Vad jag fått lära mig är att unerlagspappen är den viktigast delen (tätskiktet) takpannor med mossa är ytskikt. Tänk våtrum med kakel som ytskikt och ett tätskikt under som måste vara tätt. Tycker genomföring ser slarvig ut och att man får hålla lite koll på eventuellt inläckage
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Jag tänker tvärtemot, underlagspappen är det som måste vara tätt och beläggningen ska bara skydda det, även om den också ska vara så tät som möjligt.
Precis så har jag också fått förklarat för mig. Takpannorna skyddar underlagspappen som i sin tur skyddar mot att det kommer in vatten.

Och om man gör hål i pappen så är det extremt viktigt att man tätar på rätt sätt. Och att slabba på lite tätningsmassa känns inte som en långsiktig lösning. Det kan absolut hålla om man har tur, men det kan lika gärna börja läcka inom några år.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Har inget att säga om ifall den ska dras igenom tak eller ned och förbi takfot men de kunde ju ha använt en takstos?!
Svart takstos med tillhörande genomföringsrör, strips och blyertsfärgade kilformade lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öckeröhus och 1 till
  • Laddar…
Nissens
kramfors kramfors skrev:
Hej!

En av mina grannar har anlitat en elfirma för att montera solceller på sitt hus. Han har hittat en hel del underligheter och elfirman har varit där och försökt fixa till saker efterhand som problem upptäckts. Jag kommer inte att nämna alla dessa saker och inte heller vilken elfirma det rör sig om eftersom det pågår en process.

Jag tänkte ändå lägga ut en bild på hur DC-kablarna dragits genom yttertaket. Elfirman menar att "inget fel föreligger". "Slangen är tätat med taktätningsmassa och slangarna rör sig inte när takpannorna läggs på" Jag skulle inte vilja ha det så på mitt tak, främst för att jag inte tror att det är garanterat tätt. Elmässigt så är jag osäker på vad jag känner men, nä så skulle jag inte vilja ha det. Vad känner ni? Elfirman menar att det är fackmän som gjort installationen.

[bild]
Enkelt att säkra upp med en galvad plåt man sticker in i en skåra strax ovanför genomföringen. Den avleder eventuellt kondensvatten resten av takets livstid.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Foto i inlägg Nr. 1 är taget på alltför nära håll. Ytterligare ett foto på ca 3 m avstånd skulle säga mer, eftersom då syns området runt kring "hålen" i taket också. Enl. fotot i inlägg Nr 1, går det inte ens att se att det handlar om ett betongpannetak, som trådskaparen säger.
 
Du kan vara helt lugn.
Det är gjort av en elektriker.
Hade det varit gjort av en hemmapular så hade det varit illa.


Åter till verkligheten. De där är inte på något sätt ett okej sätt. Man skulle kunna acceptera lösningen som sådan om den faslig var gjord med lite omsorg, de där ser bara riktigt dåligt ut.
Och den kommer börja läcka när det börjar röra på sig, ge det 1-3 år.
Lagom till du upptäcker att de läckt in så har den som gjorde det inget ansvar för det längre.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
A Alexn72 skrev:
Du kan vara helt lugn.
Det är gjort av en elektriker.
Hade det varit gjort av en hemmapular så hade det varit illa.


Åter till verkligheten. De där är inte på något sätt ett okej sätt. Man skulle kunna acceptera lösningen som sådan om den faslig var gjord med lite omsorg, de där ser bara riktigt dåligt ut.
Och den kommer börja läcka när det börjar röra på sig, ge det 1-3 år.
Lagom till du upptäcker att de läckt in så har den som gjorde det inget ansvar för det längre.
Som sagt, med en liten bockad bit plåt för några enstaka kronor är problemet löst.
 
Att det troligen inte blir problem innebär inte att det är korrekt utfört om det som här är det diskussionen gäller att det är mossa på taket har inte heller med saken att göra även om det inte är bra.
Det finns inte en enda genomföring redovisad i HusAMA där du får göra hål i underlagspappen och sen täta med tätmassa/fogmassa mot genomföringen utan du måste upp med underlagspappen (med hjälp av extraremsor) på genomföringen alternativt använda stosar/plåtar beroende på hur din genomföring ser ut.
 
  • Gilla
erikperik93
  • Laddar…
C Cjnilsson2 skrev:
Precis så har jag också fått förklarat för mig. Takpannorna skyddar underlagspappen som i sin tur skyddar mot att det kommer in vatten.
Ja, så var det. Men idag så är det inte alltid sant (eller iaf inte lika kritiskt) eftersom betongpannor idag håller form gentemot normen mycket bättre än förr. Dvs takläggningen blir mycket tätare än den var med äldre pannor.

Jag har exv. själv hål rätt igenom råsponten och pappen (satt ventilation där till ingen nytta) som jag helt sonika tog loss för att se hur det blev när vi lade om pannorna. Det är inte tillstymmelse till fukt där, ens vid drivande regn och kondensen lägger inte heller mycket till.

Så svaret blir (som alltid när det gäller hus) "det beror på". Man skall enligt norm inte göra som det är gjort på bilden men om det fungerar eller blir problem, det är en annan femma. Det beror på.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, så var det. Men idag så är det inte alltid sant (eller iaf inte lika kritiskt) eftersom betongpannor idag håller form gentemot normen mycket bättre än förr. Dvs takläggningen blir mycket tätare än den var med äldre pannor.

Jag har exv. själv hål rätt igenom råsponten och pappen (satt ventilation där till ingen nytta) som jag helt sonika tog loss för att se hur det blev när vi lade om pannorna. Det är inte tillstymmelse till fukt där, ens vid drivande regn och kondensen lägger inte heller mycket till.

Så svaret blir (som alltid när det gäller hus) "det beror på". Man skall enligt norm inte göra som det är gjort på bilden men om det fungerar eller blir problem, det är en annan femma. Det beror på.
Kan tycka att det är ett märkligt svar då man betalar för ett arbete som inte är bra och sedan tycka det är ok om inget händer men inte ok om något händer. Tycker det är viktigt att man säger till om något är fel så att vissa lär sig eller försvinner från marknaden innan fler blir drabbade
 
Nissens
N NiLo66 skrev:
Kan tycka att det är ett märkligt svar då man betalar för ett arbete som inte är bra och sedan tycka det är ok om inget händer men inte ok om något händer. Tycker det är viktigt att man säger till om något är fel så att vissa lär sig eller försvinner från marknaden innan fler blir drabbade
Men… risken elimineras helt med en enkel plåtbit för 10 spänn…
 
Nissens Nissens skrev:
Men… risken elimineras helt med en enkel plåtbit för 10 spänn…
Wow, du gillar verkligen att prata om din plåtbit!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens
C Cjnilsson2 skrev:
Wow, du gillar verkligen att prata om din plåtbit!
Det är väl snarare många som gillar att skapa ett problem som inte finns… eller rättare sagt är superlätt att ordna om man är orolig..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
N NiLo66 skrev:
Kan tycka att det är ett märkligt svar då man betalar för ett arbete som inte är bra och sedan tycka det är ok om inget händer men inte ok om något händer.
Ja. Det hade varit ett utmärkt märkligt svar om det var det jag skrivit.

Men nu var det inte det jag skrev. Så det var ju tur att vi slapp det märkliga svaret...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.