S Slirkan skrev:
Ojoj, detta bådar inte gott.
Tror ni att det får bli en rörkrökare som får komma och kolla på detta då?

Eller vad kan hända om jag stänger av elementet helt och testar att gänga av "pytte-lite" för att se om det kommer luft?

Frågan är bara vilken gänga då ni prata om motsatta rör
Det andra röret som går ner i golvet är som de ser helt omöjligt att kunna få ut någon luft ur. Röret gör ju en böj uppåt innan det vänder ner i golvet.
 
GoC GoC skrev:
Det andra röret som går ner i golvet är som de ser helt omöjligt att kunna få ut någon luft ur. Röret gör ju en böj uppåt innan det vänder ner i golvet.
Så sant, nu när du säger det så.
Får testa att rucka lite på mutter "1" imorgon och hoppas det pyser väldigt mycket
 
S Slirkan skrev:
Så sant, nu när du säger det så.
Får testa att rucka lite på mutter "1" imorgon och hoppas det pyser väldigt mycket
Pröva fört att stänga alla andra element i huset, även det där denna eminenta koppling är gjord. Kör du cirkulationspumpen på läge 3 så borde/kanske det drar med sig luften ur slingan.
Luften bör stiga upp i rören som går till elementet och så kan du sedan lufta ur det i det elementet.
 
GoC GoC skrev:
Pröva fört att stänga alla andra element i huset, även det där denna eminenta koppling är gjord. Kör du cirkulationspumpen på läge 3 så borde/kanske det drar med sig luften ur slingan.
Luften bör stiga upp i rören som går till elementet och så kan du sedan lufta ur det i det elementet.
Ska fixa detta!
Måste bara lösa nya termostater till de element som inte kan stängas av idag!
Tack för hjälpen tills vidare, återkommer om problemet blir fortsatt.
 
S Slirkan skrev:
Ska fixa detta!
Måste bara lösa nya termostater till de element som inte kan stängas av idag!
Tack för hjälpen tills vidare, återkommer om problemet blir fortsatt.
Du behöver väl ingen termostat för att stänga av elementet. Är det bara ”piggen” som är kvar på elementet så kan du dra ett buntband runt som håller in den medans du testar att få vattnet att cirkulera i golvslingan.
Men se först till att ventilen till golvvärmen funkar som den skall, dvs både kan tryckas in och sedan komma ut. Som tidigare skrivits. Ta ett skruvmejselskaft, knacka ordentligt på ventilhuset och använd skaftet och tryck hårt på piggen upprepade gånger så den verkligen rör sig in och ut, minst 5mm skall den röra sig.
 
GoC GoC skrev:
Du behöver väl ingen termostat för att stänga av elementet. Är det bara ”piggen” som är kvar på elementet så kan du dra ett buntband runt som håller in den medans du testar att få vattnet att cirkulera i golvslingan.
Men se först till att ventilen till golvvärmen funkar som den skall, dvs både kan tryckas in och sedan komma ut. Som tidigare skrivits. Ta ett skruvmejselskaft, knacka ordentligt på ventilhuset och använd skaftet och tryck hårt på piggen upprepade gånger så den verkligen rör sig in och ut, minst 5mm skall den röra sig.
Världsklass!
Tack ska testa detta
 
Nu testade jag följande:
Stängde av alla element (utom ett som jag glömde som gick på halvfart) sen satte jag cp på max (3:ans växel) i ca 1 timme.

Slangen längst till vänster (golvvärme slangen) blev varm hela vägen ner och det känns som att det blev tempererat i golvet
Men slangen som kommer tillbaka är bara ljummen (kanske ska vara så)?

Så nu testar jag att köra alla element öppna, några på full fart och några på halvfart, så får vi se imorgon om det är någon värme kvar i golvet.
Har inte vred till alla element för tillfället, men ska försöka köpa det imorgon och kolla om man kanske kan köra de flesta element på halvfart så kanske även det cirkulerar till gv.
 
Det är trögt med GV , och slinga/golv är kalla, så det tar ett tag innan värmen och returen blir varma, i ditt falla kan det vara så att det är en luftbubbla i slangen, gasa på så mycket som möjligt med pumpar och en del ventiler stängda så kanske ev, luft åker ut.
 
Under hur lång tid ungefär?
Kan testa ikväll men hur länge behöver jag max, gv är ca 5kvm
 
S Slirkan skrev:
Under hur lång tid ungefär?
Kan testa ikväll men hur länge behöver jag max, gv är ca 5kvm
Du kan väl börja med och känna om du nu far fått cirkulation genom golvvärmen. Är den slangen som var varm igår fortfarande varm och den andra svalare så fungerar det.
Om inte så får du stänga alla element på nytt och köra med full fart på pumpen en timme till.
Återupprepa tills du har en fungerande cirkulation i golvet. Och det skall så klart vara skillnad i temperatur på slangarna. Värmen i vattnet avges till golvet, som blir varmt, och är då kallare i returledningen.
 
Kanon!

Ja det var fortfarande varmt igår i ena slangen och svalare i den andra.

Och då går ca 3 radiatorer på max, 3st går på halvfart och CP är på 2:ans läget på en skala från 1-3, så det kanske löste problemet att köra på max igår, så hoppas att jag har flöde nu

Tack så mycket för all hjälp!
Kommer att återkomma med mer i andra trådar om mycket annat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.