid-renovering-pict5048.jpg

Kortis i ett element kan mycket väl ha pajat en av de tre huvudsäkringarna, som du alltså måste leta vidare efter.

Okej tack. Bor i radhus. Har tittat runt hela huset hittar ingen =/ fan vad konstigt.

Det brukar vara ett grått skåp, antingen utanpå eller infällt i ytterväggen nån stans.

Teoretiskt kanske det sitter mätartavlor för ett helt gäng hushåll i samma byggnad. Är det nån slags förening som hänger ihop med huset och som har nån liten förrådliknande byggnad vid nåt av husen?

Om huset är tillräckligt gammalt så kan mätaren sitta inomhus, oftast i källaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.