Tusen tack för alla förslag och erfarenheter!

Det känns väl rent spontant som att det är rätt lugnt att lägga vinylgolv under allt.
Fördelen är väl att det blir enklare (slipper mäta extra för att hamna rätt vid sockel) och att man inte behöver oroa sig för att sockeln hamnar bakom golvspringan, samt att golvskydden kommer ligga rätt automatisch...
 
BirgitS
Parkettgolvstillverkare brukar ta upp i läggningsinstruktionen att det inte är tillåtet att ställa tunga möbler på parkettgolvet eftersom det kan hindra de nödvändiga rörelserna, precis som de specar avstånd till väggar mm. för att golvet ska kunna röra sig. Står det inte något i instruktionen till det golv som du ska ha?
 
  • Gilla
Niburu
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Parkettgolvstillverkare brukar ta upp i läggningsinstruktionen att det inte är tillåtet att ställa tunga möbler på parkettgolvet eftersom det kan hindra de nödvändiga rörelserna, precis som de specar avstånd till väggar mm. för att golvet ska kunna röra sig. Står det inte något i instruktionen till det golv som du ska ha?
Det finns ingenting i läggningsintruktionerna till mitt vinylgolv (Classen ceramico slim universal) som nämner något om tunga objekt.
 
BirgitS
Ok, jag hittar inte igen det golvet på Classen:s webbplats. I instruktionen för Neo står det om förbud för fast monterade möbler typ kök: https://www.classen.de/media/downlo...visning_neo_by_classen_golvbelaeggning_se.pdf
Så skriver de det i en instruktion borde de ju skriva det i en annan också.
Om golvgruppen Green Vinyl skriver de att det inte påverkas av värme och fukt: https://www.classen.de/en/vinyl-flooring/classen-greenvinyl
och det är ju för att sånt påverkar trä som man behöver vara försiktig med parkettgolv och köksskåp.
 
  • Gilla
Niburu
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ok, jag hittar inte igen det golvet på Classen:s webbplats. I instruktionen för Neo står det om förbud för fast monterade möbler typ kök: [länk]
Så skriver de det i en instruktion borde de ju skriva det i en annan också.
Om golvgruppen Green Vinyl skriver de att det inte påverkas av värme och fukt: [länk]
och det är ju för att sånt påverkar trä som man behöver vara försiktig med parkettgolv och köksskåp.
Nepp. Hittar inte heller detta golvet på Classens hemsida. Inte ens via tillverkarens artikelnummer (49132). Byggmax har ett produktblad på sin hemsida, det är det närmaste jag kommer: https://cdn-webp.byggmax.se/media/c...ents/140922/Produktblad_5-1550821445.3733.pdf
Där i står det "Utförande: Tål mycket hög belastning". Men det behöver ju iofs inte betyda att de menar kronisk belastning, såsom tunga köksskåp under hela sin livstid.
Angående vad de skriver om Green Vinyl (att golvet inte påverkas av värme och fukt) låter ju försäkrande, men det måste ju inte betyda att det gäller alla vinylgolv?
 
BirgitS
Det kanske är en utgående produkt. Men eftersom det står att träfibrerna kapslas in med plast tror jag inte att det är ett golv som rör sig. Eftersom Byggmax produktblad hänvisar till en installationsanvisning antar jag att det följer med en sån i paketet och då borde det stå mer där.

Men om det är ett Ikea-kök utan köksö, dvs där alla skåp i huvudsak hänger på väggen och endast har stödben som tar upp en mindre last brukar det gå bra att lägga även parkettgolv under dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom Byggmax produktblad hänvisar till en installationsanvisning antar jag att det följer med en sån i paketet och då borde det stå mer där.
Mja, det var ju lite det som var grejen. Det följer ju med en installationsanvisning, men i den står det som sagt ingenting om vad som får eller inte får ställas på golvet. Däremot står det ju att man ska lämna 10mm från golv mot vägg, vilket borde tyda på att det är flytande, dvs. att det kommer att röra sig.

BirgitS BirgitS skrev:
Men om det är ett Ikea-kök utan köksö, dvs där alla skåp i huvudsak hänger på väggen och endast har stödben som tar upp en mindre last brukar det gå bra att lägga även parkettgolv under dem.
Köket har en liten del (2x60 bänkskåp + 1x40 bänkskåp), ett "L", där den nedersta delen av "L"et motsvarar dessa tre skåp, som inte kommer att hänga i vägg. Halvö? Jag har också funderat på dessa skåp och de kommer dessutom gå in i ett annat rum med nån meter. Där tänker jag inte ta upp nåt golv (laminat), så det får bära eller brista. =)
 
BirgitS
J Jagheterinteolof skrev:
Däremot står det ju att man ska lämna 10mm från golv mot vägg, vilket borde tyda på att det är flytande, dvs. att det kommer att röra sig.
Instämmer

På golv som rör sig bör man inte sätta köksöar/halvöar, utan där är ju rekommendationen att man lägger golvet fram till benen eller sockeln. Funderat något på hur du får halvön stabil och inte vinglig?

Du kan ju alltid försöka kontakta Classen, det finns ju en mejladress på webbplatsen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På golv som rör sig bör man inte sätta köksöar/halvöar, utan där är ju rekommendationen att man lägger golvet fram till benen eller sockeln. Funderat något på hur du får halvön stabil och inte vinglig?
Det verkar som att jag får göra typ så här:: https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/metod-monteringskit-for-kokso__AA-1301044-3_pub.pdf
Bra att du påminde, för jag har glömt köpa detta monteringskit. Jag är dock som sagt inte så sugen på att bryta upp befintligt golv där. Lite jobbigt läge, men kanske är lika bra. Om jag ska skruva i golvet är det ju ändå förstört. Borde bara vara att dra fram cirkelsågen här och såga ut.

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju alltid försöka kontakta Classen, det finns ju en mejladress på webbplatsen.
Bra idé! Mail skickat. Återkommer med respons!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En liten uppdatering.

J Jagheterinteolof skrev:
Ska golvet läggas endast under skåpen för kyl/frys och diskmaskin (för golvskyddets skull)?
Good news. Eftersom jag kör inbyggda kylskåp behöver jag inte tänka på golvskyddet, eftersom det ska ligga i själva skåpen!

I övrigt bestämde mig för att köra skåpen direkt mot undergolv. Jag har inte lagt golvet än men, för framtida referens, kommer jag att lägga upp bilder på jobbet efter det är klart! Jag kommer nog dock att lägga golv under just diskmaskinen, eftersom det kommer att ligga ett golvskydd där under.

Jag har inte fått svar från Classen än.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ikea har både fötter och fastskruvning i väggen.

Jag har precis satt in ett Ikea-kök, och lagt vinylklickgolv från pergo, ska bli spännande att se hur det håller sig... Jag har lagt under disk/kyl/frys och ett par andra skåp (för att det var enklast så) men annars ligger det fritt...
Hej! Vi är på väg att få till just denna kombination också, ikea-kök med pergo vinylklickgolv. Velar mellan att lägga golvet fritt (som pergo rekommenderar) och att lägga hela vägen under skåp (som känns enklast). Man tänker att ett vinylgolv borde vara mindre "rörligt" än ett trägolv, men det vore inte kul med glipor i golvet. Hur har det gått för dig?
 
T tnyr skrev:
Hej! Vi är på väg att få till just denna kombination också, ikea-kök med pergo vinylklickgolv. Velar mellan att lägga golvet fritt (som pergo rekommenderar) och att lägga hela vägen under skåp (som känns enklast). Man tänker att ett vinylgolv borde vara mindre "rörligt" än ett trägolv, men det vore inte kul med glipor i golvet. Hur har det gått för dig?
Jodå, det ser bra ut fortfarande!
 
Vi körde ju fritt, som bekant. Det blev också bra. Lite mer meck med mått och sånt, men inte så farligt. Köksskåp installerade fritt på svarta ben, sockeln täcker precis med en synlig golvläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sockeln täcker precis. Men å andra sidan ligger den ändå så långt in så det skulle nog vara svårt att se eventuella misstag =)
 
Vinylgolv rör sig inte alls så det spelar ingen roll
 
  • Gilla
Johan Wängermark och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vinylgolv rör sig inte alls så det spelar ingen roll
Varför behöver man i så fall 10 mm rörelsefog längs väggarna enligt inlägg 22?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.