K kniv skrev:
Skulle gissa det är en Jafo-brunn också, eftersom Purus inte har skruvar.
Sticker bara in med att säga att det är en brunn från Falu plast :)

• Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tyckler det ser ut som folien är skuren, och inte går ned i brunnen, men det är lite otydligt.
En ytterligare indikation på att folien inte går ned i brunnen, är att det kladdats lim (tror jag det är) på brunnen. Om det vore rätt gjort borde allt lim finnas under folien, och inte kunna komma fram i kanten mot brunnen.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
C.Sand
H hempularen skrev:
En ytterligare indikation på att folien inte går ned i brunnen, är att det kladdats lim (tror jag det är) på brunnen. Om det vore rätt gjort borde allt lim finnas under folien, och inte kunna komma fram i kanten mot brunnen.
Tack, tänkte precis detsamma.
Jag får väl se vad han skriver i rapporten. Tyckte bes.man sa att den var ok.

C.Sand
C.Sand Camilla Sandberg skrev:
Tack, tänkte precis detsamma.
Jag får väl se vad han skriver i rapporten. Tyckte bes.man sa att den var ok.
Förresten, för att åtgärda detta....behöver man ta upp plattorna då?

C.Sand
Och i övrigt uppger entreprenör att man kunde göra så...

K
Det ska vara en oberoende.
Men får märkliga vibbar
Har ni kontaktat besiktningsmannen helt fristående eller har firman rekommenderat hen?

K
Ja, plattorna runt golvbrunnen lär man behöva ta upp för att få till en bra lagning. Alla skarvar ska överlappa minst 50mm och det kan man inte få till genom att bara ta bort ramen till brunssilen.

C.Sand
K kniv skrev:
Har ni kontaktat besiktningsmannen helt fristående eller har firman rekommenderat hen?
Helt fristående

C.Sand
K kniv skrev:
Ja, plattorna runt golvbrunnen lär man behöva ta upp för att få till en bra lagning. Alla skarvar ska överlappa minst 50mm och det kan man inte få till genom att bara ta bort ramen till brunssilen.
Ok, misstänkte detta. Tack

K
Helt fristående
Då borde han kunna vara ”mer objektiv” ändå, och kunna ärligt säga om det blivit korrekt med klämringen.

Kan du ta en närmre bild där plåtramen är borttagen som du har på översiktsbilden för badkaret? Då borde man kunna se bättre

Excel
Fattar inte hur man som yrkesman inte vet hur man skär runt en golvbrunn. Som amatör är det svårt att fårtså hur man kan vara så djävla nonchalant eller okunnig. Det är ju dessutom svårt att dölja sitt misstag i efterhand.

C.Sand
K kniv skrev:
Då borde han kunna vara ”mer objektiv” ändå, och kunna ärligt säga om det blivit korrekt med klämringen.

Kan du ta en närmre bild där plåtramen är borttagen som du har på översiktsbilden för badkaret? Då borde man kunna se bättre
Ja, det var så jag tänkte också. Vi får väl se.

Här är bilder.
Där ser man att duken inte sitter fast i alla fall. Vad jag inte vet är om det är ok så. Ser inte bra ut enligt mig

• För suddig, närbild av föremål, möjligen fordonsdel (fälg), smuts, slitage, utomhus, otydligt fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig närbild, objekt med smuts, vita ringar, grå massa, dålig skärpa. Rörigt, svårtolkat.
    Skapa konto
  • Närbild på en installation, möjligen VVS, med rör, isolering och betong. Stoft och smuts syns.
    Skapa konto
  • Finger pekar på skadad fog vid vattnets avloppsöppning, behov av underhåll synligt.
    Skapa konto
  • Wow
LoweW
  • Laddar…
C.Sand
Excel Excel skrev:
Fattar inte hur man som yrkesman inte vet hur man skär runt en golvbrunn. Som amatör är det svårt att fårtså hur man kan vara så djävla nonchalant eller okunnig. Det är ju dessutom svårt att dölja sitt misstag i efterhand.
Ja,det är oerhört trist.
Varför inte bara göra som man ska från början.

K
Ja, det var så jag tänkte också. Vi får väl se.

Här är bilder.
Där ser man att duken inte sitter fast i alla fall. Vad jag inte vet är om det är ok så. Ser inte bra ut enligt mig
Det där är 100% fel.
Den övre är tätskiktsfolien och den undre är brunsmanschetten. Båda ska skäras betydligt närmare mitten och vikas ner och klämmas fast. Det som kommer kunna hända nu är att när/om det blir mycket vatten/stopp, så kan både vatten och fukt komma in under tätskiktet och ner i konstruktionen.

Häpnadsväckande att någon är villig att kallas sig proffs och påstå sig kunna hur man utför arbetet, men missa så fatalt på ett av de mest grundläggande stegen som i princip alltid är det första som besiktningsmän kontrollerar. Blir också konfunderad över den besiktningsman som sagt att detta är okej, för det är det definitivt inte. Rekommenderar er att byta, eller åtminstone ringa en annan och bara fråga gällande tätskikt och golvbrunn. Seriösa och kunna besiktningsmän kan definitivt ge er råd 5 min på telefon utan att debitera er.

C.Sand
K kniv skrev:
Det där är 100% fel.
Den övre är tätskiktsfolien och den undre är brunsmanschetten. Båda ska skäras betydligt närmare mitten och vikas ner och klämmas fast. Det som kommer kunna hända nu är att när/om det blir mycket vatten/stopp, så kan både vatten och fukt komma in under tätskiktet och ner i konstruktionen.

Häpnadsväckande att någon är villig att kallas sig proffs och påstå sig kunna hur man utför arbetet, men missa så fatalt på ett av de mest grundläggande stegen som i princip alltid är det första som besiktningsmän kontrollerar. Blir också konfunderad över den besiktningsman som sagt att detta är okej, för det är det definitivt inte. Rekommenderar er att byta, eller åtminstone ringa en annan och bara fråga gällande tätskikt och golvbrunn. Seriösa och kunna besiktningsmän kan definitivt ge er råd 5 min på telefon utan att debitera er.
Tack så mycket.
Ja, vad säger man.....badrummet verkar va en risk för fuktskador. Det är samma vid dörrkarm i våtzon 1 (inget tätskikt ut på karm) och fel lister. Inte fogat och man ser ut i nästa rum (springa) och lös gammal puts som faller.

Bes. Man skulle lämna rapport i tisdags men meddelade att han fått corona (testar man det nu?). Ja, jag håller på att kolla upp allting själv. Ja, det är nog ett bra tips från dig. Ska ringa och kolla på måndag.

Så trist och plågsamt!
Det har varit en resa.... att navigera sig i en bransch man inte behärskar. Alla regler och monteringsanvisningar etc

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.