Väggen kanske rör sig.
La mitt pergo vinyl under skåpen.
 
BirgitS
Väggar som rör sig 1 cm?
Då har man nog stora problem med huset.
 
  • Haha
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför behöver man i så fall 10 mm rörelsefog längs väggarna enligt inlägg 22?
Tar tillbaka mitt påstående, plast tar också åt sig fukt och ändrar storlek med temperaturen. Fast det är mycket mindre rörlighet jämfört mot trä
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tar tillbaka mitt påstående, plast tar också åt sig fukt och ändrar storlek med temperaturen. Fast det är mycket mindre rörlighet jämfört mot trä
Finns ju olika sorters vinylgolv. Det som jag la i sonens sovrum var ett vinylklick med "stomme" i träfiber och ytskikt i vinyl. Saxat från golvabia:

"Vad är Maxwear för typ av golv?

Maxwear är ett vinylgolv. Det är uppbyggt som ett laminatgolv med mittskikt av HDF och med klickfog, men med en yta av vinyl som är både komfortabel och tålig. Det gör att det blir varmare och tystare än ett laminatgolv som har en yta av härdplast."
 
Då är det ett laminatgolv per definition
 
D
Visst. Kan vara bra att veta att när folk säger vinylgolv, så pratar dom om denna typ av golv, därav rörelsefog, men som nån nämnde, ska dom rena vinylgolven med ha rörelsefog.
 
BirgitS
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
J Jagheterinteolof skrev:
Vi körde ju fritt, som bekant. Det blev också bra. Lite mer meck med mått och sånt, men inte så farligt. [bild]
Sockeln täcker precis. Men å andra sidan ligger den ändå så långt in så det skulle nog vara svårt att se eventuella misstag =)
Vad kör du med för underlag, är det 2mm underlagsfoam från byggmax?
 
J JohanE37 skrev:
Vad kör du med för underlag, är det 2mm underlagsfoam från byggmax?
Jag använde vanlig byggmax 1,6 mm underlagsfoam. Skulle egentligen köra på deras 3 mm underlagsskiva, men den var slut.
Jag tror inte det spelar så stor roll faktiskt. Golvet är skönt att gå på och jag ångrar ingenting. I och med att vinyl är så tunt, så kanske det till och med är bra att inte ha så tjock foam, men det har jag inga som helst belägg för!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ikea har både fötter och fastskruvning i väggen.

Jag har precis satt in ett Ikea-kök, och lagt vinylklickgolv från pergo, ska bli spännande att se hur det håller sig... Jag har lagt under disk/kyl/frys och ett par andra skåp (för att det var enklast så) men annars ligger det fritt...
hej
Hur har golvet klarat sig?
Ska lägga in vinylgolv i köket ikväll men osäker på om jag ska lägga det under eller ej!
 
J Jocu skrev:
hej
Hur har golvet klarat sig?
Ska lägga in vinylgolv i köket ikväll men osäker på om jag ska lägga det under eller ej!
Jodå, på de "rader" där det står saker på ser jag ingen skillnad... Men bredvid, där "plankorna" fortsätter in under ett skåp som inte står på, har tre rader rört på sig...
 
  • Laminatgolv med förskjutna brädor vid dörröppning under vit skåpdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksinteriör med trägolv där plank rört sig under skåp, nära ugn och kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jocu skrev:
hej
Hur har golvet klarat sig?
Ska lägga in vinylgolv i köket ikväll men osäker på om jag ska lägga det under eller ej!
Om du ska kapa golvet (dvs inte lägga golv under köksskåp m.m.) och det är IKEA-golv du lägger, tänk på att deras socklar fästs EXTREMT nära benen. Detta gör att det är millimeterprecision på hur du kapar golvet. Tycker deras socklar var det sämsta med hela köket, faktiskt.
 
J Jagheterinteolof skrev:
Om du ska kapa golvet (dvs inte lägga golv under köksskåp m.m.) och det är IKEA-golv du lägger, tänk på att deras socklar fästs EXTREMT nära benen. Detta gör att det är millimeterprecision på hur du kapar golvet. Tycker deras socklar var det sämsta med hela köket, faktiskt.
tack för tipset!
Köket blir ballingslöv.
Jag har lagt golv under hela köket nu,, gick på snickarens rekommendation,, dock skriver tillverkaren att golvet ej ska läggas under köket,, så vi får se vem som hade rätt!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jodå, på de "rader" där det står saker på ser jag ingen skillnad... Men bredvid, där "plankorna" fortsätter in under ett skåp som inte står på, har tre rader rört på sig...
har delar av golvet flyttat sig flera cm?

vet du va det va för grundsula på golvet?
Kork, hdf Ellen komposit?
 
J Jocu skrev:
har delar av golvet flyttat sig flera cm?

vet du va det va för grundsula på golvet?
Kork, hdf Ellen komposit?
Japp, tre "plankor" har rört sig en centimeter ungefär.. Det är typ samma plast rakt igenom, ingen kork eller hdf i alla fall... Pergo är tillverkaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.