F
J kalle_k skrev:
@byggarätt kan inte du meddela var du finns så skall jag se till att aldrig ha något med dig att göra. Maken till rigid inställning har jag inte varit med om
+1 på den....
 
B byggarätt skrev:
Tråkigt att korrupta människor sprider lögner om andra för att de retar sig på att de inte kan lura sina kunder!
Tycker du också att det är en bagatell med leveranser av förorenad jord?
Byggarätt.
Vi tar det en gång till.
Att någon levererar fel produkt till en konsument är INTE brottsligt i grunden.
Det är först när säljaren MEDVETET levererar fel produkt till konsumenten. Alltså ett uppsåtligt brott.
I detta fallet verkar det ganska uppenbart att leverantören AV MISSTAG levererat fel produkt. Inget brott alltså.
Leverantören har dessutom, såvitt vi vet, åtagit sig att stå för alla kostnader så att konsumenten skall gå skadefri och få sin fina jord.

Vissa här, även jag, anser att du har en alldeles för svart eller vit sida om leverantören är kriminell eller inte.
Misstag begås av alla. Det är inte brottsligt.
Så som leverantören hanterat detta tycker jag är utomordentligt bra.
Inget tjafs eller ifrågasättande.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Byggarätt.
Vi tar det en gång till.
Att någon levererar fel produkt till en konsument är INTE brottsligt i grunden.
Det är först när säljaren MEDVETET levererar fel produkt till konsumenten. Alltså ett uppsåtligt brott.
I detta fallet verkar det ganska uppenbart att leverantören AV MISSTAG levererat fel produkt. Inget brott alltså.
Leverantören har dessutom, såvitt vi vet, åtagit sig att stå för alla kostnader så att konsumenten skall gå skadefri och få sin fina jord.

Vissa här, även jag, anser att du har en alldeles för svart eller vit sida om leverantören är kriminell eller inte.
Misstag begås av alla. Det är inte brottsligt.
Så som leverantören hanterat detta tycker jag är utomordentligt bra.
Inget tjafs eller ifrågasättande.
Vi är överens om att brott uppstår först när någon levererat fel för att tjäna på det!
Econova rättar till felet vilket måste vara självklart!
Jag tycker det är märkligt att ni inte blir förbannade på slarvig leverantör utan på mig för att jag är för strikt med bedrägligt slarvigt beteende?
En läkare som missar hälften av leveranserna baserat på slarv hur ok är det?
 
B byggarätt skrev:
Struntar du i leverantörer som inte levererar det som kunder beställt så är det din sak men det är tyvärr brottsligt!
Att du dessutom tror dig tala för andra är otäckt för din åsikt är det ok att uttrycka men att du tror du representerar andras åsikter är bara trist!
Prata med moderator
Kan du visa vilket lagrum som gör dessa gärningar brottsliga? Vad är brottsrubriceringen?

Ditt frekventa använda av utropstecken gör att dina inlägg uppfattas som lite aggressiva. Vänligt påpekande.
 
N noupe skrev:
Kan du visa vilket lagrum som gör dessa gärningar brottsliga? Vad är brottsrubriceringen?

Ditt frekventa använda av utropstecken gör att dina inlägg uppfattas som lite aggressiva. Vänligt påpekande.
Tack för synpunkten...
Brottsrubriceringen är bedrägeri.. då det inte är ok att leverera något som avviker väsentligt från beställd vara
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tack för synpunkten...
Brottsrubriceringen är bedrägeri.. då det inte är ok att leverera något som avviker väsentligt från beställd vara
I all välmening :)

Gällande bedrägeri så krävs det nog att leverantören ifråga vetat om att varorna varit felaktiga, och vilselett dig till att tro motsatsen. Det är ju som jag förstår det kärnan i brottet bedrägeri och verkar inte vara fallet här.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
N noupe skrev:
I all välmening :)

Gällande bedrägeri så krävs det nog att leverantören ifråga vetat om att varorna varit felaktiga, och vilselett dig till att tro motsatsen. Det är ju som jag förstår det kärnan i brottet bedrägeri och verkar inte vara fallet här.
Det är alla överens om
Econova har backat och ska åtgärda problemet
 
B byggarätt skrev:
Det är alla överens om
Econova har backat och ska åtgärda problemet
Jag menade ”i all välmening” gällande att jag påpekade dina utropstecken.

Men brottet bedrägeri är det inte enligt ovan resonemang, vilket var ju huvudpoängen.
 
B byggarätt skrev:
Nej hur många gånger ska jag behöva upprepa detta att bedrägeri förutsätter att leverantören inte åtgärdar problemet
Huvudpoängen i Tråden är att leverantörer måste ta ansvar för att inte utsätta sina kunder för problem
Nej, det är fortfarande inte bedrägeri då. En enkel läsning av lagtexten gör det helt klart. Men håller helt med dig, leverantörer ska helt klart ta det ansvaret.
 
Tar och bumpar denna tråd då jag har ett snarlikt problem.


Entreprenör har fraktat bort sten och massor 250-300ton. Sedan fyllnadsmassa och sen jord på för att så gräsmatta. De planade ut så det var vår uppgift att jämna ut det sista och sedan så fel i jorden. Problemet är att det är glas i övre lagret. Hittat 50-100 bitar av olika glasstyper så ingen slump med att något råkat komma i.

Grävföretaget säger att glaset kommer gå nedåt. Vi har inte fått fakturan än. Vi har inte haft krav på jordtyp men vi har sagt att vi ska ha gräsmatta.

nu har det gått några veckor och gräset gror men vi hittar fortsatt glas och vi började fundera på barnens fötter och om det kommer vara säkert för att slippa åka till sjukstugan och sy.

Vilka krav? Hålla på faktura till vi fått en säker jord överst? Vad är en säker jord? Ta bort allt? Läst i tråden och jordlev har tagit på sig att åtgärda där. Här hos oss har grävaren tagit in jord från någon. För oss oklart vem men vi har beställt från grävaren och de bör väl rimligen lösa ev problem? Rulla ut 700kvm gräs är en rätt dyr kostnad. Vi valde att så av just den anledningen.
 
Redigerat:
Z Zeke_Varg skrev:
Tar och bumpar denna tråd då jag har ett snarlikt problem.


Entreprenör har fraktat bort sten och massor 250-300ton. Sedan fyllnadsmassa och sen jord på för att så gräsmatta. De planade ut så det var vår uppgift att jämna ut det sista och sedan så fel i jorden. Problemet är att det är glas i övre lagret. Hittat 50-100 bitar av olika glasstyper så ingen slump med att något råkat komma i.

Grävföretaget säger att glaset kommer gå nedåt. Vi har inte fått fakturan än. Vi har inte haft krav på jordtyp men vi har sagt att vi ska ha gräsmatta.

nu har det gått några veckor och gräset gror men vi hittar fortsatt glas och vi började fundera på barnens fötter och om det kommer vara säkert för att slippa åka till sjukstugan och sy.

Vilka krav? Hålla på faktura till vi fått en säker jord överst? Vad är en säker jord? Ta bort allt? Läst i tråden och jordlev har tagit på sig att åtgärda där. Här hos oss har grävaren tagit in jord från någon. För oss oklart vem men vi har beställt från grävaren och de bör väl rimligen lösa ev problem? Rulla ut 700kvm gräs är en rätt dyr kostnad. Vi valde att så av just den anledningen.
jag hade aldrig accepterat glas i jord, i att glaset kommer gå neråt har han fel det letar sig uppåt.
Vad har du fått betala för per ton ?
Schaktas bort och på med nytt !
 
Kan bekräfta att glasbitar letar sig uppåt, precis som stenar. Det var en mindre yta där vi aldrig går som vi ej grävde bort jorden från. Där kommer det fortfarande upp bitar ibland, speciellt efter regn.

Det är bara gräva bort och göra om tyvärr.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
jag hade aldrig accepterat glas i jord, i att glaset kommer gå neråt har han fel det letar sig uppåt.
Vad har du fått betala för per ton ?
Schaktas bort och på med nytt !
För andra som hittar hit till forumet och söker vägledning. Nu har jag fått fakturan och därefter påtalat problemet igen och schaktfirman ber så hemskt mycket om ursäkt och åtar sig att göra om och göra rätt.

Räknar på det själv och det blir ett jävla jobb som ska göras igen. Frakt gräv och ny jord. Ca 60% av ursprungsfakturan så ingen liten smäll för företaget. Tungt men skönt. Gräva bort och lägga i nytt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.