fivarsson skrev:
Har liknande problem med min helt nya R40. Jag tror dock att klipparen går hela vägen in men man hör inte "pip" "pip" som den säger när man manuellt trycker in den och startar laddning. Upplever att det är precis som att den inte "förstår" att den får laddning.

Jag har provat att böja ut blecken lite på laddstationen så att de ska bli bättre kontakt men det hjälper inte. Är väldigt fundersam då den får kontakt direkt varje gång man sätter in den manuellt men när den ska backa in själv så stannar den aldrig kvar utan kör ut efter någon sekund och försöker igen och igen och igen tills den ger upp och säger "laddstation blockerad"

Återkommer med två youtubefilmer så att ni kan se vad jag menar.
Hej. Går begränsningskabeln ut 90 grader från laddnings stationen? Hur är lutningen på laddatationen? De var de två sakerna som jag gjort fel vid installation. Hade exakt samma problem.
 
Problemen löstes enligt ditt svar.
 
IMG_7940.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag hade Shaun smitit till frugans förtret, rakt in i jordgubbslandet! :wow:
 
Våran klippare har börjat göra likadant alltså smita utanför kabeln.
Vi har haft den i 2 år innan och inte har den gjort så en enda gång utan det började nu efter program uppdateringen tyvärr.
 
Se där. Jag har inte uppgraderat min än.
 
Vad är det smalaste funtionella bredd man kan ha mellan begränsningskabeln & guidekabel för en R40Li ?

Har ett "uppdrag" att robotisera en gräsmatta med en smal passage mellan två gräsytor som är ca 80cm bred på smalaste stället & ca 100cm lång men något bredare i ytterkanterna då det är en cirkulär yta som möter en rak vägg. På ena sidan hård vägg & andra sidan 10cm brant kant ner i en stensatt "rabatt". Svårt att modifiera. En R40Li är i fokus att använda där.


Manualen säger:
----------------------------
http://www.gardena.com/ddoc/GARO/GARO2012_EUsv/GARO2012_EUsv__1154261-01.pdf


Klipparen kör alltid på vänster sida om guidekabeln,
sett in mot laddstationen. Således är korridoren på
vänster sida av guidekabeln. Korridoren är 50 cm
bred. Vid installation är det därför viktigt att ha minst
75 cm fri yta till vänster om guidekabeln och minst 25
cm fri yta till höger om guidekabeln, sett in mot
laddstationen.
Guidekabeln får inte ligga närmare än 30 cm från
begränsningskabeln.
----------------------------

Men ibland så finns det ju marginaler eller trix för att lösa det.

Någon med R40Li som har smala passager där guiden går igenom?
 
Det där med "alltid" på vänster sida av guidekabeln stämmer inte, iaf inte enligt mina erfarenheter. Min klippare varierar både utgång och ingång.
 
Finns det nån sammanställning över vad som ändrats i de olika programversionerna? Jag är kvar på 2.02 och klipparen funkar bra med den! Finns det nån utökad funktionalitet med senare versioner?
 
Sen version 4.nånting, så stänger den av slingan vid laddning för att spara ström.
Det är väl det häftigaste som hänt tror jag... Finns lite mer info i 305/308-tråden.
 
Kan man på R40Li / R70Li ställa in timern så den går över natten, t.ex. 21 -> 09? (Verkar inte gå på min R70Li med softaversion 4.0). Jämför man manualerna med HQ 305/308 så har de listat detta som ett exempel, men inte i Gardenamanualen. Är det månne samma funktion att köra en tid 21-23:59 och nästa 00:00 - 09:00, eller triggar detta ett behov för roboten att återvända till laddstationen? (Alternativet är förstås att offsetta klockan 12h fel...)
 
Går det inte att ange 21-09 i roboten? Eller startar den inte?
 
davidgp skrev:
Går det inte att ange 21-09 i roboten? Eller startar den inte?
När man trycker ok, så piper den till och ändrar till 21:00 - 23:59.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Ah, ok. Måste testas...
 
johan63 skrev:
Nej. Tyvärr :banghead: men uppgraderingen sker via ett speciellt program och den interna USB kontakten.
Något nytt på denna fronten?

edit: dvs uppgradera r40/r50 till r80 via hackad mjukvara
 
Redigerat:
Efter ett par veckor är jag helnöjd med min r70Li. Idag skulle jag utöka området var jag byggt en ramp av jord för att nå upp till nivån bakom garaget (bara ~30cm högre). Tyvärr så varnar tiltsensorn, men jag kalibrerade om den med aaningen lutning bakåt och allt fungerar fint igen. :)
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.