73 940 läst · 201 svar
74k läst
201 svar
Gjorde flyttstädningen själv. Klagomål från köpare
Medlem
· Västerbottens län
· 17 924 inlägg
Måste vara huset TV4 köpte till Farmen-inspelningen.
Prutte
Prutte
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 734 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 734 inlägg
Ingen lag, men i de allra flesta köpeavtal står det att det ska vara städat, och om det finns ett sånt villkor och det inte är uppfyllt är det alltså avtalsbrott. Men det förekommer försäljningar där köparen avstår flyttstädning för att få någon annan fördel i stället, t.ex. ligga bättre till än en annan som bjuder på samma hus/lägenhet.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 731 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 731 inlägg
Jag har sålt både inklusive slutstädning och exklusive slutstädning.
Aldrig varit problem att städa själv.
Men i släkten har vi haft problem tidigare. På inflyttningsdagen var det inte ens grovstädat. Dom ringde mäklaren och klagade. Och denne verkade inte förvånad. Hon sa att 9 av 10 klagomål var städning.
Aldrig varit problem att städa själv.
Men i släkten har vi haft problem tidigare. På inflyttningsdagen var det inte ens grovstädat. Dom ringde mäklaren och klagade. Och denne verkade inte förvånad. Hon sa att 9 av 10 klagomål var städning.
Har flyttat från två lägenheter och ett hus.
En av lägenhetsägarna (en hyresrätt) sa att det såg ut som "att jag inte ens bott där"
Så svårt är det inte att få rent. Och skattade pengar sparade
En av lägenhetsägarna (en hyresrätt) sa att det såg ut som "att jag inte ens bott där"
Så svårt är det inte att få rent. Och skattade pengar sparade
Förlåt men då måste det vara världens sämsta städfirma, 2 man max 8 timmar på ett sådant hus och fyra timmar för fönster om det inte är otroligt stora glaspartier.BirgitS skrev:
Det är otroligt skillnad på vad folk tycker är städat, det är nog därför det blir konflikter när folk byter hus/lägenheter.
Det är en väldigt stor skillnad på hur det ser ut hos folk när det gäller städning.
Vissa har skinande rent och hos vissa ser man inte golvet när man kliver in, och vi i vår familj är nog nära skinande rent.
Vårat hus på 140 kvm skulle ta max 4 timmar för mig och min fru att städa ut, då är det fönsterna som skulle ta mesta tiden om dom nu skulle behöva tas då vi ändo tar dom hyfsat ofta.
Det är en väldigt stor skillnad på hur det ser ut hos folk när det gäller städning.
Vissa har skinande rent och hos vissa ser man inte golvet när man kliver in, och vi i vår familj är nog nära skinande rent.
Vårat hus på 140 kvm skulle ta max 4 timmar för mig och min fru att städa ut, då är det fönsterna som skulle ta mesta tiden om dom nu skulle behöva tas då vi ändo tar dom hyfsat ofta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 734 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 734 inlägg
Det har jag inte frågat.R Riemann skrev:
Det tar tid att våttorka alla sidor i alla köksskåp och garderober, alla väggar i två badrum, kök och tvättstuga, damma av alla andra vägar, få bort damm bakom alla element, putsa 12 fönster på alla sidor, våttorka alla fönsterkarmar och -foder, dammsuga och våttorka alla golv, göra ren toalett, handfat, badkar, duschkabin, ugn, kyl, frys, tvättmaskin och torktumlare in- och utvändigt osv. De senaste åren var det hemtjänsten som hade varit ansvariga för städningen och de gör bara enklare städning, inte storstädning.
Om du städar regelbundet och ser till att gegga och smuts bakom spisar inte växer så är det inte så stor grej att flyttstäda. tror att fönster är det jobbigaste, speciellt gamla fönster eftersom många inte är särskilt bra på att tvätta fönster.M MagHam skrev:
Jobb, två ungdomar, flera hus och mycket andra projekt gör att inte jag kan hålla allt tip-top hela tiden i alla fall. Och det vill jag inte heller. Finns viktigare saker i livet än att städa varje dag. Men om jag flyttar ut, så ska de fasen i mig vara rent på riktigt.
Kan räkna upp ett par dussin saker till som jag gissar att en köpare kan förvänta sig vara rena ( och som tar tid ).
Precis den här skilda synen på städning som vi har här nu i tråden är grunden till att det blir klagomål vid övertagande.
Kan räkna upp ett par dussin saker till som jag gissar att en köpare kan förvänta sig vara rena ( och som tar tid ).
Precis den här skilda synen på städning som vi har här nu i tråden är grunden till att det blir klagomål vid övertagande.
Ja städar man inte regelbundet så självklart tar det längre tid, men nej det du räknar upp tar inte många minuter speciellt inte om man har städat sitt hus regelbundet.M MagHam skrev: