14 154 läst · 103 svar
14k läst
103 svar
Ge gärna konstruktiv kritik om detta hus
I mitt tycke så är takutsprång och minst en halvmeters takfot snyggare än att taket går i kant med, eller nära, väggen. Det är dessutom bra att utskjutande tak minskar vattensamlingar vid grunden nära husväggen. Det kan vara bra att kunna skydda sig mot regn under takutsprång.HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag håller med.B Bengt Numelin skrev:
Nu tänker jag komma med förslag så här lite efteråt igen.
Takutsprång; Om man vill vara lite extra klok så kan man ta en titt på solvinklarna på orten och anpassa överhäng därefter för att slippa tokvarma sovrum på sydsidan.
Uteplats; Om man vill utöka användningen av soffgruppen och tillhörande eldstad så skulle jag ha tagit mig en funderare på ett tak över den delen. Då slipper man blöta dynor och kan mysa även om det regnar. Eventuellt hade jag funderat på matlagningen utomhus lite mer.
Takutsprång; Om man vill vara lite extra klok så kan man ta en titt på solvinklarna på orten och anpassa överhäng därefter för att slippa tokvarma sovrum på sydsidan.
Uteplats; Om man vill utöka användningen av soffgruppen och tillhörande eldstad så skulle jag ha tagit mig en funderare på ett tak över den delen. Då slipper man blöta dynor och kan mysa även om det regnar. Eventuellt hade jag funderat på matlagningen utomhus lite mer.
Jag menade mer att den yttre eldstaden skulle kunna anpassas för matlagning, helt utan att ha några förslag på hur. Kanske arbetshöjd och storlek som tillåter att man väljer höjd på ett löst galler? Det är inte som att en eldstad ute är gjord för termisk effekt...
Och taket över altanen täcker uteplatsen bra, men jag misstänker att det finns soldyrkare som känner att de kommer behöva flytta ut solstolarna utanför taket för att få maximal solbränna. Men jag gillar skugga och regnskydd.
Det var för övrigt lite oväntat med ett bdsm-rum i källaren...
Och taket över altanen täcker uteplatsen bra, men jag misstänker att det finns soldyrkare som känner att de kommer behöva flytta ut solstolarna utanför taket för att få maximal solbränna. Men jag gillar skugga och regnskydd.
Det var för övrigt lite oväntat med ett bdsm-rum i källaren...
https://3dwarehouse.sketchup.com/model/b716f1a8-e18d-4c06-b054-123bc6b84456/SUMMER-DREAM
Om det blir för mörkt i vardagsrummet med tanke på att det är tak över altanen utanför kanske borde man ha det öppet upp över matplatsen så det kommer in mer ljus. Frågan är om det känns lite kaka på kaka att ha öppet upp både över matplatsen och vinterträdgården och en vägg emellan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad tycker ni om detta som är samma hus fast utan vinterträdgård?
https://3dwarehouse.sketchup.com/model/e0368f64-52a5-480c-b4f3-d9ee87867e70/SUMMER
https://3dwarehouse.sketchup.com/model/e0368f64-52a5-480c-b4f3-d9ee87867e70/SUMMER
HOBBY ARCHITECT skrev:Är det inte så att det måste finnas plats för ett sovrum på entréplan om någon skulle bli handikappad? Jag tänkte att kontoret kunde göras om till sovrum i så fall. (Men det rummet kanske borde ha varit något större i fall man skulle vilja ha en dubbelsäng där som står där helt symetiskt.)
Jag har funderat över det där med handikappsanpassade badrum och toaletter. Jag har kollat lite i denna, men jag vet itne om jag tolkar den rätt. Någon som kan klargöra vad som gäller? Jag trodde det räckte med att man kan vända med en rullstol på toaletten i entréplan. Vet inte om jag tänkt helt fel eller om det räcker med at flytta minihandfatet?
[bild]
Har du eller någon annan här en aning om man måste ha ett handikapp-anpassat badrum på entréplan för ett 100 år gammalt hus som är kulturmärkt. Man kan inte komma in med rullstol då alla ingångar är via stentrappor och utsidan får ej förändras pga kulturmärkningen. Vi har en gäst-wc på entréplan men vill ta bort stora badrummet för att öka på storleken på köket. På övre plan finns ett ännu större badrum.
Vet tyvärr inte. Men det låter otroligt att man är tvungen att ha det i ett så gammalt hus.N Naiv entusiast skrev:Har du eller någon annan här en aning om man måste ha ett handikapp-anpassat badrum på entréplan för ett 100 år gammalt hus som är kulturmärkt. Man kan inte komma in med rullstol då alla ingångar är via stentrappor och utsidan får ej förändras pga kulturmärkningen. Vi har en gäst-wc på entréplan men vill ta bort stora badrummet för att öka på storleken på köket. På övre plan finns ett ännu större badrum.
Liknande trådar
-
Varför ingen ska anlita Poolbyggarna AB
Pool -
Bör ändring av el med gamla färger på ledningarna följa samma eller ny standard?
El -
Hur gör jag bäst tillbyggnad där väggarna bygger minst?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Varför centrifugerar tvättmaskinen ogärna numer?
Vitvaror -
Hur spacklar jag igen spåren efter innerväggarna?
Byggmaterial & Byggteknik