571 286 läst · 3 373 svar
571k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Av just den här anledningen så föredrar jag det vanliga smart framför robonect. Inte för att smart är jättebra, det är ganska begränsat i funktionerna, men det fungerar utan något extra jobb. Läser man tråden för robonect så verkar det vara pilligt att göra något så enkelt som att uppdatera mjukvaran där flera delar måste installeras i rätt ordning osv.M Maximarcus skrev:Jo, med Robonect kan du eliminera vilotiden. En 750 kan alltså klippa lika mycket som en 1250.
Egentligen är det lite tvärtom med det där att det bara ska funka. Det är ju i början när allt kanske inte funkar perfekt som du vill ha Robonect med möjlighet att starta klipparen igen om den stannat när du är på jobbet. Efter en tid när allt är intrimmat så har du mindre behov av detta. Efter senaste justering så har min klippare gått perfekt helt utan tillsyn i ett par månader, då saknar man inte Robonect lika mycket.
När det har gått nån månad så är alla problem med gräsmattan fixade och då sköter sig klipparen själv.
Förstå mig inte fel, jag gillar att pyssla med prylar och fler funktioner är alltid kul. Men jag främst av allt så vill jag göra så lite som möjligt och den vanliga smart-funktionen duger för det viktigaste. Dom extra möjligheterna robonect ger kommer inte få klipparen att sköta sig bättre. För det gör den redan från början.
Den största fördelen med robonect är att kunna nollställa larm utan att behöva gå till klipparen. Just den funktionen skulle kunna få mig att skaffa det. Men nu kommer jag inte ens ihåg senast den larmade så behovet väger inte upp jobbet.
https://www.robonect-shop.de/Johan1975z skrev:
@Maximarcus
@golfgreen
Ni är spot on båda två med väldigt bra argument men med två olika syn på det hela.
Är systemutvecklare själv och gillar att pyssla men precis som vilken annan person som helst så finns det stunder när man bara vill att allt ska funka utan extra ansträngning.
Blir det dessutom strul så finns det risk för att garantin inte längre gäller och kvar blir jag som får lösa det.
Nä, jag är mer inne på golfgreens tycke å tänk. Känns som om det är good enough för min del iallafall just nu.
@golfgreen
Ni är spot on båda två med väldigt bra argument men med två olika syn på det hela.
Är systemutvecklare själv och gillar att pyssla men precis som vilken annan person som helst så finns det stunder när man bara vill att allt ska funka utan extra ansträngning.
Blir det dessutom strul så finns det risk för att garantin inte längre gäller och kvar blir jag som får lösa det.
Nä, jag är mer inne på golfgreens tycke å tänk. Känns som om det är good enough för min del iallafall just nu.
Vissa grejer går att lösa med tex IFTTT även om man bara har vanliga smart, t.ex. koppla ihop klipparen med en regnsensor som skickar hem den vid regn.M mxjolle skrev:@Maximarcus
@golfgreen
Ni är spot on båda två med väldigt bra argument men med två olika syn på det hela.
Är systemutvecklare själv och gillar att pyssla men precis som vilken annan person som helst så finns det stunder när man bara vill att allt ska funka utan extra ansträngning.
Blir det dessutom strul så finns det risk för att garantin inte längre gäller och kvar blir jag som får lösa det.
Nä, jag är mer inne på golfgreens tycke å tänk. Känns som om det är good enough för min del iallafall just nu.
Och har du smart så kan du alltid sätta in robonect senare. Att köpa utan smart och sätta in smart senare är också möjligt, men mycket dyrare (3000 + installation).
IFTTT finns redan med i planernaG golfgreen skrev:Vissa grejer går att lösa med tex IFTTT även om man bara har vanliga smart, t.ex. koppla ihop klipparen med en regnsensor som skickar hem den vid regn.
Och har du smart så kan du alltid sätta in robonect senare. Att köpa utan smart och sätta in smart senare är också möjligt, men mycket dyrare (3000 + installation).
För att slippa extra jobb och strul? Sen var han ju ute efter en 1000 så det blir inte billigare att köpa en 750 + robonect.Johan1975z skrev:
Det finns gott om folk som hellre betalar lite extra för att slippa krångla själv. Allt beror på intresse och ekonomi.
Well, familjen vill ha sin tid och jag vill inte sitta framför datorn jämnt. Jag tror på variation och att lagom är bäst.Johan1975z skrev:
Visst kan man komma billigare undan men för mig handlar det om att inte bli dumsnål. Tiden måste också värdesättas.
Hej, jag har en Gardena Sileno r100li som jag köpte i oktober 2018.
Nu har den börjat krångla. Tänkte kolla med er först innan jag kontaktar Garden.
Märkte idag att den inte hade lämnat laddaren och alltså inte klippt något.
Den står bara i laddaren och det står 'laddar' på displayen.
Drog ur klipparen ur laddaren och provade att få den att parkera i laddaren av sig själv men då varnade den får låg batterinivå. Stoppade i den i laddaren igen och kollade batteriet, se bild.
Vart ska jag börja felsöka?
Det hörs ett lågt brummande från laddstationen, är det normalt?
Tacksam för svar!
Nu har den börjat krångla. Tänkte kolla med er först innan jag kontaktar Garden.
Märkte idag att den inte hade lämnat laddaren och alltså inte klippt något.
Den står bara i laddaren och det står 'laddar' på displayen.
Drog ur klipparen ur laddaren och provade att få den att parkera i laddaren av sig själv men då varnade den får låg batterinivå. Stoppade i den i laddaren igen och kollade batteriet, se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart ska jag börja felsöka?
Det hörs ett lågt brummande från laddstationen, är det normalt?
Tacksam för svar!
Koningsbakkae skrev:Hej, jag har en Gardena Sileno r100li som jag köpte i oktober 2018.
Nu har den börjat krångla. Tänkte kolla med er först innan jag kontaktar Garden.
Märkte idag att den inte hade lämnat laddaren och alltså inte klippt något.
Den står bara i laddaren och det står 'laddar' på displayen.
Drog ur klipparen ur laddaren och provade att få den att parkera i laddaren av sig själv men då varnade den får låg batterinivå. Stoppade i den i laddaren igen och kollade batteriet, se bild.
[bild]
Vart ska jag börja felsöka?
Det hörs ett lågt brummande från laddstationen, är det normalt?
Tacksam för svar!
Om klipparen var ny när du köpte den så bör du ju ha garanti kvar, känns kanske som man ska börja där. 417 laddningar är ju inte mycket men allt du beskriver låter som att batteriet är slut. Om den laddar med 1A trots att den stått länge i laddaren så är inte batteriet friskt.Koningsbakkae skrev:Hej, jag har en Gardena Sileno r100li som jag köpte i oktober 2018.
Nu har den börjat krångla. Tänkte kolla med er först innan jag kontaktar Garden.
Märkte idag att den inte hade lämnat laddaren och alltså inte klippt något.
Den står bara i laddaren och det står 'laddar' på displayen.
Drog ur klipparen ur laddaren och provade att få den att parkera i laddaren av sig själv men då varnade den får låg batterinivå. Stoppade i den i laddaren igen och kollade batteriet, se bild.
[bild]
Vart ska jag börja felsöka?
Det hörs ett lågt brummande från laddstationen, är det normalt?
Tacksam för svar!
Vilken spänning säger klipparen att den har när den inte står i laddaren?
Tog en bild på batteriets info när den inte stod i laddstationen.M Maximarcus skrev:Om klipparen var ny när du köpte den så bör du ju ha garanti kvar, känns kanske som man ska börja där. 417 laddningar är ju inte mycket men allt du beskriver låter som att batteriet är slut. Om den laddar med 1A trots att den stått länge i laddaren så är inte batteriet friskt.
Vilken spänning säger klipparen att den har när den inte står i laddaren?
Strömstyrkan hoppade upp och ner, allt från -114 mA till -162mA och allt däremellan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter i mina öron lite högt att den skulle förbruka runt 150mA vid stillastående men jag är mer fundersam över 17,4V. Ett friskt batteri som precis tagits ut laddaren borde ligga på minst 18,5V. Det vore intressant att se vilken spänning den har efter ett antal timmar avstängd utan laddning.Koningsbakkae skrev:
Du har ingen garanti kvar?