7 717 läst · 53 svar
8k läst
53 svar
Gjutjärnsplättlagg på induktionshäll?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 170 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 170 inlägg
Jag tänker att större massa borde jämna ut temperaturen, men jag är ju lite lost när det gäller induktionshällar...terjevigen skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 426 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 426 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 096 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 096 inlägg
Minsta plattan räcker ju inte till för att få det varmt i hela laggen i alla fall. Men även med stora plattan ser man ju att det är ojämn uppvärmning.Dan_Johansson skrev:Såhär kokar det på den stora plattan med fyra variabla zoner ;
[video]
Såhär ser det ut på den minsta plattan som jag uppfattar som effektivast;
[video]
Det ser ut som de är ganska jämna i botten...
Jag mätte dock temperaturen i botten när de värmdes upp, och det var som mest 30 graders temperaturskillnad mellan kallast och varmast, och då körde jag på 5 av 9 effektsteg...
Temperaturskillnaden mellan olika delar borde jämnas ut om laggen får stå på uppvärmning i 10 minuter eller så.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Det finns ju speciella plåtar (med handtag) som man lägger mellan på spisen om du t ex vill använda kopparpanna. Prova med en sådan för att fördela värmen.T Taxture skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 170 inlägg
Tyvärr gör det ingen skillnad, jag brukar sätta på plattan på 3-4 redan när jag börjar göra smeten... Jag tror att smeten sänker värmen för mycket i bottnarna, men de tjockare sidorna klarar sig...BirgitS skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 170 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Det lär vara så att gjutjärn inte har riktigt rätt magnetiska egenskaper för att fungera med induktion.
Gjutjärn kan nog variera så pass mycket att vissa pannor fungerar bra medan andra nästan inte märks av hällen.
Ta och löd på en stålplåt, silverlod behöver bara 600 grader.
Protte
Gjutjärn kan nog variera så pass mycket att vissa pannor fungerar bra medan andra nästan inte märks av hällen.
Ta och löd på en stålplåt, silverlod behöver bara 600 grader.
Protte
Allvetare
· Västra götaland
· 9 170 inlägg
Kanske vore ett lämpligt tillfälle att testa "tig brazing"? Har nämligen ingen gassvets..prototypen skrev: