J jaqob skrev:
Det hade varit intressant, men inte läst något om någon extra eller servicemeny på den här modellen. Om någon vet får ni gärna tipsa! :)
Tryck höger- och vänsterpil samtidigt är väl i så fall motsvarigheten?
 
J jaqob skrev:
Blir ett lite otydligt inlägg, men har inte så mycket att gå på. Nu har det hänt några gånger senaste månaden att roboten (en Smart Sileno Life 1250) varnar att den har slut på batteri, och att vi sen hittar den stående någonstans mitt på gräsmattan. Den verkar inte ha fastnat i något och gräsmattan är plan. Guideslingan ligger så att det aldrig borde ta särskilt lång tid att hitta den, även om jag kanske lagt den lite annorlunda om jag från början hade insett att det även är enda sättet för roboten att hitta tillbaka.

För att göra det hela ännu lite märkligare, den här gången skickades varningen för tomt batteri ut ca 30 minuter efter första schemalagda klippning på dagen. Så antingen har den stått ute hela natten utan att bemöda sig med att berätta, eller har den kört ut med halvladdat batteri.

[bild]
Jag har råkat ut för detta också, ett par gånger, men inte grävt ner mig i det. Oklart om det det är pga av att den misslyckas med dockningen eller ingen laddning över natten även här. Smart City 500.
 
Kolla laddblecken på klippare och laddstation. Kopparytorna kan bli belagda med smuts eller ärga. Rengör med lite sandpapper.
 
M mxjolle skrev:
Tryck höger- och vänsterpil samtidigt är väl i så fall motsvarigheten?
Jag har för mig att jag har provat det och att det inte fungerade.
 
Och idag körde den ut 3 meter och stannade, klagande på tomt batteri. Så, på något sätt tror den att den har laddat fullt, kör ut, och får direkt tomt batteri. Låter nästan som att något gått sönder. Finns det något man kan mäta på för att få en uppfattning om på vilken sida felet är, laddaren eller roboten?
 
J jaqob skrev:
Och idag körde den ut 3 meter och stannade, klagande på tomt batteri. Så, på något sätt tror den att den har laddat fullt, kör ut, och får direkt tomt batteri. Låter nästan som att något gått sönder. Finns det något man kan mäta på för att få en uppfattning om på vilken sida felet är, laddaren eller roboten?
Har den fortfarande garanti kvar så låt en ÅF kolla upp den.
Spontant låter det som defekt batteri.
 
  • Gilla
jaqob
  • Laddar…
Har haft en mus i min Gardena Sileno City 250. Skulle köra igång den manuellt och när den startade så sprang där ut en mus ur klipparen. Kan säga att vi två blev nog lika rädda .
Tänkte nu bara så den inte har tuggat på något olämpligt under karossen. Hur får man av karossen på 250. Står inget i bruksanvisningen och jag vill inte bara rycka och slita upp den.

Kan också berätta att nätten efter så har musen vandrat upp i himlen då den jäkeln kom tillbaka.
 
M Monthy99 skrev:
Har haft en mus i min Gardena Sileno City 250. Skulle köra igång den manuellt och när den startade så sprang där ut en mus ur klipparen. Kan säga att vi två blev nog lika rädda .
Tänkte nu bara så den inte har tuggat på något olämpligt under karossen. Hur får man av karossen på 250. Står inget i bruksanvisningen och jag vill inte bara rycka och slita upp den.

Kan också berätta att nätten efter så har musen vandrat upp i himlen då den jäkeln kom tillbaka.
Jag vet inte hur man gör, men den är ju mer vattentät så det kan göra det svårare. Förhoppningsvis så betyder det även att det mesta är inkapslat så att musen inte kommer åt det lika lätt.
 
Koningsbakkae Koningsbakkae skrev:
Efter mycket pillande så lyckades jag få klipparen att köra en kort bit men då stannade den tvärt och i displayen stod det att 'batteriet måste laddas manuellt' trots att den hade laddat en helt dygn och som grädde på moset så visade det sig att höger hjul bak har problem med drivningen. Hjulet släpades liksom med, det rullade långsammare än det vänstra, och det lät inget vidare.

Jag lämnade iaf in klipparen till Granngården i tisdags och nu återstår att se vad som är fel.
Fick tillbaka min robotgräsklippare idag. De hade bytte moderkort och hjulmotor på den. Allt på garanti givetvis.
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Är det någon som vet hur länge Sileno +1600 ska vara ute och klippa mellan laddningarna när den är helt ny? Min laddar i ca 1,5-2 timmar och sedan är den ute och kör i ca 30-40 minuter. Är det normalt?
 
B Björn Andres skrev:
Är det någon som vet hur länge Sileno +1600 ska vara ute och klippa mellan laddningarna när den är helt ny? Min laddar i ca 1,5-2 timmar och sedan är den ute och kör i ca 30-40 minuter. Är det normalt?
Det står i manualen. Jag har inte en 1600 själv men skulle gissa på 60-90 minuter minst. Kanske mer med tanke på laddningstiden.
 
Hur får man bort karossen för underhåll? Fullt med gräs där under.Hittar inget om det i bruksanvisningen.
 
Hej!

Jag har just köpt en Gardena smart sileno 1000 som jag tänkt installera till våren. Jag har redan nu börjat fundera lite men kan inte komma fram till hur jag bäst skall dra guidekabeln eftersom min robot inte stödjer att ha två. Har någon tips på bästa lösning? Tack på förhand!
 
  • Satellitbild över en trädgård med markerade begränsnings- och guidekablar för installation av robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
[länk]
Bild från Tommy Cederlund/facebook.
[bild]
Specialverktyg alltså. Eftersom jag varken äger dessa eller en 3D-skrivare så får det bli tryckluft. Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.