5
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man sikta på 5 mm
[länk]

Eller 10 mm?
[länk]

Laggen är 250 mm i diameter...
5mm bör räcka gott, tjockare än de flesta stekpannor och sen kommer ju plättlaggen på det. Värmen alstras ändå bara i ett tunt skikt i botten, så endast värmespridning som är av intresse.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vill minnas att moderna pannor har en alukärna just för att få jämn värme.

Jag har det omvända bekymret, vår 15000krs 70cm breda spis från Husqvarna är plattorna så små att det bara blir varmt i mitten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill minnas att moderna pannor har en alukärna just för att få jämn värme.

Jag har det omvända bekymret, vår 15000krs 70cm breda spis från Husqvarna är plattorna så små att det bara blir varmt i mitten.
De blir ju också mycket lättare :)
 
Eftersom pannkakslaggen också fungerar mindre bra (troligen på grund av att ena kanten blir så mycket varmare än botten, så allt bränner fast där) och jag fick ett presentkort på en köksbutik så passade jag på att testa en "kolstålspanna".. Antar att det är ett finare namn på vanlig kallvalsad 3 mm plåt, men jag har testat alla andra typer av pannor så varför inte...

Hyfsat jämn värme faktiskt...
 
  • Pannkakssmet i en kolstålspanna på en spis, jämn värmefördelning syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pannkaka steks i en kolstålspanna, jämn guldfärgad yta med bruna kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Fick ta fram skjutmåtttet, plåten är 2,5 mm tjock..
 
Fick tipset från en säljare att ta med en magnet när man köper panna.

Det är väldigt många billigare pannor som har ojämt fördelade material i botten. Och därmed blir ojämt uppvärmda på induktion. Och antagligen kan det gälla äldre pannor med där de kanske är perfekta för tillförd värme men där tillverkningen är för oregelbunden vad gäller just induktion.

Men med en magnet kan man iaf säkerställa att den suger fast under hela uppvärmningsområdet.
Och kan vara bra om man vill testa de gamla pannorna innan man uppgraderar till induktion.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Fick tipset från en säljare att ta med en magnet när man köper panna.

Det är väldigt många billigare pannor som har ojämt fördelade material i botten. Och därmed blir ojämt uppvärmda på induktion. Och antagligen kan det gälla äldre pannor med där de kanske är perfekta för tillförd värme men där tillverkningen är för oregelbunden vad gäller just induktion.

Men med en magnet kan man iaf säkerställa att den suger fast under hela uppvärmningsområdet.
Och kan vara bra om man vill testa de gamla pannorna innan man uppgraderar till induktion.
Har faktiskt inte testat magneten på gjutjärnspannorna.. (y)

Edit: testade alla pannor jag hade och "mest magnetisk" var den nya kolstålspannan. Sen kom nog de gamla gjutjärnspannorna (pannkaka, plättlagg), men de hade varierande grad av magnetism beroende på var man provade. Minst magnetiska var två nya Ikea-teflonpannor, och en äldre LeCreuset-gjutjärnspanna (typ 20 år gammal)...
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har faktiskt inte testat magneten på gjutjärnspannorna.. (y)

Edit: testade alla pannor jag hade och "mest magnetisk" var den nya kolstålspannan. Sen kom nog de gamla gjutjärnspannorna (pannkaka, plättlagg), men de hade varierande grad av magnetism beroende på var man provade. Minst magnetiska var två nya Ikea-teflonpannor, och en äldre LeCreuset-gjutjärnspanna (typ 20 år gammal)...
Är ju ett så uppenbart smart test när man får höra om det :)
Förr var det ju inte prio att det skulle fungera i induktion (som inte fanns). Så även högkvalitetspannor kan säkert ha sina brister :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.