D09
Schakta ur, fyll på med ny jord känns som en rimlig åtgärd såvida ni inte kan leva med glas i gräset :)

Bolaget i sin tur borde vara bättre på att kvalitetssäkra sin produkt.
 
Produktbladet verkar beskriva något annat än det som levererades. Håller leverantören med? Var kom jorden ifrån, har de berättat?
 
De påstår att det är åkerjord, men att detta är något helt annat... Det är nog svårt att spåra exakt var denna jord kom från.

Schakta ur och fylla med ny jord verkar inte vara aktuellt för dem. Det är snack om att lägga färdig gräsmatta över istället. Min känsla säger mig att det borde funka eftersom det blir en hyfsat tät "matta" av rötter osv som man lägger ovanpå. Vad tror ni om det?
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
D09
D09 D09 skrev:
[länk]

Har ni haft kontakt med kommunens konsumentrådgivare?

Jurist?

Kommunens bygg och miljö.
Företaget brister kanske i sitt kvalitetsarbete om de inte kan härleda var massorna kommer ifrån och hur säkrar de att produkten de tar emot håller vad den lovar.
Hej,
Inte tagit kontakt med konsumentrådgivare eller jurist ännu.

Ett av bekymren jag ser, som också lämnades obesvarat i länken ovan är "Vi undrar också om det är vårt ansvar att bevisa om säljarens nedan 2 förslag borde vara acceptabla eller om det åligger säljaren när de inte helt vill avhjälpa felet?"

Econova själva har ingen aning om rullgräs funkar. Det enda som helt säkert funkar är ju att ta bort den gamla jorden...
 
D09
J JSE skrev:
Hej,
Inte tagit kontakt med konsumentrådgivare eller jurist ännu.

Ett av bekymren jag ser, som också lämnades obesvarat i länken ovan är "Vi undrar också om det är vårt ansvar att bevisa om säljarens nedan 2 förslag borde vara acceptabla eller om det åligger säljaren när de inte helt vill avhjälpa felet?"

Econova själva har ingen aning om rullgräs funkar. Det enda som helt säkert funkar är ju att ta bort den gamla jorden...
Kan tycka att det borde finnas något eller flera tidigare rättsfall. Verkar ha skett återkommande om man googlar :/

Undrar hur ert ev olycksfallförsäkringsbolag skulle ställa sig om någon hos er skär upp foten rejält när ni nu vet att det finns glas där.
 
F
J JSE skrev:
Hej,
Inte tagit kontakt med konsumentrådgivare eller jurist ännu.

Ett av bekymren jag ser, som också lämnades obesvarat i länken ovan är "Vi undrar också om det är vårt ansvar att bevisa om säljarens nedan 2 förslag borde vara acceptabla eller om det åligger säljaren när de inte helt vill avhjälpa felet?"

Econova själva har ingen aning om rullgräs funkar. Det enda som helt säkert funkar är ju att ta bort den gamla jorden...
Hur många kvadratmeter gräsmatta är det det handlar om?
 
Om du har köpt jorden i egenskap av privatperson för du reklamera med stöd av Konsjmentköplagen och inte börja diskutera någon mark-AMA eller annat. Det låter ju som ett relativt solklart fall av reklamation som för gå sin sedvanliga gång. Dvs diskussion fram och tillbaka, hot om anmälan till ARN osv. Sen ska du hålla inne betalningen om du inte redan betalt fakturan också.
 
J JSE skrev:
De påstår att det är åkerjord, men att detta är något helt annat... Det är nog svårt att spåra exakt var denna jord kom från.

Schakta ur och fylla med ny jord verkar inte vara aktuellt för dem. Det är snack om att lägga färdig gräsmatta över istället. Min känsla säger mig att det borde funka eftersom det blir en hyfsat tät "matta" av rötter osv som man lägger ovanpå. Vad tror ni om det?
Som sagt att gräsmattejord är en salig blandning men som sällan är vattenhållande...
Det man vill ha är ett skickt lera ovanpå grovschakten och på det gräsmattejord med färdig gräsmatta högst upp!
Det som händerde första åren med färdig gräsmatta är att schackten sätter sig och det bildas gropar större eller mindre då kör man på sand och låter gräset återta
 
F
B byggarätt skrev:
Som sagt att gräsmattejord är en salig blandning men som sällan är vattenhållande...
Det man vill ha är ett skickt lera ovanpå grovschakten och på det gräsmattejord med färdig gräsmatta högst upp!
Det som händerde första åren med färdig gräsmatta är att schackten sätter sig och det bildas gropar större eller mindre då kör man på sand och låter gräset återta
Nu handlar det ju varken om hur man bäst bygger en gräsmatta eller om den levererade jorden är vattenhållande eller inte utan om att det levererade är fullt av skräp.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
J JSE skrev:
De påstår att det är åkerjord, men att detta är något helt annat... Det är nog svårt att spåra exakt var denna jord kom från.

Schakta ur och fylla med ny jord verkar inte vara aktuellt för dem. Det är snack om att lägga färdig gräsmatta över istället. Min känsla säger mig att det borde funka eftersom det blir en hyfsat tät "matta" av rötter osv som man lägger ovanpå. Vad tror ni om det?
Som sagt jag svarade på att försöka täcka glaset med färdig gräsmatta....
Om du tycker att 30 glasbitar och lite plast är för mycket så samla ihop all jord och finsikta den
Vill du täcka med färdig gräsmatta så se till att anlägga rätt schakt med lerlager och packat och nervattnat med lagom tjockt gräsmattejordlager sladdat på toppen
Oseriösa markentreprenörer dumpar skit på oanande kunder
 
F
B byggarätt skrev:
Som sagt jag svarade på att försöka täcka glaset med färdig gräsmatta....
Om du tycker att 30 glasbitar och lite plast är för mycket så samla ihop all jord och finsikta den
Vill du täcka med färdig gräsmatta så se till att anlägga rätt schakt med lerlager och packat och nervattnat med lagom tjockt gräsmattejordlager sladdat på toppen
Oseriösa markentreprenörer dumpar skit på oanande kunder
skillnaden är som sagt denna jorden med sådd eller denna jorden (som då enligt TS radan ligger utlagd) med gräs på rulle. Själva beredningen med vad som ligger under jorden är liksom redan som den är så mitt förslag är att du släpper den frågan och koncentrerar dig på att eventuellt svara på TS frågor.

Ang. TS fråga om färdigt gräs på rulle. Priserna börjar väl på runt/drygt 30kr/m2 vid rätt inköpskanaler och med listpriser runt 45-50kr/m2. Själva jordberedningen är samma som sådd, man tjänar på att det är jämnt. Att rulla ut är tungt på det sättet att rullarna är tunga och att det måste eller bör göras klart inom ett dygn. Är allt förberett så går det skapligt fort. Sen skall det vattnas till förbannelse.

Gräs på rulle kommer knappast att stoppa glaset från att krypa upp till ytan lika lite som att lägga på glasfri jord skulle göra. Däremot får ni en grön gräsmatta som ni använder 2 veckor senare och den är fri från ogräs. Är det enstaka och inte så vassa glasbitar skulle jag nappa på det. Är det glas vart man än vänder sig i den utbredda jorden så skulle jag ta fighten. Tänk bara på att medans ärendet pågår och inget händer så etablerar sig ogräs hela tiden så ös på.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
F fsn skrev:
skillnaden är som sagt denna jorden med sådd eller denna jorden (som då enligt TS radan ligger utlagd) med gräs på rulle. Själva beredningen med vad som ligger under jorden är liksom redan som den är så mitt förslag är att du släpper den frågan och koncentrerar dig på att eventuellt svara på TS frågor.

Ang. TS fråga om färdigt gräs på rulle. Priserna börjar väl på runt/drygt 30kr/m2 vid rätt inköpskanaler och med listpriser runt 45-50kr/m2. Själva jordberedningen är samma som sådd, man tjänar på att det är jämnt. Att rulla ut är tungt på det sättet att rullarna är tunga och att det måste eller bör göras klart inom ett dygn. Är allt förberett så går det skapligt fort. Sen skall det vattnas till förbannelse.

Gräs på rulle kommer knappast att stoppa glaset från att krypa upp till ytan lika lite som att lägga på glasfri jord skulle göra. Däremot får ni en grön gräsmatta som ni använder 2 veckor senare och den är fri från ogräs. Är det enstaka och inte så vassa glasbitar skulle jag nappa på det. Är det glas vart man än vänder sig i den utbredda jorden så skulle jag ta fighten. Tänk bara på att medans ärendet pågår och inget händer så etablerar sig ogräs hela tiden så ös på.
Ja att lägga markduk och försöka stoppa glaset och ogräs är ju överkurs
 
F
B byggarätt skrev:
Ja att lägga markduk och försöka stoppa glaset och ogräs är ju överkurs
Markduk stoppar inte ogräs då allt ogräs förutom det första som redan finns i jorden kommer uppifrån. Vet ej om makduk stoppar glaset, det är väl rimligt att anta kanske?. Däremot så kan markduk hindra gräsrötterna från att etablera sig neråt, jag skulle aldrig rulla ut gräs på markduk, hur skulle det gräset växa fast och hur lång tid skull det ta?
 
F fsn skrev:
Men gubben... om man köper 90 ton relativt dyr jord från Weibull som är kvalitetssäkrad så är inte ”hittar glasbitar hela tiden när man krattar och finplanerar” acceptabelt. Det är inte heller okay att hitta större plastrester från plastpåsar, cigarettpaket samt mängder av sten upp till 8cm. Allt detta står i första inlägget... du tror väl inte att TS har krattat igenom 90 tom jord, räknat och tagit bild på alla glasbitar som fanns och att det är det som presenteras i bilden?

Det är liksom odiskutabelt undermålig kvalitet. Det är så kasst att det inte är kompensation nog att leverantören helt river fakturan utan jorden är i princip en belastning. Det förekommer dom sagt nästan alltid lite glas men det faktum att man har med sig så stora stenar som 8cm samt cigarettpaket och plastrester tyder på ett logistikfel och jorden är inte harpad.
Det är tydligt att TS drabbats av ett jordbedrägeri och ev markentreprenad bedrägeri!
Stäm leverantören och kräv återställning samt skadestånd då klassningen av jorden är ett rent bedrägeri!
Markentreprenaden likaså vad det verkar?
Endast en seriös leverantör ihop med jurist kan reda ut soppan
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.