Blå blinket som man inte vill ha kom häromdagen, helt plötsligt i söndags så dök det upp som Corona i en frisk kropp.

Den var ute och klippte, åkte in och laddade, tänkte jag skulle ändra i schemat så den gick lite senare på kvällen lördag och söndag när ungar, djur och annan bråte är inplockad, lyfte på taket och började ändra, tänkte sen köra igång den manuellt, inget händer, va falls!

Såg då att det blinkade blått i laddstationen, lyst grönt och fint tidigare på dan det var jag säker på att jag sett när jag gick förbi plus att klipparen gått som vanligt på morgonen/förmiddagen.

Fram med manualen och följa instruktionerna, men ingen skillnad, vänta till Måndag, åkte till CO och köpte sån där tjutapparat, koppla in, INGET FEL om det lyser si och så enligt manualen.

Tog ändå varvet, lyssnade, fin signal överallt, hmmm kan det vara guidekabeln, rotade fram kopplingen mot slingan, såg fin ut, bytte ut den för säkerhets skull, från sån där fin med silikon till ny fin med silikon.
Ingen skillnad.

La ut en lös kabel på kanske 5 meter, kopplade in, hoppas hoppas att det funkar, nej, blått blink, fan.

Ringde idag till gardenas support (värdelös enligt mig för övrigt, sjukt lång väntetid och bad mig bara göra allt jag redan förklarat för honom att jag gjort, men dom kämpar på) i vilket fall, blev tillsagd att åka till den lokala ÅF:en, förmodligen kretskort i laddstationen som är kaputt, hade köpt min på nätet sparsam som man är, men dom tog emot den utan konstigheter, så nu är den inlämnad och får bara hoppas det inte tar för lång tid, enda klipparen jag har nu.

Vad vill jag med all denna text då? Jo. Hur lång är garantitiden? Köpte den 190502 så den är ju 1 år och några dagar, vore ju perfekt om detta inte gick på garantin, om det inte gör det, är det svårt att byta kretskortet själv, då jag inte förväntar mig att ÅF kommer göra det utan kostnad (och absolut inte ska heller!) och var köper man i så fall ett smidigast?

/C

*edit*
Hittade mitt mail där jag registrerat klipparen förra året (3 år garanti var det som gällde då istället mot 2) så det svarar ju mina frågor om garantitiden och bör således vara lugnt, och ibland är det bra att läsa och leta bland sina papper och mail, men detta kan ligga kvar som en påminnelse till er som precis köpt att ni inte ska glömma att regga er för den förlängda garantin då som verkar vara 5 år nu när jag kollade Gardenas hemsida idag, varsågoda ;)
 
Redigerat:
C chrillegee skrev:
Blå blinket som man inte vill ha kom häromdagen, helt plötsligt i söndags så dök det upp som Corona i en frisk kropp.

Den var ute och klippte, åkte in och laddade, tänkte jag skulle ändra i schemat så den gick lite senare på kvällen lördag och söndag när ungar, djur och annan bråte är inplockad, lyfte på taket och började ändra, tänkte sen köra igång den manuellt, inget händer, va falls!

Såg då att det blinkade blått i laddstationen, lyst grönt och fint tidigare på dan det var jag säker på att jag sett när jag gick förbi plus att klipparen gått som vanligt på morgonen/förmiddagen.

Fram med manualen och följa instruktionerna, men ingen skillnad, vänta till Måndag, åkte till CO och köpte sån där tjutapparat, koppla in, INGET FEL om det lyser si och så enligt manualen.

Tog ändå varvet, lyssnade, fin signal överallt, hmmm kan det vara guidekabeln, rotade fram kopplingen mot slingan, såg fin ut, bytte ut den för säkerhets skull, från sån där fin med silikon till ny fin med silikon.
Ingen skillnad.

La ut en lös kabel på kanske 5 meter, kopplade in, hoppas hoppas att det funkar, nej, blått blink, fan.

Ringde idag till gardenas support (värdelös enligt mig för övrigt, sjukt lång väntetid och bad mig bara göra allt jag redan förklarat för honom att jag gjort, men dom kämpar på) i vilket fall, blev tillsagd att åka till den lokala ÅF:en, förmodligen kretskort i laddstationen som är kaputt, hade köpt min på nätet sparsam som man är, men dom tog emot den utan konstigheter, så nu är den inlämnad och får bara hoppas det inte tar för lång tid, enda klipparen jag har nu.

Vad vill jag med all denna text då? Jo. Hur lång är garantitiden? Köpte den 190502 så den är ju 1 år och några dagar, vore ju perfekt om detta inte gick på garantin, om det inte gör det, är det svårt att byta kretskortet själv, då jag inte förväntar mig att ÅF kommer göra det utan kostnad (och absolut inte ska heller!) och var köper man i så fall ett smidigast?

/C
Gardena har två års garanti på sina klippare. Läste det i bruksanvisning härom kvällen.
 
  • Gilla
chrillegee
  • Laddar…
F Fjallman skrev:
Gardena har två års garanti på sina klippare. Läste det i bruksanvisning härom kvällen.
Du får ytterligare 3 år om du reggar maskinen hos Gardena + 9 blad samt goda chanser att få en ny klippare om den blir stulen om man visar upp polisanmälan! Så tveka inte på att regga!
Läste just på min förlängda garanti att den går ut 2025-04-18

/John
 
JohnBergq JohnBergq skrev:
Du får ytterligare 3 år om du reggar maskinen hos Gardena + 9 blad samt goda chanser att få en ny klippare om den blir stulen om man visar upp polisanmälan! Så tveka inte på att regga!
Läste just på min förlängda garanti att den går ut 2025-04-18

/John
Detta gäller tyvärr endast för maskiner inköpta under 2020.
 
F Fjallman skrev:
Detta gäller tyvärr endast för maskiner inköpta under 2020.
Hej, sorry men ja det stämmer!
 
Bauhaus har ju fem års garanti. Jag köpte min där men det kanske inte du gjorde?
 
Någon som vet hur klipparen hanterar lutningar över 35% (20˚)? Jag bor i ett suterränghus med en backe på ca 40% (22˚) mellan fram och baksidan av huset. Kommer klipparen försöka att komma upp men ev. slira med hjulen, eller stryper mjukvaran vid 35% lutning?
 
Jag har nog inte registrerat min klippare som jag köpte förra året. Är det försent att göra det nu för att få längre garanti?
 
G golfgreen skrev:
Jag har nog inte registrerat min klippare som jag köpte förra året. Är det försent att göra det nu för att få längre garanti?
Det ska ske inom tre månader efter köpet. Fast klippare sålda under 2019 fick bara ett års extra garanti, från två till tre år. I Sverige har vi KKL som ger oss tre års reklamationsrätt vilket ”i princip” kan likställas med tre års garanti.
 
F Fjallman skrev:
Det ska ske inom tre månader efter köpet. Fast klippare sålda under 2019 fick bara ett års extra garanti, från två till tre år. I Sverige har vi KKL som ger oss tre års reklamationsrätt vilket ”i princip” kan likställas med tre års garanti.
Det är sant.
 
Om man är medlem i villaägarna så får man nu smart sileno city 500 för 11895 och rabatterad installation om man vill.
Har inte stenkoll om det är ett bra pris så gör vad ni vill med den informationen!:p
 
Så var det dags. Jag har legat på knä i trädgården hela helgen och skapat öar och passager mm. I dag klockan 07.00 gick klipparen ut. Det är en utmaning för den just nu. Högt blött gräs! Jag borde kanske ha klippt en sista gång med stora klipparen innan den gick ut, men jag tänkte att jag testar får vi se.

Den arbetade på i 30 minuter innan den tyckte att batteriet var tillräckligt urladdat för att gå tillbaka till laddaren igen. Det jag reagerade på är att den kör extremt korta sträckor innan den stannar och vänder riktning. Vi pratar 50 - 100 cm.
Jag skyller på att det är blött högt gräs och att motståndet i gräset just kan vara för stort, därav den korta klipptiden också. Vi får se när den går ut igen om ca en timme. Solen ligger på hårt nu och borde torka upp gräset lite innan nästa körning.

Då hinner jag sätta lite brädlappar på studsmattan också …
 
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
I högt gräs går batteriet klart snabbare. Och den stöter ibland mot någon tuva hos mig och vänder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.