Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, tre "plankor" har rört sig en centimeter ungefär.. Det är typ samma plast rakt igenom, ingen kork eller hdf i alla fall... Pergo är tillverkaren...
Oj, jäklar vad märkligt.
Vad säger Pergo är anledningen?
Har plankorna blivit 1cm längre i andra änden nu då?
 
J Jocu skrev:
Oj, jäklar vad märkligt.
Vad säger Pergo är anledningen?
Har plankorna blivit 1cm längre i andra änden nu då?
Har inte frågat Pergo (eller kollat under skåpet) men det finns ju inte så många rimliga förklaringar...

Mest troligt är att det rört sig pga att jag inte lade någon sån där "foam" under.. Det är rakt på spånskivan bara...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har inte frågat Pergo (eller kollat under skåpet) men det finns ju inte så många rimliga förklaringar...

Mest troligt är att det rört sig pga att jag inte lade någon sån där "foam" under.. Det är rakt på spånskivan bara...
ok, ja det kan nog va förklaringen då!
 
J Jagheterinteolof skrev:
Hoppas jag valde rätt forumsdel...

Har precis inhandlat ett IKEA-kök som står och väntar på att få sättas upp.
Vi tänkte passa på att byta golv i köket samtidigt och då uppstod den eviga frågan: Ska det vara golv under köksskåpen eller inte? Jag har googlat och det verkar vara hyfsat jämnt mellan ja- och nej-lägrena i denna fråga. Jag förstår att anledningen till att det inte ska läggas golv under köksbänkar är för att golvet då inte kan röra sig på de ställena och skador kan uppstå, men jag har också hört att golvet behöver ligga under t.ex. diskmaskin och kyl/frys. Andra säger att det är lugnt att lägga det under alla köksbänkar. Vad är rätt och fel här egentligen? Är det från fall till fall?

- Det befintliga golvet är ett laminatgolv som inte ligger under köksbänkar på något ställe.
- Det nya golvet är ett vinylgolv.
- Allt i det nya köket är inbyggt, därför skriver jag bara "köksskåp"

Här är alltså mina frågor, för den som inte orkar läsa allt:
  • Ska golvet läggas under alla köksskåp?
  • Ska golvet läggas endast under skåpen för kyl/frys och diskmaskin (för golvskyddets skull)?
  • Ska golvet inte läggas under några köksskåp över huvud taget (golvet kan röra sig fritt överallt)?

Bonusfråga: Om golvet nu inte ska ligga under några köksbänkar, hur får jag till det bra med sockeln då? IKEAs sockel lämnar ju typ 5mm utrymme från benkant till sockelns slut, vilket innebär att det kommer bli djävulskt svårt att lägga golvet så att det inte blir glipor mellan sockel och undergolv... man vill ju liksom inte fula till sitt nya kök med en massa kvartsstavar och skräp.
Hej,
Hur bestämde du till sist och blev det bra resultat ? Nån bild?
Mvh
 
Jag valde lägga golv under köksö (med stenskiva) och bänkskåp som har stenskiva på sig, dvs tung belastning på golvet.

Vi har inte uppmärksammat några problem än så länge!
 
  • Modernt kök med skåp, lådor, trägolv, och en handduk hängandes från öppen låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
B.Bo
  • Laddar…
Snyggt! Tack för svar!
Är det laminatgolv?
Jag har bjelin laminat eller trägolv ingen parket enligt deras monteringsanvisning man ska inte lägga tungt på golvet och jag har samma som du stenskiva 7 m plus 2,2 m köksö sten! Vet inte hur ska jag göra!
 
Kan fungera men också gå isär i skarv alternativt bukta sig. Tyvärr, bara du själv som kan avgöra om du vill ta risken.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B B.Bo skrev:
Snyggt! Tack för svar!
Är det laminatgolv?
Jag har bjelin laminat eller trägolv ingen parket enligt deras monteringsanvisning man ska inte lägga tungt på golvet och jag har samma som du stenskiva 7 m plus 2,2 m köksö sten! Vet inte hur ska jag göra!
Vinyl
 
  • Gilla
B.Bo
  • Laddar…
B B.Bo skrev:
Snyggt! Tack för svar!
Är det laminatgolv?
Jag har bjelin laminat eller trägolv ingen parket enligt deras monteringsanvisning man ska inte lägga tungt på golvet och jag har samma som du stenskiva 7 m plus 2,2 m köksö sten! Vet inte hur ska jag göra!
Tjena ska lägga bjelin golv i köket och är väldigt nyfiken på hur det har gått för er med ert golv? Lade ni golv under köket eller hur gjorde ni? Vilken av bjelins golv hade ni och har det gått bra att lägga?
 
Hej
C CaNo22 skrev:
Tjena ska lägga bjelin golv i köket och är väldigt nyfiken på hur det har gått för er med ert golv? Lade ni golv under köket eller hur gjorde ni? Vilken av bjelins golv hade ni och har det gått bra att lägga?
Tjena, det gick jättebra! Jag gjorde så här först kontrollerade jag plattan och flytspackla visa ställe som behövdes med flytspackel efter torkning slipa lite med vinkelslip runt där man har spacklat så att blev jämt, sen köpte nått billigt klinker på hornbach 60x60 och tåg måtten från väggen till köks ben och kapa klinker i rätt mått så man kan lägga golv in till köks ben så syns inte efter man lagt sockeln 👍🏼! Vi valde Härdat Viarp 3.0 XXL för att få bästa resultat även att det är klick golv man ska kontrollera noga och slå lite nånstans för att bli riktigt tätt! Det tåg mer tid för att blanda en att man ska lägga… för jag ville ha fin yta på vardagsrum och kök resten lag på alla sovrum där syns inte så mycket! Det var många paket som var för mycket färg skillnad tycker jag men det är smaksak också 😅
Lycka till!
 
  • Gilla
Hjaal
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.