Har du fått tag i någon mjukvara?
Har inte kolla själv men vet du hur man uppgraderar? Installationsprogram eller kommandon/terminalfönster?
 
Nej. Tyvärr :banghead: men uppgraderingen sker via ett speciellt program och den interna USB kontakten.
 
A
Jag planerar skaffa mig en R40li. Gräsmattan är bara 60 kvadratmeter och kommer att vara helt nylagd, så det är inga problem med kapacitet och det finns inga smala passager.

Mitt problem är att jag vill att hela gräsmattan ska tas bra - även kanterna som kan vara problem har jag läst - och att det inte ska behöva kantklippas manuellt överhuvud taget eftersom vi är borta längre perioder och vill att det ska vara helt självskötande. Om man behöver kantklippa känns det som att det kanske är lika bra att ta allt manuellt när det är så lite. Min fråga är alltså: behövs kantklippning även om man lägger ner arbete på att anpassa gränskabeln tills det blir bra?

Så har jag ett speciellt problem med att en långsida på gräsmattan gränsar mot en slänt med en stödmur, som går lodrätt ner 1 meter till en rabatt med buskar och blommor. Jag har planerat att lägga ca 20 cm breda plattor längs kanten som går i samma nivå som gräsmattan. Med noggrann dragning av gränskabeln (ca 30 cm från kanten enligt manualen) skulle man då kunna få bra klippt ända fram till kanten. Skulle detta kunna fungera eller riskerar man att klipparen går över kanten och ramlar ner i rabatten? Måste man ta till bredare plattor för att klara bra kantklippning och att klipparen inte går över kanten?

Jag läser också i instruktionerna att runt en pool så måste man ha 15 cm hög kant för att helt eliminera risken att klipparen går över kanten. Gäller det också för min kant? Har de tagit i med så hög kant för att vara säkra på att slippa stämningar och att det i praktiken skulle gå med en lägre kant?
 
A
Ingen R40li ägare som har goda råd om klippning av kanter?
 
Jag har lagt en rad med 15 cm breda plattor runt det mesta. Inte mycket jag behöver trimma längre.
 
Då vart klipparen äntligen igång efter ett par timmars felsökning.
014.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter felsökning hittade jag den SISTA skit skarven och löddade samt krympte ihop guidekabeln !
VARNING FÖR GARDENAS ORGINALSKARVAR !
015.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan 2012 har jag nu bytt alla mina skarvar mot denna typ av koppling.
003.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

005.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_0230[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Nyheter sommaren 2015

Gardena R50Li (500M3)
Gardena R80Li (800M3)

Samt tak som tillbehör. ( 1450:) Passar även R40LI, R45LI samt R70LI

26344318-origpic-367ae3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


26344318-origpic-78d4e1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
Varför lämnar den inte laddstationen? Installerade vår robot för några dagar sedan och den har gått felfritt sedan dess. Fastnat på ett hinder några gånger och nu senaste gången så fortsatte den inte att klippa efter att jag nollställde felkoden. Jag tryckte då på "home" och den körde snällt och ställde sig i laddstationen. Där har den nu stått i ett dygn utan att gå ut och klippa.

Den är i läge auto, jag har provat att köra kalibrering, men inte ens då går den ut.

Vad kan ha hänt?
 
flimsy skrev:
Varför lämnar den inte laddstationen? Installerade vår robot för några dagar sedan och den har gått felfritt sedan dess. Fastnat på ett hinder några gånger och nu senaste gången så fortsatte den inte att klippa efter att jag nollställde felkoden. Jag tryckte då på "home" och den körde snällt och ställde sig i laddstationen. Där har den nu stått i ett dygn utan att gå ut och klippa.

Den är i läge auto, jag har provat att köra kalibrering, men inte ens då går den ut.

Vad kan ha hänt?
Vad händer om du ställer ut den på gräsmattan i AUTO-läge och trycker på Start?
 
Gudahov skrev:
Vad händer om du ställer ut den på gräsmattan i AUTO-läge och trycker på Start?
Hmm, den körde iväg och började klippa... Återstår att se vad som händer när den är klar.
 
flimsy skrev:
Hmm, den körde iväg och började klippa... Återstår att se vad som händer när den är klar.
Efter en cykel stod den återigen stilla i laddaren. Gjorde en återställning och nu verkar det funka. Tack för tipset Gudahov!
 
flimsy skrev:
Efter en cykel stod den återigen stilla i laddaren. Gjorde en återställning och nu verkar det funka. Tack för tipset Gudahov!
Skönt att det löste sig. Har också stött på konstigheter ibland; alla har sin tekniska förklaring, men ibland är det kanske glitchar i programvaran - den råkar ut för något som programmerarna har förbisett eller kanske någon liten kortis som gör att roboten hamnar i mjukvaruläge som egentligen inte finns. I ditt fall ett konstant HOME-läge som den inte kan ta sig ur. Vanligast är dock att man själv har gjort något som man inte förstod konsekvensen av. Vad vet jag? :eek:

Har i alla fall sparkat igång roboten för i år. Förra året avslutade med ett irriterande brott på begränsningsslingan som jag inte hade lust att eftersöka i ett svinkallt och blött klimat i oktober. Började i förrgår med det troligen mödosamma arbetet med att försöka hitta brottet på den nästan 300 meter långa slingan. Med kabelomläggningarna identifierades brottet på den längsta delen till guideslingans kontakt. Kopplade in en ny begränsningsslinga ungefär på mitten av den gamla begränsningsslingan - fortfarande gul lampa i laddstationen. När jag skulle skarva ihop den gamla begränsningsslingan igen, drog jag lite i den och vips, så hade jag den i handen. Brottet låg bara några decimeter in! Sicken aptur. Hade räknat med att det skulle ta hela helgen.

I övrigt är det möjligt att detta är sista säsongen för R40Li. Skall utöka gräsmattan med kanske 200 kvm och lär väl då ligga på över 600. Och en begränsningskabel på kanske 350m. Med alla öar och krokigheter känns det som ett omöjligt uppdrag för R40:an. Teoretiskt, enligt manual och specifikation, skall det ju inte gå i alla fall. Men kommer ge det en chans. Vi får se.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Jag går i funderingarna att införskaffa mig en R40li. Jag har tänkt placera den strax utanför gräsmattan med marksten som underlag. I de instruktioner jag läst hittills står det att laddstationen inte får placeras utanför gräsmattan samt visas det hur avgränsningskabeln ansluter till laddstationen från respektive sida. Eä
 
Jag har sett filmer och bilder där laddstationen placerats utanför gräsmattan så jag är ganska säker på att det ska fungera. Skulle någon kunna verifiera att det fungerar samt beskriva hur man ska dra avgränsningskabeln i detta fallet.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick en nyare programvara efter service med eco mode mm
5.01.00 heter den
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.