Demmpa Demmpa skrev:
Skala upp ca 3-4cm, tvinna ”hårt”, på med krympslang (helst med lim) eller vira vulktejp runt.

Om man gör skarven liknande ”Blood Knot” men utan att böja tillbaka trådarna till mitten, så glider inte trådarna isär,
[länk]

Fördelen med att bara tvinna tråden är att skarven förblir lite mjuk/böjlig, när man löder så finns det risk för trådbrott precis där lödningen slutar.

Vanlig eltejp håller inte borta vätan utan fukten kryper in under tejpen.
Vulktejp var det jag tänkte på. Tack!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om jag inte översta inställningen i bilden så går det med hjälp av Robonect-kort.
[bild]
Är det där menyn för de med Robonect?
 
A Manfred Marklund skrev:
Är det där menyn för de med Robonect?
Ja.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om jag inte översta inställningen i bilden så går det med hjälp av Robonect-kort.
Oj, det var en rejäl tungvrickning jag fick till, ursäkta, huvudet var snabbare än fingrarna, här kommer en mer förståelig text.

Om jag inte fattar fel så ska översta inställningen i bilden vara hur långt den ska backa in till laddstation, denna inställning finns om man har Robonect-kort.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Oj, det var en rejäl tungvrickning jag fick till, ursäkta, huvudet var snabbare än fingrarna, här kommer en mer förståelig text.

Om jag inte fattar fel så ska översta inställningen i bilden vara hur långt den ska backa in till laddstation, denna inställning finns om man har Robonect-kort.
Helt korrekt ! ;)
 
Hej, under de senaste åren har jag fått felmeddelande om "elektronikproblem 501". Efter en massa omstarter, och oftast när jag lägger klipparen på sidan, har den tillslut kommit igång. I år får jag inte igång den alls. Felmeddelandet ovan dök upp i år också, men är just nu borta. Klipparen går ut ca 5 cm från laddstationen(fast grönt sken) sen kommer "ingen signal" upp. idag testade jag med grannens R40Li och den fungerar korrekt så det är inte laddstationen eller slingan . Jag har även monterat isär den för att kolla att inga kablar är lösa, men den ser ok ut. Jag misstänker MMI kortet men undrar vad ni tror?
Då den är från ca 2013 vill jag inte köpa en massa dyra delar som kanske inte löser problemet. Då köper jag en ny HQ 310 istället.

PS. Min R40Li gick inte att koppla in på grannen slinga. "Inget ändrat" stod det, typ.
 
Redigerat:
C carinashem skrev:
Hej, under de senaste åren har jag fått felmeddelande om "elektronikproblem 501". Efter en massa omstarter, och oftast när jag lägger klipparen på sidan, har den tillslut kommit igång. I år får jag inte igång den alls. Felmeddelandet ovan dök upp i år också, men är just nu borta. Klipparen går ut ca 5 cm från laddstationen(fast grönt sken) sen kommer "ingen signal" upp. idag testade jag med grannens R40Li och den fungerar korrekt så det är inte laddstationen eller slingan . Jag har även monterat isär den för att kolla att inga kablar är lösa, men den ser ok ut. Jag misstänker MMI kortet men undrar vad ni tror?
Då den är från ca 2013 vill jag inte köpa en massa dyra delar som kanske inte löser problemet. Då köper jag en ny HQ 310 istället.

PS. Min R40Li gick inte att koppla in på grannen slinga. "Inget ändrat" stod det, typ.
Jag fick 501 meddelandet och det berodde på vatten i den, hade krupit in i kontakterna osv och ärjat här och där. Pröva ta isär den helt och låt den torka upp, kanske hjälpa den på travet med hårtorken. Fick en massa andra felkoder också på grund av detta men alla försvann efter den fått torka upp. Kan ju vara MMI kortet som gett upp också.
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
A Manfred Marklund skrev:
Jag fick 501 meddelandet och det berodde på vatten i den, hade krupit in i kontakterna osv och ärjat här och där. Pröva ta isär den helt och låt den torka upp, kanske hjälpa den på travet med hårtorken. Fick en massa andra felkoder också på grund av detta men alla försvann efter den fått torka upp. Kan ju vara MMI kortet som gett upp också.
Monterade isär den igen och konstaterar att den är snustorr(sommar och inget regn på 3 veckor). Har ändå låtit den stå och lufta i sol och vind men tyvärr samma problem. Är det någon som vet vilket utav korten som slingsensorn sitter i? Det borde nog vara det kortet som är problemet. Har inte uppdaterat fw sedan köpet 2012 och inte heller bytt batterierna. Kan man uppdatera fw med Robonect?
 
  • Inre elektronik och kablage av en robotgräsklippare med öppet kretskort och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elektronikhölje för en gräsklippare med synliga kretskort och kablar på en grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet kretskort i en apparat med synliga kopplingar, kablar och gröna kretskort som diskuteras i en renoveringstråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla kabeln mellan moderkortet och MMI-kortet, är den dålig blir det felkod 501.
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
Ja testa att försiktigt att jacka ur och i flatkabeln som går till MMI-kortet.
Uppgradering kan bara ske hos ÅF och med uppkoppling mot Husqvarnas servrar.
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
Tack, redan dragit ur och satt i flatkabeln och kollat övriga. Det verkar vara 2-5 veckors väntetid för service överallt i Stockholm... Hur länge är det rimligt att hålla en gammal klippare vid liv?
 
Redigerat:
C carinashem skrev:
Tack, redan dragit ur och satt i flatkabeln och kollat övriga. Det verkar vara 2-5 veckors väntetid för service överallt i Stockholm... Hur länge är det rimligt att hålla en gammal klippare vid liv?
Det avgör väl din plånbok? :)
 
Sälj den till mig. Kan plocka reservdelar från den.
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Jag bytte lilla sensorkortet längst fram(bild 2 ovan) och nu fungerar allt som det ska!
 
  • Gilla
Asmodean och 4 till
  • Laddar…
Hmm, ikväll när jag tittade till Bosse så står det att den har klippt färdigt för idag och nästa klippning sker imorgon. Men den är inställd på att klippa från 06-11 och19-23 mån-lördag. Så varför anser den sig vara klar 3h innan sluttid ikväll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.