Per62 skrev:
Hej!

Har precis installerat min Robban men upptäckte nu att jag lagt guidekabeln lite fel. Roboten har från en del av gräsmattan svårt att finna guidekabeln. Frågan är om jag jag förlänga guidekabeln genom att kapa den på mitten och skarva på en förlängning. Alltså inte förgrena, den kommer fortfarande bara att ha två ändar.

Varför jag frågar är att jag har för mig att jag någonstans läst att just guidekabeln måste vara obruten. Självklart används Gardenas kopplingar :)

Tacksam för svar

Trevlig helg!
Per
Nej, det är inga problem att förlänga kabeln.
 
  • Gilla
Per62
  • Laddar…
Du borde dock välja bort gardenas kopplingar, och lödda ihop sladdarna, sedan lite krympslang. Då vet du att skarven fungerar till 100% i framtiden.
 
Aha, ok. Det var ett bra tips. Tackar! :)
 
Finns det någon maxlängd på en guidekabel?
 
Inte vad jag vet. Grannen har 68 meter, Själv har jag 49.
 
Fick dra om guidekabeln roboten hade svårt att hitta den. Men du fullföljer den inte kalibreringstesten utan stannar efter bara 10 meter och börjar klippa. Kabeln är ca 60-70 meter. Om jag däremot sätter roboten i slutändan av guidekabeln så tuffar den så fint på hela vägen hem, lite skumt...
 
har du kört kalibreingsguden ? Har du testat att återställa till fabriksinställningarna innan du körde guiden ? Om ej testa det ! Jag fick göra det när jag flyttade min guidekabel.
 
Aha, tack. Ska testa direkt i morhon. Återkommer!
 
Den ligger inte för nära kantkabeln så klipparen krockar med den?
 
Nope, har checkat det.
 
Vill fortfarande bara vandra 10 meter av de 65 :mad: Sätter jag i andra ändan av guidekabeln så vandrar den hela vägen tillbaka till stationen utan problem :confused:
 
Har även testat fabriksåterställning flera gånger....
 
per62 jag har har 308an men menyerna ska väl vara hyfsat samma? i dina inställningar vad har du ställt in på hur långt den ska följa slingan? I min kan jag definiera två släpp på samma slinga.
 
Hej odbro

Nej, några sådana inställningar har jag inte tyvärr. Men nu fick Robban för sig att vandra hela vägen! Hoppas det inte var en tillfällighet, ska hålla koll (och tummarna) :)
 
A
johan63 skrev:
[bild]
Då börjar det roliga . :wow:
Sänker kittet "mark frigången"? I så fall hur mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.