Det fungerade bra med uppgradering till Lona. Det tog cirka 20 timmar för att skapa en karta. Gräsmattan är enligt appen lite mer än 400 kvm. Det är egentligen inte klippsäsong ännu. Jag var för nyfiken och ville bara få fram en karta. Jag har än så länge lagt in en no-go zon, och inte testat så mycket annat.

Karta med grön markerad zon, ikoner för inställningar, wifi, informationsknappar, betecknad "Zone 1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ps. När jag grävde ner guidekabeln hade jag lite otur med tänkandet, så att den hamnade alldeles för nära begränsningskabeln på flera ställen. Gräsklipparen vill åka på vänster sida om guidekabeln sett in till laddningsstationen. Jag gjorde precis tvärtom, men det fungerar relativt bra ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Magic-gnome
  • Laddar…
C cergod skrev:
Det fungerade bra med uppgradering till Lona. Det tog cirka 20 timmar för att skapa en karta. Gräsmattan är enligt appen lite mer än 400 kvm. Det är egentligen inte klippsäsong ännu. Jag var för nyfiken och ville bara få fram en karta. Jag har än så länge lagt in en no-go zon, och inte testat så mycket annat.

[bild]

Ps. När jag grävde ner guidekabeln hade jag lite otur med tänkandet, så att den hamnade alldeles för nära begränsningskabeln på flera ställen. Gräsklipparen vill åka på vänster sida om guidekabeln sett in till laddningsstationen. Jag gjorde precis tvärtom, men det fungerar relativt bra ändå.
Denna info har jag letat efter men inte hittat! Tack. Hur bra stämmer kartan överens med verkligheten?
 
B Babb skrev:
Denna info har jag letat efter men inte hittat! Tack. Hur bra stämmer kartan överens med verkligheten?
Som jag ser det är det ingen centimeterprecision förstås. På vissa ställen diffar den nog 50-100 cm, men jag tror att det är tillräckligt för ändamålet. Jag vet inte om kartan uppdateras och förbättras kontinuerligt sen.

Skärmdump av inställningsmeny för zonområden i robotgräsklippare. Inkluderar "Area Protect" och "StayIn Zone" funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De funktioner som finns tillgängliga är att skapa NO-GO zoner, STAY-IN zoner, och att man kan se var gräsklipparen befinner sig. Jag vet inte om det finns fler dolda funktioner.

En appskärmbild som visar en karta, markerade zoner, knappar och texten "SILENO Map" överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I den röda ringen är det en liten trappa, en meter bred, mellan två rabatter. Avgränsad med kabel från båda sidorna. I kartan ser det ut som en kil, och att gräsmattan sitter ihop.

I den blå ringen ser det ut som gräsmattan hänger ihop, men i verkligheten avdelas den av en rabatt. Och det är en nivåskillnad på cirka 70-80 cm mellan övre och undre gräsmattan.

De gråa öarna är fruktträd, med en begränsningskabel runt.

Man kan se var gräsklipparen befinner sig, men inte var den har varit och klippt. Den funktionen känner jag hade varit cool. Jag har för mig att Husqvarna har det.
 
Redigerat:
C cergod skrev:
Som jag ser det är det ingen centimeterprecision förstås. På vissa ställen diffar den nog 50-100 cm, men jag tror att det är tillräckligt för ändamålet. Jag vet inte om kartan uppdateras och förbättras kontinuerligt sen.

[bild]

De funktioner som finns tillgängliga är att skapa NO-GO zoner, STAY-IN zoner, och att man kan se var gräsklipparen befinner sig. Jag vet inte om det finns fler dolda funktioner.

[bild]

I den röda ringen är det en liten trappa, en meter bred, mellan två rabatter. Avgränsad med kabel från båda sidorna. I kartan ser det ut som en kil, och att gräsmattan sitter ihop.

I den blå ringen ser det ut som gräsmattan hänger ihop, men i verkligheten avdelas den av en rabatt. Och det är en nivåskillnad på cirka 70-80 cm mellan övre och undre gräsmattan.

De gråa öarna är fruktträd, med en begränsningskabel runt.

Man kan se var gräsklipparen befinner sig, men inte var den har varit och klippt. Den funktionen känner jag hade varit cool. Jag har för mig att Husqvarna har det.
"Zone will not be considered in mowing operations" låter väldigt konstigt?
Tänkte använda det för områden där jag stödsått gräs, för att slippa få det sönderkört.
 
B Babb skrev:
"Zone will not be considered in mowing operations" låter väldigt konstigt?
Tänkte använda det för områden där jag stödsått gräs, för att slippa få det sönderkört.
Jag tolkar det som att zonen inte kommer att klippas, dvs att den exkluderas från gräsklippningen. Däremot kommer gräsklipparen att passera igenom på väg in eller ut, om guidekabeln passerar genom zonen.
 
C cergod skrev:
Jag tolkar det som att zonen inte kommer att klippas, dvs att den exkluderas från gräsklippningen. Däremot kommer gräsklipparen att passera igenom på väg in eller ut, om guidekabeln passerar genom zonen.
Låter logiskt, får prova när jag väl installerat den.
 
C cergod skrev:
Jag tolkar det som att zonen inte kommer att klippas, dvs att den exkluderas från gräsklippningen. Däremot kommer gräsklipparen att passera igenom på väg in eller ut, om guidekabeln passerar genom zonen.
Så fungerar det . Provade förra sommaren när jag sådde nytt i ett område.
 
J
Var hittar man zone settings
 
J Johannes56 skrev:
Var hittar man zone settings
I appen, med Lona: Show on map -> Edit (pennan). Då kommer du till Zones och Starting points.
 
har någon mer haft problem med att uppdatera firmware nu efter vintern? Tappar anslutning hela tiden
 
Hej, funderar också på uppdatering till 41.4 av Sileno Smart Life 1000.
Märker ni som gjort den några större skillnader?
Vet någon vad "Various HMI bug fixes" kan vara?

Liksom någon annan här tidigare i tråden så har jag också sporadiska problem med "Tomt batteri". Detta hände senast igår morse då den startade enligt schemat på morgonen, följer guiden ut men havererar efter ca 10-20m med felmeddelandet.
Hände även förra året ett par gånger....
Jag sätter tillbaka den på laddning med valet "Parkera/Schema" i menyn (annars startar den direkt och havererar direkt...) Efter ett par timmar startar jag schemat via appen och då fungerar den normalt resten av dagen och nästkommande... Klipper hyffsat länge och laddar normalt däremellan.
Så meddelandet till trots så tycker jag inte att detta borde vara batterirelaterat, äveb fast batteriet faktiskt är tomt när det inträffar.
Några idéer? Kanske uppgradering hjälper så att de inte startar med för låg laddning...?
 
Hej,
Funderar på att införskaffa mig en Gardena sileno city 500 eller 700. Har en gräsmatta på ca 250-300 m2 som är relativt plan och symmetrisk. Skiljer ju inte så mycket i pris på 500/700. Vilken bör jag satsa på? Är det värt att lägga pengarna på Lona eller ska man skippa det!? Tacksam om ni kan komma med lite tips och råd.
Mvh
 
Dannnnnnne
Hej! Jag har införskaffat mig en gardena lona 1500 och är lite fundersam på hur man ska lägga upp schemat, är det vissa tider som är optimalt att klippa och hur mycket ska man låta gräsmattan vila? Om någon kan dela med sig av sitt upplägg är jag tacksam!
 
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Hej! Jag har införskaffat mig en gardena lona 1500 och är lite fundersam på hur man ska lägga upp schemat, är det vissa tider som är optimalt att klippa och hur mycket ska man låta gräsmattan vila? Om någon kan dela med sig av sitt upplägg är jag tacksam!
Min gardena är till för 1600 kvm men klipper va 750.
Klipper måndag, tisd, Tors, söndag. Mellan kl 10-18. Mer för att gräset hunnit torka ordentlig på fm efter mkt dagg under natten. Funkat kanon!
Låter även den vara parkerad om det ska regna mycket.
 
H Husärlivet skrev:
Min gardena är till för 1600 kvm men klipper va 750.
Klipper måndag, tisd, Tors, söndag. Mellan kl 10-18. Mer för att gräset hunnit torka ordentlig på fm efter mkt dagg under natten. Funkat kanon!
Låter även den vara parkerad om det ska regna mycket.
 
  • En solig trädgård med gräsplan, träd, flaggstång och ett litet hus. Ser fridfullt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.