peternicklas
Nja, ta tex den klippare jag köpte i våras, HQ330. Den hade redan då en ganska hög placering utan att en enda hade sålts då ingen hade den i lager. prisjakt sorterar nämligen på popularitet, inte på försäljning, dvs de produkter som får mest klickningar hamnar högt i rankingen.
Utan att ha en aning vågar jag ändå gissa att HQ fortfarande är dominerande rent försäljningsmässigt, antagligen har deras andel minskat de sista åren och det vore intressant med lite riktiga siffror över marknadsandelarna.

• Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
OpiMaza
peternicklas skrev:
Den säger otminstånde att HQ börjar att bli desperata. Från att vara ensam och ha 100% av marknaden är man nu nere på 28,8% och faller mer och mer. Man ska även ta denna test som en varning då med tanke på att de just är HQ som ligger bakom. Hade det varit som Gudahov skrev så hade den gett förtroende. Nu känns det som att de vill sänka sina konkurrenter och det brukar inte sluta bra.
Det är klart att den är vinklad, bäst vore väl om någon opartisk gjorde samma typ av test.
Tror inte dom är desperata utan dom är väldigt övertygade om att deras maskiner är bra.

peternicklas
OpiMaza skrev:
Det är klart att den är vinklad, bäst vore väl om någon opartisk gjorde samma typ av test.
Tror inte dom är desperata utan dom är väldigt övertygade om att deras maskiner är bra.
Det är helt klart att HQ känner av att fler märke slåss om samma marknad. Varför skulle de annars sälja gamla produkter, till lågt pris, som Gardena. Snart kommer 220 som Gardena modell. Titta bara på R160 vet inte vad föregångaren heter. Men det är bra att många slåss om marknaden då kan tekniken äntligen gå framåt. De ska bara få ordning på slingorna och deras signaler.

Tror inte alls HQ är desperata, tvärt om är dom nog tacksamma för att det kommer ut en massa halvfärdiga klippare på marknaden. dom känner sig nog ganska trygga i att andraköpet kommer att bli en fungerande och bra produkt dit bla HQ hör till.

• Gilla
Herc och 3 till
  • Laddar…
Känns tryggt att jag valde Gardena.

/Håkan

• Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
legion skrev:
Ja det hade förstås varit bättre om en opartisk källa stod bakom testet. Det hade fått lite större legitimitet då.
Men...enligt mångas uppfattning är Gardena/HQ relativt felfria maskiner. Även det bekräftas av detta forum av ägarna själva, i detta fallet snarare avsaknaden av inlägg om dessa märken.
Vet inte hur du läser men jag kan i alla fall se flera trådar som avhandlar diverse fel och bekymmer med HQ :eek:

Synd att inte Stiga fick vara med... eller så klippte de bort klippare som var för bra ;-)

MBygga skrev:
Vet inte hur du läser men jag kan i alla fall se flera trådar som avhandlar diverse fel och bekymmer med HQ :eek:
Jämfört med...? relativt var ordet.

Angående Bosch Indegos klippbeteende. Enligt filmen klipper Boschen plättar systematiskt här och där, enligt följande: http://youtu.be/iJbyVPhVezc?t=5m54s

Är det erfarenheten hos er som är Boschägare? Är det så den klipper? Tycker ni i sådana fall att det är bra eller dåligt? Är det olika för olika mjukvaru-versioner?

peternicklas skrev:
Det är helt klart att HQ känner av att fler märke slåss om samma marknad. Varför skulle de annars sälja gamla produkter, till lågt pris, som Gardena. Snart kommer 220 som Gardena modell. Titta bara på R160 vet inte vad föregångaren heter. Men det är bra att många slåss om marknaden då kan tekniken äntligen gå framåt. De ska bara få ordning på slingorna och deras signaler.

"Gamla" produkter som bevisligen fungerar måste väl vara bättre att köpa än att hjälpa tillverkare att utveckla produkten efter köpet?

peternicklas
lindahl skrev:
"Gamla" produkter som bevisligen fungerar måste väl vara bättre att köpa än att hjälpa tillverkare att utveckla produkten efter köpet?
När det gäller HQ kan det ju stämma för de har inte haft någon vidare teknikutveckling de senaste åren. Bosch, tråkigt att de inte lyckas bättre. Deras teknik är riktigt bra om den inte va full av buggar.

Gudahov skrev:
Angående Bosch Indegos klippbeteende. Enligt filmen klipper Boschen plättar systematiskt här och där, enligt följande: [länk]

Är det erfarenheten hos er som är Boschägare? Är det så den klipper? Tycker ni i sådana fall att det är bra eller dåligt? Är det olika för olika mjukvaru-versioner?

Japp, så klippte min indego.. olika små områden på olika håll under samma klippcykel. Dessutom ibland rakt över ett område som den redan klippt.. så nej, jag var inte nöjd med det.

Det är väldigt långt ifrån detta som jag gick på när jag skulle köpa robotklippare -> https://www.youtube.com/watch?v=4ARDkxKZaGM&feature=youtube_gdata_player

Redigerat:
legion skrev:
Men...enligt mångas uppfattning är Gardena/HQ relativt felfria maskiner. Även det bekräftas av detta forum av ägarna själva, i detta fallet snarare avsaknaden av inlägg om dessa märken.
Kan ju också vara så att de har en snobbigare kundgrupp och som inte nedlåter sig att skriva på ett simpelt forum utan tar sina problem direkt med återförsäljarna. :rolleyes:

Vafalls, nu kallar allmogen oss för snobbar! För böfvelen;)

Skämt åsido, visst finns det många kepsgubbar med en HQ hemma på gräsmattan, de vet antagligen inte vad ett forum är.

• Gilla
Tajkon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.