74 660 läst · 201 svar
75k läst
201 svar
Gjorde flyttstädningen själv. Klagomål från köpare
Precis. Köpte ju ett annat hus när jag sålde det vi bråkar om. Då sa Mäklaren på tillträdesdan att jag skulle åka o kolla om städningen var ok annars höra av mej. Gick en snabb vända genom huset kollade inte mer. Sen fick jag byta kran i köket innan jag flyttade in för den läckte. Dagen jag började flytta in fick jag halva handtaget till frysen i handen...och lite så har det fortsatt. Men suck så är det ju.D daVinci skrev:Låter som du tror att det skulle ha varit mindre bekymmer för dig om du anlitat en städfirma. Varför det?
Då hade du fått mer problem.
Dels vet du inte om städfirman hade gjort ett bra eller dåligt jobb.
Dels hade du åkt på att härja med städfirman. Det är du som har affären med dom. Köparna har affären med dig.
Köparna har vad jag kan se gjort två misstag:
1) inte gjort en proper ankomstkontroll.
2) inte låtit dig åtgärda eventuella problem.
Så oavsett om du städat bra eller inte har dom knappast några förutsättningar att få ut någon ersättning.
--------------------------------
Städfirmorna gör inte allt. T ex tror jag inte dom rör i de inre delarna i tvättmaskin eller torktumlare. Inte avlopp heller.
Min torktumlare var smockfull med ludd när jag flyttade in. Och det luktade avlopp när jag tappade ut vatten ur tvättmaskinen. (Det blir helt enkelt kvar lite vatten i tvättmaskinen och står det still länge börjar det lukta avlopp). Och en hög med skitigt hundhår på avloppsbrunnen i källare. Men köper man något för ganska många miljoner så orkar iaf jag inte bry mig om felräkningspengar.
Tycker inte man ältar för att man mår dåligt en vecka efter man blivit anklagad för ngt man vet att man inte är skyldig till. Jag hade inga svordomar i det mejl jag inte skickade. Japp njuter i sommar värmen fast tyckte de va skönt med regnet som kom för en stund sen.Silly Bear skrev:
Skummat igenom tråden.
Några observationer
Eftersom du gång på gång vill älta städningen trots att alla säger att du inte behöver oroa dig tyder på att du förmodligen precis som norskarna säger har städat dåligt.
Och att du nu i efterhand sitter och ältar här för att få bekräftelse på att du har gjort rätt
Sen att bli "kränkt" över att någon påtalar att något är dåligt gjort....ja vad ska man säga.
Kanske ett tecken i tiden där folk knappt kan gå utanför ytterdörren innan dom är kränkta av än det ena än det andra.
Förresten tänkte du på att köparen också kunde bli "kränkt" av svarsbrevet full med svordommar som mäklaren klokt nog hindrade dig från att skicka
Som någon annan skrev ta av dig offerkoftan häng in den i garderoben och njut av sommarvärmen
Nä tyvärr fotade jag inte städningen. Fotar som hobby så jag fotade innan jag började städa...Dumt. Men det var lite därför jag hade med en kompis på tillträdesdagen. Hade lite onda aningar..J J-stedt skrev:
Faktisk är det så att köparen kan mycket väl få rätt, är man duktig på att formulera sig i sådana här saker så är det inte alls svårt att övertyga tingsrätten.H hempularen skrev:Om man skall vara petig, så blir det även vid ett småmål en del extra kostnader, som man kan åka på att betala som förlorare (men nu är det inte aktuellt i det här fallet, finns inte en chans att köparen skall får rätt). Dels själva rättegångskostnaden, som handlar om några hundra, eller möjligen en tusenlapp. Men även vid småmål så har du rätt att konsultera en advokat i en eller två timmar (?), den kostnaden får då motparten betala om du vinner målet.
Så jag gissar att även ett småmål kan kosta ett par tusen för förloraren.
När det gäller 15 000 så är det ju absolut värt risken, men skulle man hamna i ett mål som gäller några hundra, så kanske man bör vara 200% säker på att vinna, om man väljer att inte försöka förlikas.
Tingsrätten går ju efter vad dom får in för information och är ena parten duktig och den ena parten väldigt dålig så kan det dömas åt fel håll.
Nu tror jag inte ts ska vara orolig över huvudtaget i detta fallet men ett givet svar finns aldrig.
Tingsrättens nämdemän är nötter. Det är därför det finns en domare som skall tala om för dom vad det öht finns för lagrum att förhålla sig till. Åtminstone i teorin, hur det funkar i praktiken kan man ju ibland fundera på.T Polos skrev:Faktisk är det så att köparen kan mycket väl få rätt, är man duktig på att formulera sig i sådana här saker så är det inte alls svårt att övertyga tingsrätten.
Tingsrätten går ju efter vad dom får in för information och är ena parten duktig och den ena parten väldigt dålig så kan det dömas åt fel håll.
Nu tror jag inte ts ska vara orolig över huvudtaget i detta fallet men ett givet svar finns aldrig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 637 inlägg
Det är inga nämndemän med i tvistemål (utom familjerättsliga). Finns således inget skäl att vässa knivarna mot nämndemannasystemet – den här gången.
När det gäller hus, så tycker jag som köpare får räkna med att städa själv (något jag skulle göra ändå, för säljaren och framförallt om det är firma slarvar med städning och sen skitar man ner när man flyttar in).Snigla skrev:
Städning generellt är en hel vetenskap.. det blir aldrig rätt och ingen har någonsin samma "krav" som den andra. Det går inte att få det rätt, det är alltid något som det klagas på.. ibland står man bara och skakar på huvudet åt folk.. jag har själv fnyst åt bekanta som flyttat in och beklagat sig över vissa saker i föregående ägares städning.
Jag fick nedslag på städningen i min första lgh pga att kontrollanten hittade ett (ETT) hårstrå i en garderob, allt annat var spotless.
Vårt första hus är också intressant... de nya ägarna ville komma in tidigare i huset så att de kunde riva ut källaren totalt. Vi gav dem tillåtelse att komma in några veckor/en månad tidigare.. och de blåste ut allt ner till betongplatta/lecablocksväggar.. ja.. vad tror ni.. att huset stod sig rent efter det?.. vi hade städat och flyttat ut (100 mil bort) innan de rev källaren.. sen kom de och krävde städning såklart.. vid övertagandet. Skulle ju vara rent..
Vårt andra hus.. ja där hade mäklaren lärt sig iaf.. där gick mäklaren med under övertagandet för att nya ägarna skulle godkänna städningen och hon/mäklaren var själv vittne till att de godkände allt osv (ev saker vi kom överens om.. med nya ägarna.. skrevs ner på papper direkt).. DE försökte återkomma några veckor senare för att fönstren inte var rena nog.. men där gick de bet.. mäklaren hade koll på läget och vi behövde inte bry oss.
Kan flera knasiga städgrejer...
Bättre att nya ägaren får bekosta städningen och sälja huset billigare!!
Sen var jag arg/irriterad, på förra hyresvärden. Klagade på fläckar som jag sa att dom var omöjliga få bort på golvet. Dom tog ändå in egen städfirma efteråt, så nödvändig var den flytt städningen (tur jag inte köpte städning av en firma, hade slösat pengar då).
Jag tycker det bör räcka med ta bort sitt eget skräp, göra rent så gått det går i flesta skrymslen och resten får köparen ta. För det blir ju skitit när nya ägarna släpar in sina grejor (speciellt om det är snöslask).
Redigerat:
När jag sålde min lägenhet för åtta år sen var köparen väldigt ivrig att få tillträde.
Jag gick med på hans önskemål mot att han städade själv.
Nu var inte lägenheten överdrivet skitig och köket var alldeles nytt. Men oj vad skönt att slippa städa.
Avsopning/torkning av golv avtalades det om. Gjort på en kvart efter alla prylar var ute ur lägenheten.

Jag gick med på hans önskemål mot att han städade själv.
Nu var inte lägenheten överdrivet skitig och köket var alldeles nytt. Men oj vad skönt att slippa städa.
Avsopning/torkning av golv avtalades det om. Gjort på en kvart efter alla prylar var ute ur lägenheten.
Nu är det inte golven som brukar vara problemet utan ugn toalett golvbrunnar samt fönster, men som du var inne på man brukar alltid städa själv efter man flyttat in.B Broken arrow skrev:När det gäller hus, så tycker jag som köpare får räkna med att städa själv (något jag skulle göra ändå, för säljaren och framförallt om det är firma slarvar med städning och sen skitar man ner när man flyttar in).
Sen var jag arg/irriterad, på förra hyresvärden. Klagade på fläckar som jag sa att dom var omöjliga få bort på golvet. Dom tog ändå in egen städfirma efteråt, så nödvändig var den flytt städningen (tur jag inte köpte städning av en firma, hade slösat pengar då).
Jag tycker det bör räcka med ta bort sitt eget skräp, göra rent så gått det går i flesta skrymslen och resten får köparen ta. För det blir ju skitit när nya ägarna släpar in sina grejor (speciellt om det är snöslask).
Tinatorn, efter att ha läst hela tråden, så måste även jag säga, varför lyssnar du inte på vad folksäger här, istället argumenterar du emot HELA tiden.
Förstå detta, de som tagit över huset har inget att hämta mot dig.
Svara inte på deras brev utan LÅT DET VARA..............
Lyssna för en gångs skull och släpp hela processen.
Förstå detta, de som tagit över huset har inget att hämta mot dig.
Svara inte på deras brev utan LÅT DET VARA..............
Lyssna för en gångs skull och släpp hela processen.
Sakfrågan tycks ju vara utredd men eftersom ni glidit in på det där med städfirmor så tänkte jag bidra med min femkrona också.
Min enda erfarenhet av städfirmor vid flyttstäd är när vi flyttade in i nuvarande villa. Det var hysteriskt dåligt städat, kladd på socklar i kök, damm som hängde från taket, det låg fågelmat under torkskåpet (som de alltså inte ens flyttat på etc. Det jag framförallt reagerade på var vattenlåsen till handfaten som var HELT fulla med äckel (då pratar vi så fulla så vattnet seeeeegar sig ur handfatet. Vi ringde dem (som köpare) och de kom och bättrade sig, något.
Strax efter hände dock det roliga att vi började få offerter på flyttstädning "inför flytten", företagen hade alltså fel i sin system vad det verkar. I vilket fall framgick det tydligt i det finstilta i de avtalsförslagen att t.ex. vattenlås INTE ingick i det de erbjöd i paketet "flyttstädning". Detta trots att det i alla hänseenden ingår i det gemene man menar ingår. De säljer alltså en produkt som inte innehåller allt man kan förvänta sig. Det tycker jag är fult. När firman försökte säga något så höll jag emot med att jag inte bryr mig om vad som står i avtalet mellan dem och säljaren men vattenlås ingår i en flyttstädning så städa på. Och de gjorde de. Om de fakturerade säljaren extra vet jag inte.
Så min erfarenhet av städfirmor är att de städar DÅLIGT. En villa på 150+50m2 på 3-4 timmar på 3-4 personer, det är långt under vad jag iaf skulle lägga på städning.
Jag städar hellre själv så jag vet att det blir rätt gjort och jag kan gå med högburet huvud till köparna.
Min enda erfarenhet av städfirmor vid flyttstäd är när vi flyttade in i nuvarande villa. Det var hysteriskt dåligt städat, kladd på socklar i kök, damm som hängde från taket, det låg fågelmat under torkskåpet (som de alltså inte ens flyttat på etc. Det jag framförallt reagerade på var vattenlåsen till handfaten som var HELT fulla med äckel (då pratar vi så fulla så vattnet seeeeegar sig ur handfatet. Vi ringde dem (som köpare) och de kom och bättrade sig, något.
Strax efter hände dock det roliga att vi började få offerter på flyttstädning "inför flytten", företagen hade alltså fel i sin system vad det verkar. I vilket fall framgick det tydligt i det finstilta i de avtalsförslagen att t.ex. vattenlås INTE ingick i det de erbjöd i paketet "flyttstädning". Detta trots att det i alla hänseenden ingår i det gemene man menar ingår. De säljer alltså en produkt som inte innehåller allt man kan förvänta sig. Det tycker jag är fult. När firman försökte säga något så höll jag emot med att jag inte bryr mig om vad som står i avtalet mellan dem och säljaren men vattenlås ingår i en flyttstädning så städa på. Och de gjorde de. Om de fakturerade säljaren extra vet jag inte.
Så min erfarenhet av städfirmor är att de städar DÅLIGT. En villa på 150+50m2 på 3-4 timmar på 3-4 personer, det är långt under vad jag iaf skulle lägga på städning.
Jag städar hellre själv så jag vet att det blir rätt gjort och jag kan gå med högburet huvud till köparna.