legion skrev:
Hm, hamnar man inte där man började då?;)
Vet inte hur du tänker men så här tänkte jag :cool:;
45 graders hörn_130611.jpg
 
Det du visar är 2 st 135° vinklar(y)

PS, jag bara skämtar, det är förstås rätt båda delar beroende på vilket håll man ser det från;)
 
Redigerat:
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Bosch och Landroid är de största konkurenterna till Gardena/HQ så det är klart att det är dessa som är med i testet. Tittar vi på den undersökning som finns i forumet så säljer ju inte Gardena särskilt bra så "reklamfilmen" är ett sätt att visa hur bra Gardena är jämfört med de andra. Synd bara att inte priset var med i tabellen.
Som andra har varit inne på, så är det antagligen en internfilm för återförsäljare. Husqvarnas idé med Gardena är antagligen dels att få nya distributionskanaler (där Gardenas övriga sortiment säljs, t.ex. trädgårdshandeln) och dels att kunna priskonkurrera utan att behöva göra det med sina Husqvarna-märkta maskiner.

Då föll det sig naturligt att välja Gardena för filmen, eftersom det är via det varumärket som de vill priskonkurrera med de billigare Worx och Bosch. Dock tycks denna strategi inte fungera riktigt - modellen R40Li är i.o.f.s. lite billigare än HQ 305. Men de större R70Li kostar ungefär samma som motsvarigheten HQ 308 (som har större kapacitet) och på samma sätt med Gardena R160 vs. HQ 220. Mer eller mindre samma pris. Dessa modeller har ju funnits hela säsongen, men jag har varken här i forumet eller ens på hela Youtube sett en endaste privatperson som haft en R70Li eller R160!!

Så. Husqvarna har kanske upptäckt att Gardena-robotarna inte säljer sig av sig själv. Men det borde de förstå - man kan inte släppa snikversioner av originalen och marknadsföra dem till nästan samma pris.
 
  • Gilla
INDEGO och 2 till
  • Laddar…
Gudahov skrev:
Dessa modeller har ju funnits hela säsongen, men jag har varken här i forumet eller ens på hela Youtube sett en endaste privatperson som haft en R70Li eller R160!!
Frank Zappa har en R160
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Jag har nu suttit och läst här på forumet sedan tidigt i våras för att jag skulle införskaffa mig en robotgräsklippare.
Den främsta anledningen till att jag bestämde mig för att skaffa mig en robot var att :
1. Det skulle fr o m nu vara smidigt att ta hand om gräsmattan.
2. Jag ville ha en lika snygg och jämn gräsmatta som många av mina grannar har som de allra flest har AM.
När valet på vilket fabrikat som skulle införskaffas så föll tidigt bosch och landroid bort p g a min närmsta granne har en Husqvarna och jag var då rädda att en Landroiden skulle störas ut. Boschen föll bort p g a jag ville som sagt lägga mindre tid på gräsmattan eller att sitta och ringa kundsupport.

Valet föll på en r70li då Eko hade den på kampanj i våras, annars så hade det blivit en AM 308. Jag förstår heller inte prissättningen men håll utkik efter kampanjer, jag gav 10990 vilket är det priset den borde ha för att bli ett alternativ till AM 308.

Det enda jag har gjort sedan Gardenan kom hem är att jag lagt ut slingkabeln och tryckt på start, sedan dess har den gått felfritt så när som att den har klättrat upp på en spade eller något annat som har glömts kvar.
Jag är som sagt sjukt nöjd med Gardenan och jag kan tänka mig att det kanske är därför det inte pratas så mycket om dem här på byggahus, jag vet att de sålde bra åtminstone under kampanjen.

Jag är dessutom tveksam till skillnaderna mellan Gardenan och Husqvarnan, jag tror bara att det är färgen som skiljer framför allt efter att jag stått och jämfört med grannens AM 230 vilken förvisso är rappare i svängarna men när den går rakt fram så skiljer det inte så mycket.
 
  • Gilla
Otjena och 2 till
  • Laddar…
M J skrev:
Frank Zappa har en R160
Jajamensan!!
Var helt inne på en HQ308 men säljaren övertygade mig att köpa en Gardena R160 för en 1000-lapp extra eftersom det oxå är en Husqvarna egentligen och den klarar 1600m2.
Med min lilla trädgård betyder det att den kan vila typ torsdag och söndag var vecka.

Grävde ner kabel igår eftermiddag och kopplade in laddaren på ett par timmar. Sedan dess har den gått som en klocka utan några helst incidenter.
Får väl återkomma med mer info när den varit i bruk en längre tid men den har onekligen startat bra. Tummen upp!!
 
Frank Zappa skrev:
Jajamensan!!
Var helt inne på en HQ308 men säljaren övertygade mig att köpa en Gardena R160 för en 1000-lapp extra eftersom det oxå är en Husqvarna egentligen och den klarar 1600m2.
Med min lilla trädgård betyder det att den kan vila typ torsdag och söndag var vecka.

Grävde ner kabel igår eftermiddag och kopplade in laddaren på ett par timmar. Sedan dess har den gått som en klocka utan några helst incidenter.
Får väl återkomma med mer info när den varit i bruk en längre tid men den har onekligen startat bra. Tummen upp!!
Hur stor tomt har du? Själv har jag bara ca 400kvm men hyffs jobbig men plan layout av gräset. Mina tankar går hq308-220ac eller R70li-R160.. mycket inställningar är ju ett plus. Finns samma inställningar på R160 som på 220ac?
 
Tajkon skrev:
Hur stor tomt har du? Själv har jag bara ca 400kvm men hyffs jobbig men plan layout av gräset. Mina tankar går hq308-220ac eller R70li-R160.. mycket inställningar är ju ett plus. Finns samma inställningar på R160 som på 220ac?
Jag har en U-formad tomt på 450-500 kvm gräsyta. Fick kanonerbjudande på Gardenan som jag inte kunde tacka nej till. Räcker nog att köra 8 timmar/dag 5 dagar i veckan.

inställningar bör vara samma som Husqvarna eftersom det står det på allt utom kåpan. Vad jag förstått så är det väl något med programvaran för HQ kör 500, 800 och 1800 medans Gardenan klarar 400, 700 och 1600.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser inställningsschemat ut i handboken.
 
Frank Zappa skrev:
Fick kanonerbjudande på Gardenan som jag inte kunde tacka nej till.
Hur mycket fick du betala?
 
Redigerat:
14.900kr för klipparen och 595 för ett hus till den. :)
 
Frank Zappa skrev:
14.900kr för klipparen och 595 för ett hus till den. :)
Bra! Det var någon på prisjakt som skrev att EKO hade nåt specialpris på 14 995:- i våras. Men annars är det billigaste jag hittat, 15 995:- hos Jordnära i Alingsås. Det finns även någon annan handlare i Västergötland som tar 15 900:- (blocket). Så 14 900:- måste vara rekord.
 
Frank Zappa skrev:
Jag har en U-formad tomt på 450-500 kvm gräsyta. Fick kanonerbjudande på Gardenan som jag inte kunde tacka nej till. Räcker nog att köra 8 timmar/dag 5 dagar i veckan.

inställningar bör vara samma som Husqvarna eftersom det står det på allt utom kåpan. Vad jag förstått så är det väl något med programvaran för HQ kör 500, 800 och 1800 medans Gardenan klarar 400, 700 och 1600.
HQ har lite högra arbetshastighet därav större kapacitet
 
Micke_vb skrev:
HQ har lite högra arbetshastighet därav större kapacitet
Ok! Inget som oroar mig då min tomt endast är på 450-500 kvm. Fungerar fortfarande alldeles utmärkt och inga stopp eller missöden på 3 dygn nu.
 
Skrev i fel tråd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.