Vad är det för frigolitskivor som nämns?

C.Sand
H hempularen skrev:
Skall o skall. OM man skall göra en sådan sak så måste det finnas en beskrivning från tätskiktstillverkaren som beskriver hur det skall göras. Ställer inte tillverkaren upp med det (ex. för att det inet går att göra så). Så får man välja en anna metod som tillverkaren godkännner, ex. göra om allt.

En annan sak jag glömde skriva högre upp i tråden. Plattorna man ser vid brunnen ligger ju nästan helt i luften, med några klickar fix under. Så får det inte se ut. Det skall vara fix under hela plattan.
Tack så mycket för svar. Är så tacksam, det är lite kämpigt för oss.

Firman hade först i sin utredning kommit fram till att göra om allt. Men efter att besiktningsrapport var klar ändrade de sig till denna lösning istället tyvärr.

Frigolitskivorna är lux elements 2cm.
För dessa kanske man också behöver en beskrivning från leverantör?

Förresten, stämmer det att brunn 75mm hade inneburit höjning av golv?
Är det högre än 50mm brunn?

Tacksam för hjälp!

Vad gäller höjden på brunnen, det är möjligt att en brunn med 75 rör är högre (det finns måttritningar på Jafo hemsida, alternativt Purus. Men nu är det en Jafo brunn ser det ut som). För dusch så är 50mm godkänt, men inte för badkar.

C.Sand Camilla Sandberg skrev:
Frigolitskivorna är lux elements 2cm.
För dessa kanske man också behöver en beskrivning från leverantör?
Det skadar väl iofs inte att titta på monteringsanvisningarna för dem, men det låter märkligt om de skall återmontera dem, har lite svårt att förstå hur man skulle kunna demontera dem utan att helt förstöra dem.

C.Sand
H hempularen skrev:
Det skadar väl iofs inte att titta på monteringsanvisningarna för dem, men det låter märkligt om de skall återmontera dem, har lite svårt att förstå hur man skulle kunna demontera dem utan att helt förstöra dem.

Nja, nu vet ju inte jag riktigt hur dessa skivor sitter fast på betongvägg bakom eller hur 'hårt" de sitter.

Men jag antar att de ex. Tar ner platta 60×60. Därefter sågar ner denna skiva på något sätt. Här måste det väl spara ett antal centimeter till plattan ovanför och även till golv för att kunna sätta ny tätskiktsduk med överlapp. Samt att de därunder sågar ut ny frigolit och tätar skarvar. Därefter tätskikt med överlapp sedan ny kakelplatta.

Det blir ganska många plattor att ta ner och som jag ser det....tas ner med försiktighet för att inte skada tätskikt intill golv och plattan ovanpå.

Utöver detta, ta ner plattor i fönsterkarmen för att korrigera list.
Ta ner kakel vid dörrkarm intill våtzon för att tätskikt.
Ta bort plattor vid brunn

I min värld (som inte är nyggare) känns detta ganska svårt att få till bra. Allra helst för firman som uppvisat brister i utförande och branschregler.

Försök att gå in och ta närbilder på tätskiktet på de delar de skall skarva mot. Det måste vara 5 - 10 cm överlapp mellan nya och gamla tätskikitet där det skarvas (varierar lite mellan fabrikat tror jag). Men då skall det vara oskadat tätskikt på den bef. delen.

C.Sand
Tack för all hjälp.

Tätskiktsleverantören från pci skriver i mail till oss: Han kommunicerar lösning till företaget som sedan får skriva ner detta till oss i sin tur. Så här kommer vi inte längre än så.

Vi får helt enkelt invänta detta åtgärdsförslag för att komma vidare och få detta klart med besiktningsman för dessa moment.

Men vi har lärt oss en massa på vägen. Framförallt led arbetet själv och se till att det blir rätt från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.