Hej,
Vad kör ni för klipphöjd på era gräsmattor?
Min gräsmatta har väl inte kommit igång till 100% ännu tack vare -grader en del nätter! (bor i Stockholmsområdet)
Min har kör på högsta klipphöjd (5) under inkörningsperioden och provade att skruva ned till fyra (4) men tyckte nästan att det blev i kortaste laget.
Sen beror det ju mycket på tycke, smak, vad man använder gräsmattan till samt vilken grästyp man har såklart!
Nyfiken! :D

Bart Bart skrev:
Så var det dags. Jag har legat på knä i trädgården hela helgen och skapat öar och passager mm. I dag klockan 07.00 gick klipparen ut. Det är en utmaning för den just nu. Högt blött gräs! Jag borde kanske ha klippt en sista gång med stora klipparen innan den gick ut, men jag tänkte att jag testar får vi se.

Den arbetade på i 30 minuter innan den tyckte att batteriet var tillräckligt urladdat för att gå tillbaka till laddaren igen. Det jag reagerade på är att den kör extremt korta sträckor innan den stannar och vänder riktning. Vi pratar 50 - 100 cm.
Jag skyller på att det är blött högt gräs och att motståndet i gräset just kan vara för stort, därav den korta klipptiden också. Vi får se när den går ut igen om ca en timme. Solen ligger på hårt nu och borde torka upp gräset lite innan nästa körning.

Då hinner jag sätta lite brädlappar på studsmattan också …
Det jag har sett av Gardenas klippare är att de har två principer när det möter högt gräs; drar ner körhastigheten så att den hinner klippa ner gräset samt stopp och backkörning en bit.
Tänk på att vid första start av en robotklippare bör klipphöjden vara ställ på högsta nivån, därefter "jobbar" man sig ner till önskad nivå. Klipparen ska bara ta toppen av grässtråna vid optimal inställning och klippning, svagt rassel ska då höras.

Jag kör på högsta just nu.

@JohnBergq Har inte din gräsmatta kommit igång? Nu har jag i och för sig gödslat en gång i år och jag skulle behöva klippa två gånger i veckan just nu, men jag hinner och orkar inte. Därav roboten. Jag bor strax norr om Stockholm.

E etompau skrev:
Det jag har sett av Gardenas klippare är att de har två principer när det möter högt gräs; drar ner körhastigheten så att den hinner klippa ner gräset samt stopp och backkörning en bit.
Tänk på att vid första start av en robotklippare bör klipphöjden vara ställ på högsta nivån, därefter "jobbar" man sig ner till önskad nivå. Klipparen ska bara ta toppen av grässtråna vid optimal inställning och klippning, svagt rassel ska då höras.
Ja, jag märkte att den var lite ansträngd. Jag var inte riktigt snäll mot vid första körningen. Men jag är imponerad över att den klarade det så bra som den faktiskt gjorde. Jag kommer gå ut under dagen och hjälpa den med en toppning med stora klipparen så att den inte går in i väggen första dagen. Den ska leva i många år framöver hade jag tänkt.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag kommer gå ut under dagen och hjälpa den med en toppning med stora klipparen så att den inte går in i väggen första dagen.
Förra helgen var min "kryparhelg" och nu har jag levt det ljuva robotlivet i en vecka. Fin gräsmatta 24/7 och dessutom något nästan meditativt med att sitta och kolla på "Billy" (som min heter) när när han kör runt på sina turer.

Tänk bara på nu att ställa stora klipparen på max klipphöjd också så att du inte skadar guide- eller begränsnigskabel någonstans.

Efter det: NJUT! :cool:

JohnBergq JohnBergq skrev:
Vad kör ni för klipphöjd på era gräsmattor?
Min gräsmatta har väl inte kommit igång till 100% ännu tack vare -grader en del nätter! (bor i Stockholmsområdet)
Har som sagt bara kört en vecka så ligger fortfarande på högsta klipphöjd. Men jag är absolut inne på att köra vidare på det för jag tycker det känns ganska lagom. Och det har man ju lärt sig; gräsrötterna är dimensionerade till gräslängden så ju längre gräs = ju längre rötter bildas.

Jo visst växer den, har också gödslat en gång och det är dax igen! Har ett skuggparti mot en thujahäck som brukar vilja ha lite längre tid på sig att komma igång, därav inte 100%!

Jag klippte av det värsta på gräsmattan under eftermiddagen och vilken fart det blev på Skalman.

Nu kör han en timme med långa sträckor så länge inget kommer i vägen. När mat och sovklockan ringer hittar han guidekabeln direkt nu. Tidigare kunde det ta lång tid på grund av att gräset bromsade.

Bart Bart skrev:
Jag klippte av det värsta på gräsmattan under eftermiddagen och vilken fart det blev på Skalman.

Nu kör han en timme med långa sträckor så länge inget kommer i vägen. När mat och sovklockan ringer hittar han guidekabeln direkt nu. Tidigare kunde det ta lång tid på grund av att gräset bromsade.
Härlig när det lossnar! Rekommenderas att gräsmattan skall vara nyklippt typ när man sätter igång den &
inte börja när det är gränsfall att man behöver ta fram lien! :rofl:

En fråga till er som kör Sensorcut om det fungerar bra? Jag tycker att det borde vara det optimala sättet, förutsatt att det fungerar.

Bart Bart skrev:
En fråga till er som kör Sensorcut om det fungerar bra? Jag tycker att det borde vara det optimala sättet, förutsatt att det fungerar.
Hej, det står en del om det i tråden om du söker, en del tycker att det
fungera bra & en del mindre bra!
Testa gärna själv och återkom! Jag har inte slagit på den funktionen men skall prova vid tillfälle!

Bart Bart skrev:
Det kräver att du rengör knivarna ofta. Jag tycker inte att det fungerar jättebra.

JohnBergq JohnBergq skrev:
Hej, det står en del om det i tråden om du söker, en del tycker att det
fungera bra & en del mindre bra!
Testa gärna själv och återkom! Jag har inte slagit på den funktionen men skall prova vid tillfälle!
Det ska jag göra. Jag väntar in gräsmattan just nu bara så att tråden hinner sjunka in lite i gräset. Kör på högsta några veckor. Sen slår jag på SensorCut på mellan så får vi se.

A
Tänkte vertikalskära gräsmattan och vill veta exakat var jag har lagt min guidekabel. Hittar inget bra i manualen.
Roboten åker väl lite slumpat avstånd jämsides med kabeln? Om jag i appen väljer att den ska följa kabeln till ett område och väljer corridor cut. Går det på guideslingan då?

Johan1975z skrev:
Tänkte vertikalskära gräsmattan och vill veta exakat var jag har lagt min guidekabel. Hittar inget bra i manualen.
Roboten åker väl lite slumpat avstånd jämsides med kabeln? Om jag i appen väljer att den ska följa kabeln till ett område och väljer corridor cut. Går det på guideslingan då?
Jag vet inte hur den gör med CorridorCut men ställ dig i vägen för klipparen så börjar den följa kabeln exakt.

Suhagg Suhagg skrev:
Har du exakt 60cm imellan avgränsningen och sedan ligger guiden närmre den ena avgränsningen?

Ska göra liknande lösning och vill vara säker den inte försöker vända eller annat i detta transportområde.
Ursäkta sent svar. Jag har 65-70cm mellan slingorna och guiden lite mer mot ytterkanten. När den följer slingan ut och hem så går den klockrent, men när den råkar jobba sig in i "tratten" som leder till framsidan så kan den stå och böka en bra stund och tro att den klipper. Skulle jag göra om det skulle jag prova att ha max 60 cm. Jag orkar inte bry mig nu då jag kommer bygga altan och trall där när börsen repat sig lite.

• Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.