J
Dessutom kan köparen tampas med Anticimex om han anser att det är osynligt eller dolt fel. Inte ditt problem i vilket fall eftersom du har Varudeklarerat.

• Gilla
pellefant och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tinatorn23 skrev:
Har precis pratat med en kille som har Rör firma och
Varför ..?

Du fortsätter att bli rånad på din tid och sinnesfrid utav de där köparna. Nu får du allt själv ta kommandot över ditt liv.
Det verkar ju rätt uppenbart nu att de där köparna är praktarslen som vill mjölka dig på pengar. De märkte din oro direkt redan vid en sån skitsak som flyttstädningen, de kommer bara fortsätta att jaga dig i åratal så länge du inte sätter ner foten och/eller ignorerar dom.

Jag skulle skicka ett brev med texten:
Jag är helt oense med er i sak och bestrider alla krav. Jag avser att låta detta prövas rättsligt om ni vidhåller era krav.
All framtida korrespondens vill jag ha skriftligt och skickat med brev.

mvh nn

Och så skulle jag behålla brevmallen i datorn och skriva ut och skicka ett nytt likadant för varje gång de skickar något.

Jag tror inte att man egentligen kan kräva att motparten kommunicerar skriftligt brevledes, men genom att kräva detta så lägger man liksom en nivå på deras insats för att hålla på och störa dig.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
som någon redan tidigare sa, hon ska inte ens svara, men om hon svarar så ska det vara utan hot om rätslig prövning. Det triggar just såna här praktmongos.
Trådskaparen ska bara ignorera brev och samtal och bara gå vidare med sitt liv.

• Gilla
tinatorn23 och 1 till
  • Laddar…
TS har väl ändå inga intentioner att dra något till rätten. Varför då skriva det?

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Min skrivning betyder att TS bestrider och hänvisar motparten till rättslig prövning om denne vill gå vidare.

Ja det kan kanske skrivas på något annat sätt så det inte missuppfattas som att TS är på väg med ärendet till tinget.
För en jurist är det ju dock självklart, då det är köparen som klagar och ställer krav, att det då är köparen som vänder sig till tinget.
Man brukar ju inte starta process mot sig själv.

• Gilla
tinatorn23 och 1 till
  • Laddar…
Tvättmaskinen kan ju bli rätt sunkig efter ett par år med lite stillastående rester på botten. I synnerhet då man ofta bar kör på 30-40gradersprogram.
Att köra den tom på högsta temp ett par gånger brukar hjälpa mot "kloakvattnet". Borde kanske ingå i en flyttstädning.

• Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
A
Tilll Tina:
Borde du o köparen vid det här laget inte ha hamnat i en tvist?

Kolla vad din självrisk är för rättsskyddet i din försäkring går igång och få en jurist som tar diskussionerna. Köparen kan tröttna väldigt fort om den inser att en jurist med kunskap läser o svarar...

Givetvis får du väga vilka kostnader detta för med sig för dig men en förstörd sommar är dyr!

• Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför ..?

Du fortsätter att bli rånad på din tid och sinnesfrid utav de där köparna. Nu får du allt själv ta kommandot över ditt liv.
Det verkar ju rätt uppenbart nu att de där köparna är praktarslen som vill mjölka dig på pengar. De märkte din oro direkt redan vid en sån skitsak som flyttstädningen, de kommer bara fortsätta att jaga dig i åratal så länge du inte sätter ner foten och/eller ignorerar dom.

Jag skulle skicka ett brev med texten:
Jag är helt oense med er i sak och bestrider alla krav. Jag avser att låta detta prövas rättsligt om ni vidhåller era krav.
All framtida korrespondens vill jag ha skriftligt och skickat med brev.

mvh nn

Och så skulle jag behålla brevmallen i datorn och skriva ut och skicka ett nytt likadant för varje gång de skickar något.

Jag tror inte att man egentligen kan kräva att motparten kommunicerar skriftligt brevledes, men genom att kräva detta så lägger man liksom en nivå på deras insats för att hålla på och störa dig.
Jamen att bli anklagad för saker även om man vet att det inte finns saklig grund till är väldigt otrevligt. Jag är ju i princip ensam mot dessa två. De kan fabricera ihop vad som helst. Men som jag skrev nu sist så tycker jag deras sista mejl där de utökar sitt klagomål var rent löjligt för det vet jag att de inte kan hitta ngt att skylla på mej för jag har kvitto på det mesta och det som är gjort -88 då vi byggde kan de heller inte ge mej skulden för även om de bevisligen vill. Men visst blir jag nyfiken på vad de hittat. Men nu blir de så att Mäklaren skriver till dem och fortsätter de så får hon ta det med dem. Anledningen att jag fortsatte skriva i tråden var att jag trodde att det fanns intresse för att veta hur det gick. Bra det du rekommenderade mej att skriva men min Mäklare säger att jag inte ska skriva ngt så jag lyssnar på henne. Tack för allt stöd och information.
Tina

• Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Dessutom kan köparen tampas med Anticimex om han anser att det är osynligt eller dolt fel. Inte ditt problem i vilket fall eftersom du har Varudeklarerat.
Precis. Men det har ju inte hänt ngt utan de har bara "hittat" fel. De kan ju inte begära pengar av typ ett försäkrings bolag om det inte hänt ngt lr hur ?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
T tinatorn23 skrev:
Jamen att bli anklagad för saker även om man vet att det inte finns saklig grund till är väldigt otrevligt.
Men inte blev väl deras anklagelse mindre otrevligt efter att du kontaktat killen med rörfirman ...
eller hur?

Det är det jag menar, du blir hela tiden triggad till en massa saker som du inte borde göra, eller slösa tid på, de där köparna stjäl hela tiden tid av dig.

Jag antar att ingenting, precis ingenting fanns att vinna av att kontakta en kille med rörfirma. Var det inte så?
Köparnas klagomål försvann inte.
Du fick inte mer semester över.
Utgången av ev framtida process blev inte det minsta förändrad.

Så jag upprepar mitt råd.
Sitt lugn och stilla i båten, njut av livet och ditt nya boende.
Gör ingenting mer gentemot köparna än att kortfattat avvisa ev krav (bara avvisa, inga förklaringar eller lägga ut någon extra text). Först om det kommer en stämning (vilket är ytterst osannolikt) behöver du agera.
Återkom här då.

Förövrigt får du gärna ändå återkomma precis när som helst, men väldigt trevligt vore det med lite feedback om ett år eller så, när det hela slutligen har lagt sig. :)

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men inte blev väl deras anklagelse mindre otrevligt efter att du kontaktat killen med rörfirman ...
eller hur?

Det är det jag menar, du blir hela tiden triggad till en massa saker som du inte borde göra, eller slösa tid på, de där köparna stjäl hela tiden tid av dig.

Jag antar att ingenting, precis ingenting fanns att vinna av att kontakta en kille med rörfirma. Var det inte så?
Köparnas klagomål försvann inte.
Du fick inte mer semester över.
Utgången av ev framtida process blev inte det minsta förändrad.

Så jag upprepar mitt råd.
Sitt lugn och stilla i båten, njut av livet och ditt nya boende.
Gör ingenting mer gentemot köparna än att kortfattat avvisa ev krav (bara avvisa, inga förklaringar eller lägga ut någon extra text). Först om det kommer en stämning (vilket är ytterst osannolikt) behöver du agera.
Återkom här då.

Förövrigt får du gärna ändå återkomma precis när som helst, men väldigt trevligt vore det med lite feedback om ett år eller så, när det hela slutligen har lagt sig. :)
Det som var bra med Röris killen var ju att jag vet att det som gjordes när huset byggdes inte kan lastas på mej..Efter 30 år är det presik......Hur man nu stavar det. DET var bra att veta. Sen jagar jag ju Rörisen för att få ett fullt fungerande nytt badrum i mitt nya gamla lilla hus så det blev typ två flugor i en smäll. Så får jag kanske.....toa till veckan.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Då har röriskillen fel.
Ditt ansvar gentemot köparen gäller i 10 år framåt, helt oavsett när felen i sig uppstod.

Så den enda preskription som finns här är först om nästan 10 år framåt i tiden.

Och om felet fanns innan du köpte huset så kan du i din tur processa mot den du köpte av ifall den nya ägaren har funnit ett "dolt fel" (om den affären inte ligger mer än 10 år bort då).

Men ett korn av sanning finns det dock i rörkillens utsaga. Ett mycket gammalt fel är generellt svårare att framgångsrikt processa om då det ofta kan ses som mer förväntat. Och vinsten vid en ev vunnen process brukar dessutom bli låg då det alltsom oftast blir stora åldersavdrag eller att man anser att värdet av fastigheten inte har påverkats så mycket utav felet.

Så i sak har han nog fel, men i praktiken troligen ganska rätt.

• Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Förstår inte hur TS orkar älta denna skitsak i all oändlighet med detta forum, grannar, mäklaren, rörfirmor mm. Det verkar som hon hela tiden behöver någon form av bekräftelse.
Förstår inte varför du ska klanka ner på ts när denna bara vill har råd, hon skrev i början atthon tog illa vid sig av kraven från köparen.
Så det är bara bra att hon kan få info och svar av oss.
Och bara för du tycker detta är en skitsak så behöver inte alla tycka det.

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
Det är knappast TS som ältar.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
T tinatorn23 skrev:
Jamen att bli anklagad för saker även om man vet att det inte finns saklig grund till är väldigt otrevligt. Jag är ju i princip ensam mot dessa två.
Jag skrev nyligen ett inlägg i denna tråd som jag tror låg mellan inläggen 126 och 127. Nu är det borta! Eller har jag börjat hallucinera?

Nåväl. Det gick i stort ut på följande:

Visst är det otrevligt att bli anklagad. till och med för en sådan här struntsak. Själv blev jag anklagad av några liknande tokstollar för att vara pedofil. Det enda som biter på dessa typer är -ignorera dom fullständigt! Ringer dom -lägg på, Skriver dom -radera/kasta. Behandla dom som ickeexisterande!
All form av uppmärksamhet när dylika parasiter. Det kan vara svårt att inte motargumentera, när man vet att man har rätt. Men undvik under alla omständigheter det i alla fall.
Det positiva är att det är du som har nyckeln. Du bestämmer om amöborna skall få komma in. Inte dom. Och när du förstått det, kommer solen åter fram.

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.