C Canfield skrev:
Verkar mest missnöjda med utseendet på gräset efter klippning och framkomlighet/hinder. Blött gräs får den bara en trea på mot mcculloch en sjua.
Här är båda klipparna:

[bild]

[bild]

"Mycket gräsrester" skriver dom. En robotklippare ska inte jämföras med hur man klipper med en traditionell motorklippare. Där kanske man klipper en gång/vecka, en robot klipper varje eller varannan dag under högsäsong och ska bara ta topparna på grässtråna och då blir det normalt inte några synliga gräsrester.
Gräsmattan ska då hela tiden vara nyklippt.

Det är min kommentar.
 
  • Gilla
Magic-gnome och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
"Mycket gräsrester" skriver dom. En robotklippare ska inte jämföras med hur man klipper med en traditionell motorklippare. Där kanske man klipper en gång/vecka, en robot klipper varje eller varannan dag under högsäsong och ska bara ta topparna på grässtråna och då blir det normalt inte några synliga gräsrester.
Gräsmattan ska då hela tiden vara nyklippt.

Det är min kommentar.
Nej gräsrester låter som en konstig invänding som jag redan bortsett ifrån. Borde ju rimligtvis bli ungefär lika mycket på alla klippare då ingen har uppsamling.
 
Hej

Planerar kabelläggning för en sileno lona 700. Tror ni det funkar att lägga guidekabel längs blå linje eller kommer den ha problem i den ”smala” passagen vid växthuset? (Ca 2 m bred passage) Vill bygga in laddstationen under altanen.
Om jag lägger längs grön linje, tror ni den kommer hitta den lilla plätten längst upp bredvid växthuset?
 
  • Flygfoto av ett hus med trädgård, solpaneler, studsmatta och växthus. Färgade linjer markerar olika områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Babb skrev:
Hej

Planerar kabelläggning för en sileno lona 700. Tror ni det funkar att lägga guidekabel längs blå linje eller kommer den ha problem i den ”smala” passagen vid växthuset? (Ca 2 m bred passage) Vill bygga in laddstationen under altanen.
Om jag lägger längs grön linje, tror ni den kommer hitta den lilla plätten längst upp bredvid växthuset?
En passage på 2 meter ska funka.
Titta i manual för exakt minimimått för avstånd mellan guide och beg.kabel. Guiden ska även gå rakt mot laddstationen den sista biten in mot laddstation. Även här finns utsatta mått i manual.
Tänk på att den går på vänster sida om guide sett in mot laddare Detta avstånd ska man försöka maximera i smala passager.

Den lär hitta in i området uppe till vänster.
 
E etompau skrev:
En passage på 2 meter ska funka.
Titta i manual för exakt minimimått för avstånd mellan guide och beg.kabel. Guiden ska även gå rakt mot laddstationen den sista biten in mot laddstation. Även här finns utsatta mått i manual.
Tänk på att den går på vänster sida om guide sett in mot laddare Detta avstånd ska man försöka maximera i smala passager.

Den lär hitta in i området uppe till vänster.
Tack för svar. Försökte hitta manualen på gardenas hemsida men utan lycka. På nätet hittade jag bara till icke lona versionen.
 
B Babb skrev:
Tack för svar. Försökte hitta manualen på gardenas hemsida men utan lycka. På nätet hittade jag bara till icke lona versionen.
Gardenas hemsida är inte bra. Tror det är tyskarna som ligger bakom den, sedn görs en översättning till svenska.
Rörig och ostrukturerad.

https://www.gardena.com/tdrdownload//pub000091676/doc000223724
 
E etompau skrev:
Gardenas hemsida är inte bra. Tror det är tyskarna som ligger bakom den, sedn görs en översättning till svenska.
Rörig och ostrukturerad.

[länk]
Kommer bara till produktens sida via din länk.
Hittar detta "Letar du efter en manual? Vänligen använd vår hemsidas sökfunktion och sök genom att skriva in det 4- eller 5-siffriga artikelnumret för din produkt i sökfältet"
Men då kommer jag bara till samma sida...
 
B Babb skrev:
Kommer bara till produktens sida via din länk.
Hittar detta "Letar du efter en manual? Vänligen använd vår hemsidas sökfunktion och sök genom att skriva in det 4- eller 5-siffriga artikelnumret för din produkt i sökfältet"
Men då kommer jag bara till samma sida...
Länken funkar när jag testar.
 
B Babb skrev:
Hej

Planerar kabelläggning för en sileno lona 700. Tror ni det funkar att lägga guidekabel längs blå linje eller kommer den ha problem i den ”smala” passagen vid växthuset? (Ca 2 m bred passage) Vill bygga in laddstationen under altanen.
Om jag lägger längs grön linje, tror ni den kommer hitta den lilla plätten längst upp bredvid växthuset?
Inga problem det där.
Säg åt klipparen att åka ut en bit 90 % av gångerna så blir det bra.
 
Rippen85 Rippen85 skrev:
Inga problem det där.
Säg åt klipparen att åka ut en bit 90 % av gångerna så blir det bra.
Aha, visste inte att den funktionen fanns! Trodde bara man kunde välja att starta klippningen en bit ut varje gång.

Tips för att bygga in laddstationen under altanen då?
Manualen säger 30 cm fritt på varje sida, låter mycket? Har sett folk som bara tagit ut hål i klipparens storlek.
 
B Babb skrev:
Aha, visste inte att den funktionen fanns! Trodde bara man kunde välja att starta klippningen en bit ut varje gång.

Tips för att bygga in laddstationen under altanen då?
Manualen säger 30 cm fritt på varje sida, låter mycket? Har sett folk som bara tagit ut hål i klipparens storlek.
Du kan välja cm innan start jag har ett stort hus så kör 60 cm.
 
Man kan ha 3 olika startpunkter utefter guidekabeln, utöver en fjärde startpunkt strax utanför laddningsstationen (upp till 3 meter). Men sedan klipper gräsklipparen slumpmässigt över hela gräsmattan. Även om du släpper ut den längst bort kan den under klippningen ändå slumpa sig tillbaka närmast laddningsstationen, och tvärtom.
 
Någon som varit med om att stationen knappt orkar få den gröna lampan att lysa?
Drar jag ut begränslingsslingan så blinkar den blått som den ska utan problem.

Kontakten som pluggas i väggen som är kass?
 
S Svedis skrev:
Någon som varit med om att stationen knappt orkar få den gröna lampan att lysa?
Drar jag ut begränslingsslingan så blinkar den blått som den ska utan problem.

Kontakten som pluggas i väggen som är kass?
Har samma problem, men allt funkar så låter det vara
 
Rippen85 Rippen85 skrev:
Har samma problem, men allt funkar så låter det vara
Min går inte alls, verkar som om där inte är ork att leda ström hela slingan runt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.