Det är troligen luft i golvslingan.
Den lär stå i dom ”fina” höjdpunkterna innan det går ner i golvet.
Du kan väl börja med att försöka få ut eventuell luft i det vänstra röret. Där går det att släppa lite på muttern på kopplingen som ser ut att sitta på en högpunkt. Där kommer troligen luft pysa ut. Den högra anslutningen är dock helt omöjlig att lufta. Amatörernas julafton verkar det ha varit då detta fantastiska rörmontage genomfördes. Att lufta elementen hjäper inte mot luften du har i golvslingan.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Men radiatorn har dålig värme den med , så något med flödet är det,. en fråga i det hela har du en vattenburen handdukstork på väggen.
 
J jonaserik skrev:
Men radiatorn har dålig värme den med , så något med flödet är det,. en fråga i det hela har du en vattenburen handdukstork på väggen.
Nej, radiatorn fungerar utmärkt.
Den är kanon, blir jättevarm om jag kör på max.

Enbart gv som inte blir varmt, den förblir kall oavsett hur jag gör
 
J jonaserik skrev:
Men radiatorn har dålig värme den med , så något med flödet är det,. en fråga i det hela har du en vattenburen handdukstork på väggen.
Nej då har du läst inläggen dåligt.
 
GoC GoC skrev:
Det är troligen luft i golvslingan.
Den lär stå i dom ”fina” höjdpunkterna innan det går ner i golvet.
Du kan väl börja med att försöka få ut eventuell luft i det vänstra röret. Där går det att släppa lite på muttern på kopplingen som ser ut att sitta på en högpunkt. Där kommer troligen luft pysa ut. Den högra anslutningen är dock helt omöjlig att lufta. Amatörernas julafton verkar det ha varit då detta fantastiska rörmontage genomfördes. Att lufta elementen hjäper inte mot luften du har i golvslingan.

Vilken av alla tre?
Den översta, mitten eller längst ner mot kopplingen mot vattenrörskopplingen ?
 
  • Vattenrörskopplingar och avstängningsventiler vid ett golv, med fokus på mellan- och nedre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Slirkan skrev:
Nej, radiatorn fungerar utmärkt.
Den är kanon, blir jättevarm om jag kör på max.

Enbart gv som inte blir varmt, den förblir kall oavsett hur jag gör
Du måste få ur luften i den idiotiska inkopplingen. Det skall sitta luftskruvar i högpunkterna så du får väck luften.
Alternativt. Stäng alla element i huset så allt flöde går till badrummet, då kanske pumpen orkar trycka ur luften.
 
S Slirkan skrev:
Vilken av alla tre?
Den översta, mitten eller längst ner mot kopplingen mot vattenrörskopplingen ?
Den som pekar till vänster, där slangen till golvvärmen är ansluten.
Det blir mitten.
 
Ja då är det säkert luft i slingan och problemet är att som sägs en klåpare har varit i farten., om man tittar på rören så ser det ut som att returen är det högra. Se bilden
 
  • Radiatorrör med instruktioner för att avlufta systemet, inklusive vit ventil och justermutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GoC GoC skrev:
Den som pekar till vänster, där slangen till golvvärmen är ansluten.
Det blir mitten.

Jag gör så, "better safe than sorry", säg vilket nummer
 
  • Rörinstallation i hemmiljö med numrerade delar markerade för diskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Ja då är det säkert luft i slingan och problemet är att som sägs en klåpare har varit i farten., om man tittar på rören så ser det ut som att returen är det högra. Se bilden
Nu säger ni olika saker, hmm...
Vem ska jag tro på och vilken mutter ska jag gå för?
 
S Slirkan skrev:
Jag gör så, "better safe than sorry", säg vilket nummer
1 så klart. Luften åker som du vet uppåt i vatten så därför öppnar du på högsta möjliga punkt. Det kan vara luft i slingan ända ner till nedre kopplingen nr3.
 
GoC GoC skrev:
där slangen till golvvärmen är ansluten.
Ser ut att vara alupex och inte bra att börja lossa muttrar på dom, samt kringelkrokarna på dom. Dom kan sitta i spänn och bli otäta
 
J jonaserik skrev:
Ser ut att vara alupex och inte bra att börja lossa muttrar på dom, samt kringelkrokarna på dom. Dom kan sitta i spänn och bli otäta
PE-X står det på den korta stående rörstumpen.
Är det alupex skall det väl vara märkt PAL
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Ser ut att vara alupex och inte bra att börja lossa muttrar på dom, samt kringelkrokarna på dom. Dom kan sitta i spänn och bli otäta
Ojoj, detta bådar inte gott.
Tror ni att det får bli en rörkrökare som får komma och kolla på detta då?

Eller vad kan hända om jag stänger av elementet helt och testar att gänga av "pytte-lite" för att se om det kommer luft?

Frågan är bara vilken gänga då ni prata om motsatta rör
 
GoC GoC skrev:
PE-X står det på den korta stående rörstumpen.
Vad är skillnaden, gör det saken bättre eller sämre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.