B byggarätt skrev:
Jag påstår att det är ett brott när kunden upptäcker bedrägeriet!
Om leverantören omedelbart erbjuder sig åtgärda bedrägeriet och kan visa att det är ett misstag är det inget brott begånget!
Beroende på vad jorden innehåller kan det räknas som miljöbrott också!
Skadestånd och åtgärder bestäms civilrättsligt
Så i din värld finns det alltså inte misstag o felleverans?
Jag tror vi har olika syn på saker o ting.
Nu är vi ot o tillför inte ts något så jag stannar här.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
F
B byggarätt skrev:
Om leverantören omedelbart erbjuder sig åtgärda bedrägeriet och kan visa att det är ett misstag är det inget brott begånget!
Det är en obstinat inställning. Så du menar på fullt allvar att du tror dom medvetet försökt leverera skitjord? Dom tar uppenbart sitt ansvar så vad är det att pipa om?

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det kan du påstå hur mycket du vill men det förändrat inget i sak, det är inte ett bror att av misstag leverera en felaktig produkt.

J jonko skrev:
Det kan du påstå hur mycket du vill men det förändrat inget i sak, det är inte ett bror att av misstag leverera en felaktig produkt.
Jo om produkten är farlig och det finns ett ekonomiskt motiv

T
Har väl fått en 25-30 fulla lass á 16 ton till min tomt med "matjord", dessutom var 95% av dessa lass gratis. Aldrig sett en tillstymmelse till varken glasbitar eller ciggpaket i jorden, sten visst men inte ens mycket av det.

Undrar var dom grävt upp den där skiten.

Har fått en del glas och annat i jorden när jag köpt hela lass, men det har varit billigast möjliga jord, dessutom inga mängder.

T Thomas' skrev:
Har väl fått en 25-30 fulla lass á 16 ton till min tomt med "matjord", dessutom var 95% av dessa lass gratis. Aldrig sett en tillstymmelse till varken glasbitar eller ciggpaket i jorden, sten visst men inte ens mycket av det.

Undrar var dom grävt upp den där skiten.
Oseriös leverantör försökte sig på fräckis?

Jorden levererades i slutet på maj, det var extremt mycket folk som höll på att greja och jag antar att åtgången på jord varit extrem.

Det är ingen ursäkt, men kan ju vara en förklaring till varför de första lassen jag fick var kanonfina och det sista katastrof.

Jag kommer inte kräva något skadestånd eller liknande. Mitt fokus är ju att lösa problemet så snabbt och bra som möjligt. Ska jag börja bråka om skadestånd eller sånt så blir det en process som kommer ta lång tid och antagligen extremt mycket energi. Det är inte värt det för min del.

Jag är nöjd om de tar sitt ansvar och löser problemet utan kostnad för mig.

• Gilla
Poxeman och 5 till
  • Laddar…
F
J JSE skrev:
Jorden levererades i slutet på maj, det var extremt mycket folk som höll på att greja och jag antar att åtgången på jord varit extrem.

Det är ingen ursäkt, men kan ju vara en förklaring till varför de första lassen jag fick var kanonfina och det sista katastrof.

Jag kommer inte kräva något skadestånd eller liknande. Mitt fokus är ju att lösa problemet så snabbt och bra som möjligt. Ska jag börja bråka om skadestånd eller sånt så blir det en process som kommer ta lång tid och antagligen extremt mycket energi. Det är inte värt det för min del.

Jag är nöjd om de tar sitt ansvar och löser problemet utan kostnad för mig.
Det gör du rätt i för det finns inte mycket (typ inget) att göra för att få skadestånd.

F fsn skrev:
Det gör du rätt i för det finns inte mycket (typ inget) att göra för att få skadestånd.
Precis. Skulle man börja bråka så kan det lika gärna sluta med att de på något sätt kommer undan helt och hållet... Jag är nöjd med åtgärden som diskuteras just nu, bara jag får accept på offerten från markentreprenören så är jag nöjd liksom, ser ingen mening med att "kräma ur" något annat.

• Gilla
Nicro och 2 till
  • Laddar…
Goda nyheter!
Econova tar kostnaden för att schakta bort all dålig jord och ersätta den. Så jag är nöjd med lösningen och Econova har skött det bra tycker jag. Det var ju trots allt deras produkt som orsakade problemet.

Jag tackar för all hjälp och input i tråden, återkommer förhoppningsvis med en bild på en fin och glas-fri gräsmatta om någon månad eller så (y)

• Gilla
Henkan Sundberg och 12 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Econova ska ha heder för detta först när det är gjort!
Dessutom ska den som försökte blåsa er ha rejäl knäpp på näsan!
Vilken fräckhet!!!
Frågan är om de kommit undan med något du inte vet om ännu?
De har accepterat offerten från markentreprenören så de ska inte göra mer än att betala, vilket de måste då den accepten finns skriftligt.

Jag tror inte att någon gjort det här med uppsåt, vi märkte ju inte ens glaset själva förrän vi började kratta...

Det är klart det suger att behöva göra om det och att vi förlorat mycket tid och pengar på bevattning etc. Men som sagt, jag är fortfarande nöjd med att det nu kommer åtgärdas. De hade lika gärna kunnat neka och tvingat mig börja processa via ARN eller liknande, vilket då också hade drabbat gubben som körde hit jorden då den köptes via honom.

Nu blir det åtgärdat och vi kan lägga det bakom oss utan något juridiskt krångel. Jag är glad att jag slipper lägga tiden och energin på en sån process. Det är mer värt för mig än att "knäppa" någon på näsan.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
J JSE skrev:
De har accepterat offerten från markentreprenören så de ska inte göra mer än att betala, vilket de måste då den accepten finns skriftligt.

Jag tror inte att någon gjort det här med uppsåt, vi märkte ju inte ens glaset själva förrän vi började kratta...

Det är klart det suger att behöva göra om det och att vi förlorat mycket tid och pengar på bevattning etc. Men som sagt, jag är fortfarande nöjd med att det nu kommer åtgärdas. De hade lika gärna kunnat neka och tvingat mig börja processa via ARN eller liknande, vilket då också hade drabbat gubben som körde hit jorden då den köptes via honom.

Nu blir det åtgärdat och vi kan lägga det bakom oss utan något juridiskt krångel. Jag är glad att jag slipper lägga tiden och energin på en sån process. Det är mer värt för mig än att "knäppa" någon på näsan.
Ingen blir lycklig när backjobb o fusk dyker upp

@byggarätt kan inte du meddela var du finns så skall jag se till att aldrig ha något med dig att göra. Maken till rigid inställning har jag inte varit med om

• Gilla
Poxeman och 4 till
  • Laddar…
F
B byggarätt skrev:
Econova ska ha heder för detta först när det är gjort!
Dessutom ska den som försökte blåsa er ha rejäl knäpp på näsan!
Vilken fräckhet!!!
Frågan är om de kommit undan med något du inte vet om ännu?

Förstår inte ditt problem? Det är nog så att ingen har försökt blåsa nån. Så igen.... det är nog helt enkelt så att det har blivit inblandat oharpat. Det är inte direkt konstigt i semestertider och lite halvkass logistik. Det är inte olagligt och man är inte en bedragare bara för att man har dåligt påläst personal och dåliga instruktioner/rutiner.

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.