M
Gudahov skrev:
Och eftersom Husqvarnas teknikavdelning säger att R40Li har längdavkänning så verkar det vara en rimlig förklaring.
Det är väl bara en person som sagt det på deras support, och jag tror att det blev ngt missförstånd. Jag är tämligen övertygad om att om du ringer igen så kommer du få ett annat svar.

Gudahov skrev:
Att den långa batterivilan som står i manualen inte stämmer vet jag med bestämdhet. Som minst har den tagit cirka 6 timmars dygnsvila och det stämmer även det med vad Husqvarnas teknikavdelning säger. Jag minns att jag fick en lång utläggning om varför det står 11 timmar i manualen. Det är batteritillverkarens egen rekommendation och när manualen gjordes så använde man detta som utgångspunkt. Husqvarna gjorde omfattande tester av batterierna och kom fram till att det räckte med 6 timmar och det är efter det som mjukvaran är inställd. Åtminstone i min version.
Är du helt säker på att det var 6 timmar totalt på ett dygn? Jag såg dina tidigare inlägg om att den gick i vila vid 18-tiden, men är du säker på att den då inte hade haft sina vila även på morgonen (enligt default)?

Med tanke på R40Li klipper ca 30kvm/timme så hade ju 5 timmars mindre vila inneburit att den nu borde ha en kapacitet på 550 kvm. Givetvis hade man ändrat spec och manual (har ju kommit en ny manual för i år) om detta stämmer.

Gudahov skrev:
det händer att roboten klipper i en riktning och plötsligt stannar och byter riktning - mitt på gräsmattan. Detta kanske är vanligt beteende för Automowersägare, men det är nytt för min R40Li. Nu går ju klipparen mest på natten så jag ser den inte så ofta i action, men det är först på senare tid jag har noterat det. Det KAN ju vara så att det är ett utslag av "vädertimern", dvs att klipparen känner av att "här är det klippt - inget motstånd alls" och därför byter riktning. Har inte läst automowermanualerna och vet inte om detta är en vanlig funktion och om den skulle vara specifik för de med "vädertimer". Men om det senare gäller, så skulle det tala för att R40Li verkligen har denna funktion.
Att den byter riktning gör även min, men den utför ingen spiralklippning som de modeller som har vädertimer gör.

spiral.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gudahov skrev:
Uppdatering kring uppstarten av Gardena R40Li
I tisdags kväll lämnade jag roboten gående. Kom tillbaka igår (onsdag) morse; då hade roboten stannat på snedden i en slänt (och något meddelande om att den lutade). Batteriet var nästan fullt, så det måste inräffat redan kvällen innan.
Hej, jag fann det här gamla inlägget och undrar hur brant slänten var? Kan man tänja på gränsen för lutning tror du? R40 skall klara 25% men jag har en som är 30%. Samtidigt ärt inte gräsmattan så stor för att motivera en större HQ. Har idag en Bosch Indego, men börjar trötta på den kassa programvaran som gör den instabil...
 
Såg att Jula nu tar 7990kr för R40Li.
 
robotkillen skrev:
Hej, jag fann det här gamla inlägget och undrar hur brant slänten var? Kan man tänja på gränsen för lutning tror du? R40 skall klara 25% men jag har en som är 30%. Samtidigt ärt inte gräsmattan så stor för att motivera en större HQ. Har idag en Bosch Indego, men börjar trötta på den kassa programvaran som gör den instabil...
30% bör inte vara något problem. Enligt verkstadshandboken slår den stopp vid 40% i uppförslut och 50% i nerförslut, även om specen säger 25%. Tror jag har sådana lutningar där det blir problem.
http://mower.ch/uploads/media/WKH_305__308__R40Li__R70Li.pdf
 
Hur skulle en R70LI fungera på en U formad tomt med gräsyta på 600-650m2? Klarar den att klippa om man sätter klippfönstret till 20.00-10.00 mån+tis+torsd+fre ? Då får gräset lite vila och batteriet sina vilotimmar.
 
miniGranis skrev:
Min klippare har vid 3 tillfällen nu vägrat gå ur laddstationen och det står "batteriproblem" på displayen.
Om man slår av den med strömbrytaren och slår på den igen så funkar den (ett tag).
Någon som känner igen detta ?
Skall ringa HQ imorgon - Gudahov, har du nått bra nummer, du har ju fått tag i några kunniga där...
Efter att en granne tagit bort batteriet och satt dit det igen så har klipparen gått felfritt i över en vecka nu.
 
  • Gilla
UbbeL
  • Laddar…
Gudahov skrev:
Nåväl. Jag slutade köra utan arbetsschema redan förra hösten. Den klipper helt enkelt 1-3 färre pass per dygn nu än den gjorde i början av säsongen när gräset var högt. Och eftersom Husqvarnas teknikavdelning säger att R40Li har längdavkänning så verkar det vara en rimlig förklaring. Finns det en annan förklaring så är jag intresserad.

Att den långa batterivilan som står i manualen inte stämmer vet jag med bestämdhet. Som minst har den tagit cirka 6 timmars dygnsvila och det stämmer även det med vad Husqvarnas teknikavdelning säger. Jag minns att jag fick en lång utläggning om varför det står 11 timmar i manualen. Det är batteritillverkarens egen rekommendation och när manualen gjordes så använde man detta som utgångspunkt. Husqvarna gjorde omfattande tester av batterierna och kom fram till att det räckte med 6 timmar och det är efter det som mjukvaran är inställd. Åtminstone i min version.

Från det ena till det andra. Säsongen är långt gången och roboten har fått ned mattan på låg klipphöjd och den är jämnt klippt. Detta hann den aldrig med i höstas när jag körde in den, utan det är först nu som detta har uppstått. Förutom de färre klipperioderna är det en sak till som jag har noterat i förändrat beteende: det händer att roboten klipper i en riktning och plötsligt stannar och byter riktning - mitt på gräsmattan. Detta kanske är vanligt beteende för Automowersägare, men det är nytt för min R40Li. Nu går ju klipparen mest på natten så jag ser den inte så ofta i action, men det är först på senare tid jag har noterat det. Det KAN ju vara så att det är ett utslag av "vädertimern", dvs att klipparen känner av att "här är det klippt - inget motstånd alls" och därför byter riktning. Har inte läst automowermanualerna och vet inte om detta är en vanlig funktion och om den skulle vara specifik för de med "vädertimer". Men om det senare gäller, så skulle det tala för att R40Li verkligen har denna funktion.
Jag är benägen att hålla med Gudahov här. Jag har också märkt att min klippare börjat "flexa ut" tidigare än förut under säsongen. Den får gå mellan 06-22, men slutar klippa kl.17. Tidigare under säsongen höll den på till ca 20-tiden på kvällen.

Jag har också märkt hur den börjat byta riktning helt plötsligt, något den inte gjort tidigare. Jag trodde det följde med en mjukvaruuppdatering som gjordes för ca en månad sedan, i samband med garantireparation, men det kanske helt enkelt är så att den "letar" efter längre gräs att klippa.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
M
Mailade Gardena och frågade:

"Hej,

De Automower som har vädertimer är 330 och 320.

Det är 11 timmars dygnsvila på R40Li.

Med vänlig hälsning
Therése, Konsumentkontakt
Husqvarna Svenska Försäljning, 56182 Huskvarna"
 
miksil skrev:
Mailade Gardena och frågade:

"Hej,

De Automower som har vädertimer är 330 och 320.

Det är 11 timmars dygnsvila på R40Li.

Med vänlig hälsning
Therése, Konsumentkontakt
Husqvarna Svenska Försäljning, 56182 Huskvarna"
Ja, dygnsvilan på 11 timmar är den officiella. Jag har dock aldrig talat med konsumentkontakt utan när jag förra året ringde till Husqvarna så var det alltid tekniker som jag talade med. Minns inte namnet på någon av de två, men den lite äldre av dem hade jobbat i många år med robotklipparna och det var han som hade den långa genomgången kring batteriet. Han nämnde specifikt att 11 timmar var batteritillverkarens rekommendation, men att Husqvarna hade testat batterierna ingående och kommit fram till att 6 timmar räckte gott och väl. R40Li hade därför 6 timmars dygnsvila och att det stod fel i manualen. Jag har verkligen svårt att tänka mig att en tekniker sitter och fabulerar ihop hela denna historia och vad konsumentkontakter och säljare säger tar jag just i detta fallet därför lätt på.

Vad gäller motståndsavkänningen, så var det vad den andra teknikerna på Husqvarna berättade (en yngre kille); dvs att Gardena R40Li hade motståndsavkänning eftersom den tillhör generation 3. Jag har själv frågat en säljare av Gardena-robotar och han kände inte till att den skulle ha det. Jag är inte 100% på att det finns; dels så var den yngre teknikern inte lika erfaren, det var bara något han nämnde (att "den har det eftersom den tillhör generation 3") och hade ingen lång utläggning kring saken. Det finns dock uppenbarligen någon funktion som gör att roboten minskar ned antalet klipptimmar när man fått ned gräset på en lägre nivå. Det bekräftas ju även av UbbeL ovan. Men om det är "vädertimer" eller inte, det vet jag inte.
 
robotkillen skrev:
Hej, jag fann det här gamla inlägget och undrar hur brant slänten var? Kan man tänja på gränsen för lutning tror du? R40 skall klara 25% men jag har en som är 30%. Samtidigt ärt inte gräsmattan så stor för att motivera en större HQ. Har idag en Bosch Indego, men börjar trötta på den kassa programvaran som gör den instabil...
Har inte varit inne på sajten på länge och har inte kunnat svara. Men jag kan inte säga den exakta lutningen; det är i ett slags övergångsområde med en massa olika lutningar och roboten kom in från snedden den gången. Men det var ingen extrem lutning; jag tycker inte att den borde ha stannat där. Om jag minns rätt frågade jag en Husqvarna-tekniker om detta, som sa att det var en kalibreringsfråga. Frågade inte vidare om detta; men det sitter väl antagligen lutningssensorer i roboten och ibland kan de mjukvarumässigt varit satta för känsligt. Ibland har jag upplevt att roboten gjort för lite för att ta sig ut från olika situationer.

Vad som är lite märkligt, är att min robot har gått helt klanderfritt i över en månad nu. Inte ett enda konstigt stopp, instängning, problem med dockning eller annat. Detta var mer regel än undantag ända till slutet av förra säsongen och en del i början av denna. Åker till torpet varje dag, men kommer dit först vid lunchtid och åker hem vid 21-22-tiden på kvällen. Har därför inte sett den klippa på snart en månad. Möts bara av en perfekt, kortklippt gräsmatta varje dag. Det finns längre inte några "testar" eller småområden som är oklippta, så som fanns första säsongen.

Någon har tidigare frågat om det inte blir spår i gräsmattan utefter återgångslinan. Svaret är att nu efter halva säsongen så finns det tydliga spår, någon centimeter djupa, ungefär en meter från laddaren. Längre bort från laddaren kan man se spår i gräset, men de går inte på djupet utan är mer skiftningar i ljuset.
 
M
Gudahov skrev:
Ja, dygnsvilan på 11 timmar är den officiella. Jag har dock aldrig talat med konsumentkontakt utan när jag förra året ringde till Husqvarna så var det alltid tekniker som jag talade med. Minns inte namnet på någon av de två, men den lite äldre av dem hade jobbat i många år med robotklipparna och det var han som hade den långa genomgången kring batteriet. Han nämnde specifikt att 11 timmar var batteritillverkarens rekommendation, men att Husqvarna hade testat batterierna ingående och kommit fram till att 6 timmar räckte gott och väl. R40Li hade därför 6 timmars dygnsvila och att det stod fel i manualen. Jag har verkligen svårt att tänka mig att en tekniker sitter och fabulerar ihop hela denna historia och vad konsumentkontakter och säljare säger tar jag just i detta fallet därför lätt på.

Vad gäller motståndsavkänningen, så var det vad den andra teknikerna på Husqvarna berättade (en yngre kille); dvs att Gardena R40Li hade motståndsavkänning eftersom den tillhör generation 3. Jag har själv frågat en säljare av Gardena-robotar och han kände inte till att den skulle ha det. Jag är inte 100% på att det finns; dels så var den yngre teknikern inte lika erfaren, det var bara något han nämnde (att "den har det eftersom den tillhör generation 3") och hade ingen lång utläggning kring saken. Det finns dock uppenbarligen någon funktion som gör att roboten minskar ned antalet klipptimmar när man fått ned gräset på en lägre nivå. Det bekräftas ju även av UbbeL ovan. Men om det är "vädertimer" eller inte, det vet jag inte.

Jag tror mkt väl att teknikern har rätt i att det rent tekniskt funkar utmärkt med 6 timmar. Det sitter samma batteri i R40, R70, 305 och 308.

308 behöver 6 timmars vila, 305 behöver 8 timmar, r70 behöver 8 timmar och R40 behöver 11 timmar.

På samma sätt är det samma modell av hjulmotorer i maskinerna.
R40 30 cm/s
R70 35 cm/s
305 35 cm/s
308 38 cm/s

Så skillnaderna på vilotider och hastigheter ligger i mjukvaran, antagligen för att de vill ha större utbud av maskiner i olika prisklasser.

Jag tror som sagt att teknikern blandat ihop ngt.
 
Är det bortslösa motorer (drivning resp. klippning) på R70Li resp. AM308 ?
 
M
mortimer skrev:
Är det bortslösa motorer (drivning resp. klippning) på R70Li resp. AM308 ?
Jo så är det.
 
miksil skrev:
Jo så är det.
Kan jag läsa om det någonstans på Gardenas sidor ?
 
miksil skrev:
Jag tror mkt väl att teknikern har rätt i att det rent tekniskt funkar utmärkt med 6 timmar. Det sitter samma batteri i R40, R70, 305 och 308.

308 behöver 6 timmars vila, 305 behöver 8 timmar, r70 behöver 8 timmar och R40 behöver 11 timmar.

På samma sätt är det samma modell av hjulmotorer i maskinerna.
R40 30 cm/s
R70 35 cm/s
305 35 cm/s
308 38 cm/s

Så skillnaderna på vilotider och hastigheter ligger i mjukvaran, antagligen för att de vill ha större utbud av maskiner i olika prisklasser.

Jag tror som sagt att teknikern blandat ihop ngt.
Kan man då klämma ur 18h klippfönster på R70Li om den bara behöver 6h dygnsvila eller säger timerschemat stopp när man sätter tidsfönstret ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.