Phiplex
Hej, har sedan flera år en Gardena R40li som plötsligt inte vill längre. Den har gått bra tills för någon dag sedan. Displayen är numera helt släckt och inget händer då jag trycker på någon knapp. Dock tänder sig displayen om jag manuellt rullar maskinen så att hjulen rör sig, men displayen visar trots det ingenting - bara lyser upp. Bytte batteri förra sommaren. Den skall också vara laddad. Kollade genom att nu ta ut batteriet och uppmätte då 19 volt (vilket jag tror är ok). Maskinen piper till om jag manuellt skjuter in den i laddstationen (vars lampa också lyser grönt).

Någon som varit med om något liknande och vad ni i så fall gjorde för att åtgärda problemet?
 
Phiplex Phiplex skrev:
Hej, har sedan flera år en Gardena R40li som plötsligt inte vill längre. Den har gått bra tills för någon dag sedan. Displayen är numera helt släckt och inget händer då jag trycker på någon knapp. Dock tänder sig displayen om jag manuellt rullar maskinen så att hjulen rör sig, men displayen visar trots det ingenting - bara lyser upp. Bytte batteri förra sommaren. Den skall också vara laddad. Kollade genom att nu ta ut batteriet och uppmätte då 19 volt (vilket jag tror är ok). Maskinen piper till om jag manuellt skjuter in den i laddstationen (vars lampa också lyser grönt).

Någon som varit med om något liknande och vad ni i så fall gjorde för att åtgärda problemet?

Blir nog närmaste service verkstad.:cry: Testa med ett annat batteri först..
 
Lillebror har precis nått 5000 timmar utan större problem, hoppas på minst lika många problemfria till..
(Gardena R70li)
 
  • Skärmdump visar statistik för en robotgräsklippares drifttimmar och söktider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Samma här.
Skärmdump av användarinterface med statistik för drifttimmar och söktider för en Gardena R40 robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toomaster
  • Laddar…
Det måste betyda att det är bra skit
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Toomaster Toomaster skrev:
Det måste betyda att det är bra skit
Helt klart ! :crysmile:
 
Kul med kamera monterad.
Skärmdump av en app med status för en Gardena R40 robotgräsklippare framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
G gonk skrev:
Min R2-unit krashade, den körde rakt in i laddstationen utan att vända... Rött blinkande sken på stationen - Betyder fel på antennen enligt manualen. Bort med laddstationen och efter lite felsökning hittar jag att den vita kabeln runt undersidan har avbrott. Den har helt enkelt rostat/ärgat av! Inga skador syntes utifrån. Nu är den skarvad och klipper igen.
Och nu fick jag samma fel igen! Avbrott i antennslingan i laddstationen på samma sätt ca 8cm från det förra stället...
 
Toomaster Toomaster skrev:
Lillebror har precis nått 5000 timmar utan större problem, hoppas på minst lika många problemfria till..
(Gardena R70li)
Jahapp, där har man för att man tror sig vara på den säkra sidan. Dagen efter mitt skryt fick jag avbrott på slingan...
Bara att bita i det sura äpplet och leta och laga...
Hyfsat snabbt avklarat så nu skiner solen igen och allt funkar:D:D:D


.... hatar myggor..... men dom tycks älska mig...
 
Funkar eposttjänsten med defaultserver hos er?
i Robonect alltså. Beta 5.

Tack.
 
Hur kommer jag runt att min isp (telenor mobilt bredband) kör med smtp port 465 eller 587?
Finns det någon öppen smtp relay tjänst?

tack.
 
Uppdaterade min robonect till 1.0b5. Den fungerar i övrigt fint, men jag har lite problem med att den verkar gå i sleep läge och att jag inte kan nå den via wifi när den står i laddningsstationen. (får gå ut och flytta på den fysiskt så vaknar den till). Tidigare fanns väl en sleep setting för robonect, har denna försvunnit?

En möjligtvis relaterad sak är att när man öppnar luckan på roboten så slocknar skärmen och när jag stänger så tänds den?! Om man snabbt stänger/öppnar kan man lura igång roboten och då beter den sig normalt igen.

Sen verkar reset-funktionen för max-klipptid inte fungera. Om jag klickar reset så kommer det genast tillbaka. :/
 
J Jan Nylund skrev:
Uppdaterade min robonect till 1.0b5. Den fungerar i övrigt fint, men jag har lite problem med att den verkar gå i sleep läge och att jag inte kan nå den via wifi när den står i laddningsstationen. (får gå ut och flytta på den fysiskt så vaknar den till). Tidigare fanns väl en sleep setting för robonect, har denna försvunnit?

En möjligtvis relaterad sak är att när man öppnar luckan på roboten så slocknar skärmen och när jag stänger så tänds den?! Om man snabbt stänger/öppnar kan man lura igång roboten och då beter den sig normalt igen.

Sen verkar reset-funktionen för max-klipptid inte fungera. Om jag klickar reset så kommer det genast tillbaka. :/
Har akkurat samme problem.
 
Tjo alla gardena ägare.
Har en Gardena R70Li (2013) där displaykortet har gett upp.
Läste att detta måste programmeras innan byte ?? Kan detta stämma ? Då det endast är displayen som lagt av. Någon som råkat ut för samma problem ?
Är det lönt att köpa nytt ? 1080:- + ev. programmering :oops: eller blir det att skrota maskinen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.