E etompau skrev:
Det går en växelspänning i slingan som en vanlig multimeter inte är byggd för att kunna mäta (ej sinusform 50 Hz).
Om lysdioden är fast grön även om du kopplar bort slingan så kan du räkna med att kretskortet i laddstationen är defekt.
Tack för svar!

om jag drar ut någon av slingorna så indikerar den att slingan är bruten så det ser om som om den fungerar. problemet är att klipparen också verkar funka dock hittar den ingen slingsignal. inte någon av dem.
 
troja troja skrev:
Tack för svar!

om jag drar ut någon av slingorna så indikerar den att slingan är bruten så det ser om som om den fungerar. problemet är att klipparen också verkar funka dock hittar den ingen slingsignal. inte någon av dem.
Testa med att generera ny slingsignal (Säkerhet--Avancerat--Ny slingsignal).
Klipparen ska stå i laddaren när detta utförs.
 
Jag har på sistone märkt att min Sileno smart 1000 mest bara står och laddar. Nu på kvällen har den stått i mer än fem timmar och enligt menyn var den på strax över 900 mAh för några minuter sen. Putsade blecken på både laddare och klippare lite försiktigt tidigare idag vilket inte verkar ha hjälpt. Bifogar två bilder som kanske kan visa på något uppenbart för den kunnige?
Laddningsmeny på en robotgräsklippares skärm som visar batterinivån på 946 mAh och strömmen på 1113 mA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display på en Sileno smart 1000 robotgräsklippare som visar batteristatus och laddningsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Testa med att generera ny slingsignal (Säkerhet--Avancerat--Ny slingsignal).
Klipparen ska stå i laddaren när detta utförs.
Det fungerade inte det heller. Jag skickade frugan till en Husqvarna åf och köpa ett nytt kretskort till laddstationen. Efter jag bytte till det nya kortet så fungerade allt perfekt.

Tack för att ni tar er tiden att svara!

/
Johan
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
S Sebbash skrev:
Jag har på sistone märkt att min Sileno smart 1000 mest bara står och laddar. Nu på kvällen har den stått i mer än fem timmar och enligt menyn var den på strax över 900 mAh för några minuter sen. Putsade blecken på både laddare och klippare lite försiktigt tidigare idag vilket inte verkar ha hjälpt. Bifogar två bilder som kanske kan visa på något uppenbart för den kunnige?
[bild] [bild]
Det tycks går en korrekt laddström (drygt 1 A), så laddbleck etc är nog OK.
Kanske ett defekt batteri. Har du noterat markant kortare klipptid innan detta fel uppstod?
 
E etompau skrev:
Det tycks går en korrekt laddström (drygt 1 A), så laddbleck etc är nog OK.
Kanske ett defekt batteri. Har du noterat markant kortare klipptid innan detta fel uppstod?
vill minnas att det stod ca 30-40 minuter när jag kollade igenom historiken igår, känns som att den gått längre tidigare.
I morse, innan schemastart, stod det att batteriet var fullt och nu när det är dags att klippa står den ändå och laddar och tycker det är en timme kvar… får ringa någon verkstad antar jag, detta borde väl gå på garantin?
 
S Sebbash skrev:
vill minnas att det stod ca 30-40 minuter när jag kollade igenom historiken igår, känns som att den gått längre tidigare.
I morse, innan schemastart, stod det att batteriet var fullt och nu när det är dags att klippa står den ändå och laddar och tycker det är en timme kvar… får ringa någon verkstad antar jag, detta borde väl gå på garantin?
Gardena har väl 3-5 års garanti, så är där ingen uppenbar misskötsel/åverkan så borde garantin ta detta.
 
Jag har börjat få stora problem med att min klippare ger felmeddelande "laddstation blockerad" och parkerar på tvären under det lilla taket. Laddstationen står på några stenar och kablarna är dragna så som dom skall. Putsade av kontaktblecken härom dagen men det hjälpte inget. Några tips på vad som kan vara problemet? Ser ut som på nedan bild. Begränsningskabel går ut bak och följer sedan stenarna. Guidekabeln går rakt ut en bra bit och svänger sedan i en radie.

Automatisk gräsklippare parkerad på tvären vid laddstation under skyddstak, omgivet av gräsmatta och stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gilgo skrev:
Jag har börjat få stora problem med att min klippare ger felmeddelande "laddstation blockerad" och parkerar på tvären under det lilla taket. Laddstationen står på några stenar och kablarna är dragna så som dom skall. Putsade av kontaktblecken härom dagen men det hjälpte inget. Några tips på vad som kan vara problemet? Ser ut som på nedan bild. Begränsningskabel går ut bak och följer sedan stenarna. Guidekabeln går rakt ut en bra bit och svänger sedan i en radie.

[bild]

Hur ser dockningsförloppet ut?
Står laddplattan i våg?

Du säger att det har funkat, har det gjorts några ändringar i installationen när felet dök upp?
 
E etompau skrev:
Hur ser dockningsförloppet ut?
Står laddplattan i våg?

Du säger att det har funkat, har det gjorts några ändringar i installationen när felet dök upp?
Jag har inte sett det live än. Men tänkte jag skulle ställa den framför laddstationen och säga till den att gå hem och ladda för att se vad den håller på med. Laddstationen står i våg åt sidorna men i ett väldigt svagt uppförslut. Puttar man in den så känns det inte som det är några problem utan laddkontakten går i fint och lätt.
Inga ändringar gjorda sedan den började strula. Hade problem i våras och då tillkom stenarna så det blev planare, förut stod den bara på gräset men det satte ju sig (vilket jag visste att det skulle göra men orkade inte ordna allt när jag installerade). Efter det gick den jättefint, men nu sen någon månad så håller den på såhär och det känns som det blir värre för varje dag som går.
 
G Gilgo skrev:
Jag har inte sett det live än. Men tänkte jag skulle ställa den framför laddstationen och säga till den att gå hem och ladda för att se vad den håller på med. Laddstationen står i våg åt sidorna men i ett väldigt svagt uppförslut. Puttar man in den så känns det inte som det är några problem utan laddkontakten går i fint och lätt.
Inga ändringar gjorda sedan den började strula. Hade problem i våras och då tillkom stenarna så det blev planare, förut stod den bara på gräset men det satte ju sig (vilket jag visste att det skulle göra men orkade inte ordna allt när jag installerade). Efter det gick den jättefint, men nu sen någon månad så håller den på såhär och det känns som det blir värre för varje dag som går.
Hej,

Det låter märkligt, du kanske skall testa att gör en ”nyinstallation” så att
kalibreringen av guideslingan görs om!
Bara en tanke!

/Berra
 
JohnBergq JohnBergq skrev:
Hej,

Det låter märkligt, du kanske skall testa att gör en ”nyinstallation” så att
kalibreringen av guideslingan görs om!
Bara en tanke!

/Berra
Ja det kan nog vara en bra ide att börja med innan man börjar riva upp plattor och sådant.
 
Hej

Vi har en ca 900kvm stor tomt (minus hus ca 100kvm) och tänkte köpa en Gardena 750 eller 1000.
Jag undrar lite om kabeldragningen. Måste begränsningskabeln sluta tätt runt hela ytan som ska klippas?
En stor del av vår tomt avgränsas genom staket eller mur som den inte kommer kunna ta sig över.

Här är en bild:
cIUXhCR.png
Det blir ju nämligen en himla massa kabel om hela tomten ska ramas in med avgränsningskabel.

Borde det inte räcka med typ såhär eller liknande? Blå markering för kabeln
uJW5Kiz.png

Tack på förhand!
 
Ja, du måste ha en sluten krets.
 
E etompau skrev:
Du skulle kunna testa med att flytta guidekabeln under laddstationen några cm åt vänster eller höger och se om det påverkar dockningsförloppet.
Hjälpte tyvärr inte. Fick enheten utbytt tillslut av Gardena/husqvarna. Dom kunde återskapa mitt problem och sa att slingkretskortet var sönder. Installerade den nya roboten idag och den har precis samma defekt.... Suck. Var ju dessutom en helt ny robot. Guidekabeln ligger rätt hela vägen under laddstationen.
 
  • Nyutbytt Gardena robotgräsklippare med defekt, placerad på gräsmatta med synlig guidekabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.