573 364 läst · 3 373 svar
573k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Det beror lite på hur gräset ser ut och hur tomten ser ut. Om det är en väldigt välgödslad gräsmatta som växer mycket, så kan det vara svårt för den att hinna med, men annars bör det gå bra. Och om det är en stor öppen gräsmatta hinner den klippa mer än om den hela tiden måste vända, på grund av trånga passager och andra hinder.F Fideliox skrev:
Det som kommer att hända om gräsmattan är för stor, är att du inte får en helt jämn klippning, utan det kommer att sticka upp gräs som är något högre på vissa ställen. Med tiden kommer dock även det gräset att bli klippt, så det handlar egentligen mest om hur perfekt man vill att det ska vara.
G gbgustaf skrev:Det beror lite på hur gräset ser ut och hur tomten ser ut. Om det är en väldigt välgödslad gräsmatta som växer mycket, så kan det vara svårt för den att hinna med, men annars bör det gå bra. Och om det är en stor öppen gräsmatta hinner den klippa mer än om den hela tiden måste vända, på grund av trånga passager och andra hinder.
Det som kommer att hända om gräsmattan är för stor, är att du inte får en helt jämn klippning, utan det kommer att sticka upp gräs som är något högre på vissa ställen. Med tiden kommer dock även det gräset att bli klippt, så det handlar egentligen mest om hur perfekt man vill att det ska vara.
Tack för svar. Mattan i fråga har ganska få hinder. Jag vet inte om den är välgödslad och växer snabbt dock. Så med andra ord kan det fungera bra.
Vad skiljer de olika modellerna åt? Är det bara olika batterikapacitet?
Vad skiljer Gardena Smart Sileno och Sileno Minimo? Den smarta har wifi men är det något man behöver?
Redigerat:
Jag har en Gardena Smart Sileno, och jag tycker att det är väldigt praktiskt att kunna sköta den via appen, jämfört med att behöva gå ut och trycka på knappar direkt på gräsklipparen. Gräsklipparen har väldigt dålig skärm och knappar, så den är inte så kul att hantera.
Ibland är det barn som leker på gräsmattan, eller så börjar det ösregna, och då är det praktiskt att kunna öppna appen och säga till den att sluta klippa för dagen.
Ibland är det barn som leker på gräsmattan, eller så börjar det ösregna, och då är det praktiskt att kunna öppna appen och säga till den att sluta klippa för dagen.
Hmm sant. Jag trodde dock att man hade ungefär samma funktioner via blåtand. Men då behöver man vara i närheten såklart.G gbgustaf skrev:Jag har en Gardena Smart Sileno, och jag tycker att det är väldigt praktiskt att kunna sköta den via appen, jämfört med att behöva gå ut och trycka på knappar direkt på gräsklipparen. Gräsklipparen har väldigt dålig skärm och knappar, så den är inte så kul att hantera.
Jag når den via blåtand inifrån huset, som har plåtfasad ! Men då måste jag befinna mig intill den ytterväggen som är närmast klipparen, som också behöver vara i närheten.F Fideliox skrev:
Sedan har ju inte wifi alltid full täckning på tomten heller, även om man kan trixa med extenders etc.
Hej!
Mitt första inlägg i tråden.
Jag har en Gardena Sileno City 500 (smart). Senaste firmware installerad på klippare och app.(5908253-10A_P01G-SwPkg_20-5.38, MAIN: 35.13.00, HMI: 35.09.00, SUB: 6.05.00, COM: 2.02.00)
Mitt problem är att klipparen har svårt att hitta till framsidan som går genom en smal korridor även om jag har både area2(35m) och area3(50m) satt (avståndsmässigt) till framsidan. Jag har höga %-tal satt på dessa areor just nu. Den har inga problem att följa guidekabeln hem för laddning när jag manuellt placerat klipparen här.
När jag gör en guidekalibrering så går den ut 3m (satt av mig i inställningarna), svänger höger, går fram och tillbaka 2 gånger (misstänker att den mäter högsta korridor) och anger ”kalibrering klar”. Är detta rätt?
Vid Guidekaliberingen anges ”Följer ut” till den kommer till ca 12-13 m och där slår den om till ”Klipper”. Inga hinder finns vid denna punkt och det är över en meter mellan guide- och begränsningskabel vid denna punkt. Någon som vet varför den börjar klippa just där? Ingen area är satt till denna sträcka.
I instruktionerna anges att man skall kunna testa sina areor genom ”inställningar - yttäckning - area1/2/3 - mer” men då klipparen är smartintegrerad så kan jag inte komma åt detta alternativ. Något annat sätt att testa areorna?
Tack på förhand!
/ Håkan Carlström
Jag har en Gardena Sileno City 500 (smart). Senaste firmware installerad på klippare och app.(5908253-10A_P01G-SwPkg_20-5.38, MAIN: 35.13.00, HMI: 35.09.00, SUB: 6.05.00, COM: 2.02.00)
Mitt problem är att klipparen har svårt att hitta till framsidan som går genom en smal korridor även om jag har både area2(35m) och area3(50m) satt (avståndsmässigt) till framsidan. Jag har höga %-tal satt på dessa areor just nu. Den har inga problem att följa guidekabeln hem för laddning när jag manuellt placerat klipparen här.
När jag gör en guidekalibrering så går den ut 3m (satt av mig i inställningarna), svänger höger, går fram och tillbaka 2 gånger (misstänker att den mäter högsta korridor) och anger ”kalibrering klar”. Är detta rätt?
Vid Guidekaliberingen anges ”Följer ut” till den kommer till ca 12-13 m och där slår den om till ”Klipper”. Inga hinder finns vid denna punkt och det är över en meter mellan guide- och begränsningskabel vid denna punkt. Någon som vet varför den börjar klippa just där? Ingen area är satt till denna sträcka.
I instruktionerna anges att man skall kunna testa sina areor genom ”inställningar - yttäckning - area1/2/3 - mer” men då klipparen är smartintegrerad så kan jag inte komma åt detta alternativ. Något annat sätt att testa areorna?
Tack på förhand!
/ Håkan Carlström
Redigerat:
H Håkan Carlström skrev:Hej!
Tack på förhand!
/ Håkan Carlström
Vad händer när den följer guiden på väg ut till area 2 eller 3?
Om klipparen möter beg.kabeln vid utgång och körning längs guide avbryts körning och klippning påbörjas.
Hur ser avstånden ut mellan guide och beg. kabel i korridoren?
klipparen kommer aldrig till korridoren som är ca 25 m längs guidekabeln. Det initiala problemet att den bara ”följer ut” 12-13 m och påbörjar klippning där vid en guidekalibrering.E etompau skrev:
Om du bortser från vad som händer vid kalibrering, hur beter sig klipparen vid en vanlig klippstart? Går den längre än 12-13 m längs guidekabeln?H Håkan Carlström skrev:
Är det en helt ny installation du håller på med och det har aldrig fungerat att den går ut till önskad startplats?
Så kan det bli om guiden böjer av för häftigt. Hur ser det ut just där detta händer ?H Håkan Carlström skrev:
Jag antar att förloppet är detsamma vid kalibrering som när den går iväg för att klippa, dvs den avbryter vid samma punkt ?
det går aldrig längre än till denna punkten (12-13m) oavsett ordinarie klippning eller kalibrering.E etompau skrev:
1 månader gammal och jag tror aldrig den gick hela vägen vid nyinstallation. Därmed hoppades jag att en ny guidekalibrering skulle lösa detta.