73 755 läst · 201 svar
74k läst
201 svar
Gjorde flyttstädningen själv. Klagomål från köpare
I Detta fallet låter det som att ni och säljaren försökte hitta en lösning vilket är det vettiga i en sådan situationP perlundstrom skrev:Bra att det löst sig till slut utan att du behövde betala. De krävde dessutom en helt orimlig summa. Jag kan ändå dela med mig av min förra lägenhet där jag var den som klagade på flyttstädningen. Det var okej städat överlag, men några områden var inte tagna alls. Jag skrev till mäklaren som kontaktade säljaren och hon erbjöd sig att städa undan det som var missat. Vi höll just då på att flytta in och det kändes konstigt om hon skulle komma och städa medan vi var där så det slutade med att hon swishade 500 kr till mig för besväret. Det var en rimlig summa tyckte jag då det som var kvar att städa tog en runt en timma.
Jag skulle säga att visningen lägger ribban för hur städat huset ska vara vid tillträde.S Sackaros skrev:
Kommer man till ett välstädat hus på visningen, förväntar man sig inte ett flottigt kök och handavtryck på tapeten.
Kommer man till ett ostädat hus på visningen, kan man förvänta sig ett dåligt städat hus. Eftersom städningen på visningen oftast påverkar priset, är det inget problem om köparen behöver bekosta en dyrare städning då.
Är huset belamrat med skräp, förväntar man sig problem med tömning av huset och avtalar man om vem som ansvarar för allt skräp och vad som händer när huset inte töms i tid.
Handlar det om ett hyreshus, förväntar man sig ett rent hus utan fett, hår eller skräp från förra hyresgästen.
När jag köpte förra kåken så bad jag säljaren att städa så att han tycker det ser fint ut. En mans-städning.A atomlab skrev:Kan fortfarande inte fatta varför man inte har omvänd ordning som övriga världen i stort sett har. Dvs att man själv som ny ägare städar så som man vill ha det. Då skulle man totalt slippa allt vad liknande tvister handlar om. Skulle aldrig få för mig att tex tvätta taken. Men det verkar tydligen vara praxis. Är taket så skitigt anser jag att man bör måla om
Dammsuga, vårttorka lite osv bara.
Det gjorde han, och det var helt okej. Ville vi ha det renare så fixade vi det helt enkelt själva.
Lite så var det i mitt nya hus som jag köpte. Funka bra för mej för det blir iaf att man städar själv på ett nytt ställe.V ViperTim skrev:
Vi har under 5 ggr anlitat städfirma vid flytt. Såå skönt. Aldrig fått klagomål på städningen. Iofs har vi under väldigt många år haft städhjälp regelbundet, så vi har känt till de flesta firmorna innan flyttstädningen.
Sista mejlet från dem där han utökat sitt klagomål med att hans snickare rörmokare och elektriker hadelunarayo skrev:
hittat en massa grejer gjorda av icke auktoriserade personal....vilket enligt honom är olagligt och en
jädra massa skitprat enligt mej så fick Mäklaren nog. Han skickade ju även det mejlet till henne där han
även antydde att det som stod i annonsen för mitt hus att det var kontinuerligt underhållet under åren
inte stämde. Var väldigt mycket att göra på det. Enligt honom men enligt mej fick han en himla fint hus som även
var 30 år vid köptillfället. Han fick ett kök som var 3 år en tvättstuga som var 2 år och en dusch som renoverades
året före. Hade han velat ha allt perfekt hade han väl kunnat köpa en tomt o byggt nytt. I vilket fall så skrev mäklaren ett svar
till honom som han till idag iaf inte svarat på. Kommer vara väldigt tydlig med saker typ städning nästa gång jag säljer hus.
Kommer inte heller att sälja till vem som helst. Känns fortfarande obehagligt. Tack för visat intresse. Har fullt upp med att renovera
mitt ny-gamla lilla hus..
Var då himla noga med att de nya ägarna godkänner din städning så snart spm möjligt. Ta det med mäklaren så dulunarayo skrev:
slipper krångel. Till mej sa mäklaren när jag köpte mitt nya hus att jag kunde åka o kolla städningen medan jag väntade
på att banken fixade alla köp papper. Tog väl typ 1 timme och det räckte för mej bara att jag fick nyckeln och
äntligen kom in i nya huset. Städa gör man ju iallafall sen när man flyttat in. Lycka till.
f
Tror inte att de kommer att klaga på min städning, jag älskar att städa (det är sant) och spisen drar jag fram minst en gång om året för att städa. Det enda jag är dålig på är fönsterputsning, blir aldrig nöjd men de får väl fixa dem själva om de inte är nöjda. Hur som helst kommer jag att säga, ni får gärna gå runt och inspektera i en halvtimme eller hur lång tid ni behöver men när vi är klara vill jag att ni skriver på att ni godkänner städningen. Förstår inte att städning stigmatiseras så. Det är väl bara att städa om om man inte är nöjd. Man kommer ju förhoppningsvis att städa många gånger i den nya bostaden, vad spelar det för roll om inte förnsterkarmmarna blivit torkade på undersidan om helteten är ren och prydlig...?
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om städningen i den nya bostaden. Jag kommer mest att kolla att gammalt skräp som inte ska vara kvar är kvar och att inget vi kommit överrens om att de ska lämna är borta. Om de inte städat till min belåtenhet fixar jag det själv.T tinatorn23 skrev:Var då himla noga med att de nya ägarna godkänner din städning så snart spm möjligt. Ta det med mäklaren så du
slipper krångel. Till mej sa mäklaren när jag köpte mitt nya hus att jag kunde åka o kolla städningen medan jag väntade
på att banken fixade alla köp papper. Tog väl typ 1 timme och det räckte för mej bara att jag fick nyckeln och
äntligen kom in i nya huset. Städa gör man ju iallafall sen när man flyttat in. Lycka till.
Tror inte att de kommer att klaga på min städning, jag älskar att städa (det är sant) och spisen drar jag fram minst en gång om året för att städa. Det enda jag är dålig på är fönsterputsning, blir aldrig nöjd men de får väl fixa dem själva om de inte är nöjda. Hur som helst kommer jag att säga, ni får gärna gå runt och inspektera i en halvtimme eller hur lång tid ni behöver men när vi är klara vill jag att ni skriver på att ni godkänner städningen. Förstår inte att städning stigmatiseras så. Det är väl bara att städa om om man inte är nöjd. Man kommer ju förhoppningsvis att städa många gånger i den nya bostaden, vad spelar det för roll om inte förnsterkarmmarna blivit torkade på undersidan om helteten är ren och prydlig...?
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Fattar Ikket de som flyttstädar själv, är nog mycket jobb att tömma huset samt komma på plats i nya, samt avdrag för flyttstäd, samt garanti mot gnälliga köpare..
Glöm inte att skura taket i köket, samt spiralslangen till köksfläkten, göra rent innuti friskluftsventiler, vattenlås osv.lunarayo skrev:f
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om städningen i den nya bostaden. Jag kommer mest att kolla att gammalt skräp som inte ska vara kvar är kvar och att inget vi kommit överrens om att de ska lämna är borta. Om de inte städat till min belåtenhet fixar jag det själv.
Jag tycker att jag städar bättre än städbolagen och även om det bara är några tusen finns det alltid hål att stoppa dem i vid flytt,H Husqvarna220Ac skrev: