Moderator
· Stockholm
· 53 294 inlägg
Om jag börjar med brunnen på bild i inlägg #4. Tätskiktet där ser nästan ut att vara ett rollat tätskikt. Oftast inte OK, men på betongunderlag har jag för mig att det är OK.
MEN ramen för plåtgallret som är bortplockad har varit felmonterad. Det skall ha kakelfix under hela sin kant. Den har en plåtkant som skall vila i fix. Annars kan den svikta ned när man går på brunnen, dels spricker då fogen runt brunnen, dels kan plåtkanten nå ned till tätskiktet och skava sönder det. Finns en medlem här på forumet som drabbades av det, försäkringsbolaget vägrade ersätta eftersom ramen var felmonterad. Detta framgår inte av regler eller monteringsanvisningar, men skall vara känt av någon som ger sig på att bygga badrum (förs. bolagets förklaring).
På den första bilden ser allt väldigt konstigt ut, och troligen grovt felaktigt. Mer bilder från olika vinklar och rakt ned i brunnen vore bra. Metallramen för gallret ser ut att gå ned i brunnen. Man ser en skuren kant på tätskiktsfolien. Ser jättefel ut.
MEN ramen för plåtgallret som är bortplockad har varit felmonterad. Det skall ha kakelfix under hela sin kant. Den har en plåtkant som skall vila i fix. Annars kan den svikta ned när man går på brunnen, dels spricker då fogen runt brunnen, dels kan plåtkanten nå ned till tätskiktet och skava sönder det. Finns en medlem här på forumet som drabbades av det, försäkringsbolaget vägrade ersätta eftersom ramen var felmonterad. Detta framgår inte av regler eller monteringsanvisningar, men skall vara känt av någon som ger sig på att bygga badrum (förs. bolagets förklaring).
På den första bilden ser allt väldigt konstigt ut, och troligen grovt felaktigt. Mer bilder från olika vinklar och rakt ned i brunnen vore bra. Metallramen för gallret ser ut att gå ned i brunnen. Man ser en skuren kant på tätskiktsfolien. Ser jättefel ut.
K kniv skrev:
Här är bilder på brunn med glipa som det ser ut nu. Ska lösa bättre bilder. De jag tog nu blev mörka.....vi har inget ljus precis därH hempularen skrev:Om jag börjar med brunnen på bild i inlägg #4. Tätskiktet där ser nästan ut att vara ett rollat tätskikt. Oftast inte OK, men på betongunderlag har jag för mig att det är OK.
Moderator
· Stockholm
· 53 294 inlägg
Och nu sitter plåtramen fast antar jag? Det går inte att se hur man gjort med tätskiktet. Men på första bilden ser det ut som det är avslutat vid kanten på brunnen. Det är tänkbnart att det finns en brunnsmanschett (en självhäftande gummiduk) under folien som är skuren. Men normalt så står det i monteringsanvisningarna att duken OCH manschetten skall trryckas ned i brunnen. Men detta skall framgå av monteringsanvisningarna för det aktuella tätskiktet. Funktionen är att de skall vara klämda av klämringen (den vita ringen som sitter med skruvar på bilden) mot insidan av golvbrunnen. Den ringen är konisk, och brunnen är konisk, så trycket mot tätskiktet ökar när ringen pressas djupare ned i brunnen.
Du skulle möjligen kunna prova att fotografera in i springan mellan plåtkanten och brunnen. Med lite tur går det att få begripliga bilder där.
Har du någon bild där det går att se fabrikatet på tätskiktsfolien? Eller vet du på annat sätt vilket system som använts, kan framgå av en faktura, eller förpackningar på en skräphög.
Du skulle möjligen kunna prova att fotografera in i springan mellan plåtkanten och brunnen. Med lite tur går det att få begripliga bilder där.
Har du någon bild där det går att se fabrikatet på tätskiktsfolien? Eller vet du på annat sätt vilket system som använts, kan framgå av en faktura, eller förpackningar på en skräphög.
Ser ut att vara PCI tätskitsystem. Monteringsanvisningen säger att både brunnsmanschett och folie ska klämmas fast av klänningen, precis som på de flesta andra system.
Mest troligt har dom gjort fel, om man ska tolka första bilden. Den nya bilden är fortsatt alldeles för dålig den med. Bästa sättet att kolla är att ni tillsammans med de som gjort badrummet (och besiktningsmannen), skruvar loss klänningen och kontrollerar. Har dom inte följt monteringsanvisningarna finns inte ett försäkringsbolag i hela Sverige som vill ha er försäkring. Golvbrunnar är överlägset största orsaken när det kommer till vattenskador.
Skulle gissa det är en Jafo-brunn också, eftersom Purus inte har skruvar.
Mest troligt har dom gjort fel, om man ska tolka första bilden. Den nya bilden är fortsatt alldeles för dålig den med. Bästa sättet att kolla är att ni tillsammans med de som gjort badrummet (och besiktningsmannen), skruvar loss klänningen och kontrollerar. Har dom inte följt monteringsanvisningarna finns inte ett försäkringsbolag i hela Sverige som vill ha er försäkring. Golvbrunnar är överlägset största orsaken när det kommer till vattenskador.
Ja, ramen sitter fast. Har försökt att fota lite men är svårt. Försökte att lysa med lampa men svårt att se. Dock ser det ut som det är blått (tätskikt mellan fogarna. Vid hörnet sitter det byggda klossar med fix.H hempularen skrev:Och nu sitter plåtramen fast antar jag? Det går inte att se hur man gjort med tätskiktet. Men på första bilden ser det ut som det är avslutat vid kanten på brunnen. Det är tänkbnart att det finns en brunnsmanschett (en självhäftande gummiduk) under folien som är skuren. Men normalt så står det i monteringsanvisningarna att duken OCH manschetten skall trryckas ned i brunnen. Men detta skall framgå av monteringsanvisningarna för det aktuella tätskiktet. Funktionen är att de skall vara klämda av klämringen (den vita ringen som sitter med skruvar på bilden) mot insidan av golvbrunnen. Den ringen är konisk, och brunnen är konisk, så trycket mot tätskiktet ökar när ringen pressas djupare ned i brunnen.
Fyller man igen de hålen man så på ursprungsbilden?
Tätskikt är duk, pci 2014 överlappteknik.jag har inte sett något annat runt där.
Detta är betonggolv och väggar frigolitskivor med betong under.
Brunnen är något med faluplast.
Åh, ja det ser märkligt ut även från mitt perspektiv. Vi hade en besiktningsman här och jag upplevde som att han hade problem att se hur det var gjort i denna brunn. Han skruvade dock inte av något.K kniv skrev:Ser ut att vara PCI tätskitsystem. Monteringsanvisningen säger att både brunnsmanschett och folie ska klämmas fast av klänningen, precis som på de flesta andra system.
Tätskikt är inte rätt på andra brunnen så sannolikheten att det inte är rätt här heller är kanske överhängande. Om de inte är så att de inte var så noga med den andra då det ska stå ett badkar där.
Svårt att se och även svårt att ta bild.
Hmmmm
K kniv skrev:Ser ut att vara PCI tätskitsystem. Monteringsanvisningen säger att både brunnsmanschett och folie ska klämmas fast av klänningen, precis som på de flesta andra system.
Jo, han ska vara plattsättare och ansluten till bkr.T tank77 skrev:
Bild längre ifrån. En där badkar ska stå och andra i dusch.
Av dom bilderna att döma ser det inte ut som att tätskiktet är korrekt monterat under klamringen utan avskuret i kanten vid brunnen. Man ska använda en skärmall (kostar typ 40-50kr och kan återanvändas) när man skär ut för golvbrunnen. Många slarvar tyvärr med denna.
Du kan själv kontrollera om han är ansluten till bkr eller inte. Låter som att du tvekar.Camilla Sandberg skrev:
Tätskiktet och golvbrunnen är minst lika viktigt att det blir rätt även om det är badkar ovanför.Camilla Sandberg skrev:
Åh, ja det ser märkligt ut även från mitt perspektiv. Vi hade en besiktningsman här och jag upplevde som att han hade problem att se hur det var gjort i denna brunn. Han skruvade dock inte av något.
Tätskikt är inte rätt på andra brunnen så sannolikheten att det inte är rätt här heller är kanske överhängande. Om de inte är så att de inte var så noga med den andra då det ska stå ett badkar där.
Svårt att se och även svårt att ta bild.
Hmmmm
Moderator
· Stockholm
· 53 294 inlägg
Det vore bra med en närbild runt kanten där plåten är borta som på näst sista bilden.
Jag tyckler det ser ut som folien är skuren, och inte går ned i brunnen, men det är lite otydligt.
Jag tyckler det ser ut som folien är skuren, och inte går ned i brunnen, men det är lite otydligt.
Enligt sista översiktsbilden har de inte heller förseglat skarvarna så som monteringsanvisningen säger. Detta är vanligt förfarande och används av de flesta foliesystemen. Jag skulle starkt ifrågasätta hans kunskap och det ser onekligen ut som de tar massa genvägar när dom skippar en sådan sak som att försegla skarvarna. Sannolikt med motiveringen att det spar tid och/eller pengar (för vem kan man undra), men håller ”lika bra”. Dock spelar det ju mindre roll, monteringsanvisningen ska följas för att kunna påvisa till försäkringsbolag att man gjort rätt. Annars kan (kommer?) det bli problem senare om det sker någon vattenläcka. Känns som att man genar i kurvorna här, vilket är ganska sjukt att man gör för att spara enstaka tusenlappar när man gör ett badrum för 250 tusen.Camilla Sandberg skrev:
Ja, ramen sitter fast. Har försökt att fota lite men är svårt. Försökte att lysa med lampa men svårt att se. Dock ser det ut som det är blått (tätskikt mellan fogarna. Vid hörnet sitter det byggda klossar med fix.
Fyller man igen de hålen man så på ursprungsbilden?
Tätskikt är duk, pci 2014 överlappteknik.jag har inte sett något annat runt där.
Detta är betonggolv och väggar frigolitskivor med betong under.
Brunnen är något med faluplast.
Ja, jag tog upp detta med besiktningsmannen men han sa att det var rätt. Jag ringde pci och frågade: alla skarvar ska överstrykas och röromöringar. Jag uttryckte mig om man kan kalla det lite slarvigt. Killen från pci kallade nonchalant.K kniv skrev:Enligt sista översiktsbilden har de inte heller förseglat skarvarna så som monteringsanvisningen säger. Detta är vanligt förfarande och används av de flesta foliesystemen. Jag skulle starkt ifrågasätta hans kunskap och det ser onekligen ut som de tar massa genvägar när dom skippar en sådan sak som att försegla skarvarna. Sannolikt med motiveringen att det spar tid och/eller pengar (för vem kan man undra), men håller ”lika bra”. Dock spelar det ju mindre roll, monteringsanvisningen ska följas för att kunna påvisa till försäkringsbolag att man gjort rätt. Annars kan (kommer?) det bli problem senare om det sker någon vattenläcka. Känns som att man genar i kurvorna här, vilket är ganska sjukt att man gör för att spara enstaka tusenlappar när man gör ett badrum för 250 tusen.
Efter detta fick jag ringa bes.man igen och påtala detta och be honom titta på monteringsvideo.
Ja, knapp 6kvm 350 000kr och en massa genvägar och fel. Där finns en hel del fel;
Brunnar
Rör I golv med elslingor direkt på
Tätskikt
Tätskikt vid karmar
Rör I vägg (shakt) utan läckageindikering och vattentäkter botten.
Utbuktad vägg ( precis i marginalen)
List i fönster för hög
Jag blir så trött och vi ska nöja oss med lappa laga
Moderator
· Stockholm
· 53 294 inlägg
Vad är det för bes. man? Någon kopplad till firman som gör arbetet? Eller oberoende?