L LindhA skrev:
Hej, tack för tydliga besked. Jag hittar ingen skarvhylsa som är godkänd för massiv ledare som liknar den använda. De jag hittar är helt utan isolering och ganska mycket grövre. 🤔
Du har en poäng.
Detta betyder att jag själv inte gjort det mest lämpliga varje gång jag förlängt korta solida ledare med skarvhylsor🙁 Då ser det bästa alternativet ut att använda en WAGO 221 rakskarv i min mening.
Jag mailade faktiskt elpress och ställde denna fråga så får se vad de svarar.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Du har en poäng.
Detta betyder att jag själv inte gjort det mest lämpliga varje gång jag förlängt korta solida ledare med skarvhylsor🙁 Då ser det bästa alternativet ut att använda en WAGO 221 rakskarv i min mening.
Eller wagos 2773 2401 😊

Ska bli intressant att höra elpress svar! Var faktiskt också på väg att maila de idag gällande detta haha

• Gilla
Mattias194 och 1 till
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Du har en poäng.
Har du använt en bra och korrekt tång har du gjort det på ett mycket lämpligt sätt långt bättre än Wago i de här fallen förutsatt bra hylsor också förstås. Ja kanske även oberoende hylstillverkare.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Dinmonterad plint hade kanske varit ett alternativ.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har du använt en bra och korrekt tång har du gjort det på ett mycket lämpligt sätt långt bättre än Wago i de här fallen förutsatt bra hylsor också förstås. Ja kanske även oberoende hylstillverkare.
Jag håller med. Det är inga konstigheter i verkligheten och med min erfarenhet sitter de väldigt bra och aldrig haft problem. Men nu är problemet tillverkarens anvisning som är haken..

• Gilla
Gott1
  • Laddar…
En korrekt pressad skarvhylsa av rätt sort är närmast att jämföra med en homogen skarv, mer eller mindre utan svagheter och godkänd för mycket mer avancerade applikationer än i en normcentral.

När vi byggde avancerade utrustningar på ASEA ( ja jag börjar bli gammal) så skickades presstängerna in på kalibrering regelbundet för att säkerställa funktion och kvaliteten. Givetvis så genomgick utrustningen även en besiktning efter färdigställandet.

Om jag minns rätt så kostade en presstång runt 1000 lappen och detta var sent 70 tal.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
TorpAnders,
var det isolerade skarvhylsor eller oisolerade ni använder som blev som homogena skarvar?

A Arnodt skrev:
TorpAnders,
var det isolerade skarvhylsor eller oisolerade ni använder som blev som homogena skarvar?
Båda varianterna.
En period jobbade jag med elnät både luft och markförlagt, där skarvade vi uteslutande med oisolerade skarvdon i kombination med krympslang eller med så kallade ubåtar i vilka man hällde i en epoxy?/lim lösning för att få det fuktsäkrat. Vad jag vet så är de flesta av dessa skarva fortfarande i drift trots +30 år i backen.

Lika med alla slackar och skarver på kablage i automatik och kraftskåp från klent till hundratals ampere, inga problem om det är rätt utfört. Skulle säga att det är en standardlösning som används otroligt frekvent inom industri och kraftsektorn.

Men det verkar ju inte finnas isolerade skarvhylsor för ledare grövre än 6 mm2. Alltså som krimpas med krimptång på isolerade skarvhylsan. Inte hos Elpress i deras sortiment idag, verkar det. Hur kunde ni då krimpa med isolerade skarvhylsor t.ex. på en 10 mm2 eller 16 mm2 ledare?

Krympslang

L LindhA skrev:
Hello,

Såg denna skarv och tankarna for mot biltema och inte något jag förväntat mig i nya undercentralen. Visst ser väl inte skarvhylsorna som är godkända för massiv ledare ut sådär?
Svar från Elpress:

Till massiv ledare rekommenderar vi KS1.5 E-nummer: 0825204 , verktyg DKB0760

Roger Andersson

ELPRESS AB
Box 186 - SE-872 24 Kramfors - SWEDEN
T +46 612 71 71 00

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Svar från Elpress:

Till massiv ledare rekommenderar vi KS1.5 E-nummer: 0825204 , verktyg DKB0760

Roger Andersson

ELPRESS AB
Box 186 - SE-872 24 Kramfors - SWEDEN
T +46 612 71 71 00
Jag får helt enkelt börja använda oisolerade skarvhylsor med krympslang i fortsättningen vid skarvning av EQLQ. Så slipper jag hamna här😜 (även fast jag fortfarande tror att isolerade skarvhylsor fungerar utmärkt och bättre än Wago).

Från Elpress hemsida.

Så Elpress tycker inte det efter krimpning ska vara krympslang över den oisolerade skarvhylsan? De säger ju inget om det.

• Översikt över Elpress sortiment av skarvhylsor i olika storlekar, inklusive modeller för 0,75 mm², 1,5 mm², 2,5 mm², 4 mm², 6 mm² och 10 mm².
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krimptång från Elpress, modell DKB0760, med svart och rött handtag. Verktyget används för att krimpa terminaler och anslutningar.
Redigerat:
Intressant, rexel m.fl säger att fabrikatet JST tillåter massiva ledare.
Elfa säger dock ingenting, inte heller JST själva.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Så slipper jag hamna här😜 (även fast jag fortfarande tror att isolerade skarvhylsor fungerar utmärkt och bättre än Wago).
Varför tro när du redan vet. :)

Alla mer eller mindre tramstrådar kring tillverkares anvisningar i detaljer som inte ens har ett entydigt svar likt detta ger inte mycket. Den som tror att det går att få något vettigt ut med en fråga som tidigare här är naiv över hövan. Bättre om man är intresserad att testa enligt diverse normprov som är enkla att göra och se hur utrustning och materiel man vill använda står sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.