Ok, tack iallafall.
Jag återkommer med mina resultat.
 
Numret till Husqvarna är 036-364000 och alla som svarar på HVA Automower/Gardena robot är kompetenta. Dock kan det vara lång telefonkö den här årstiden.

Förmodligen är det dock ett batteriproblem eller problem med laddningen, sånt är svårt att felsöka över telefon. Det är nog vettigare att åka med station och klippare till Husqvarna-ÅF för att koppla upp den mot testprogrammet. Kolla också att batteriet sitter fast ordentligt, men där kollar man ju ändå när maskinen kopplas till datorn.


Gudahov skrev:
"Batteriproblem" har jag aldrig fått på displayen, och eftersom du har fått det 3 ggr så är det nog just ett batteriproblem.

Minns inte namnet på de två jag pratade med. Men det är telefonnumret till Husqvarna i Huskvarna (har inte numret kvar). Den lite äldre jag talade med hade ett vanligt namn - typ "Karl Johansson" eller liknande. Be att få tala med teknikavdelningen för robotgräsklippare. Om de skulle be dig att kontakta din återförsäljare (vilket de i.o.f.s. aldrig bad mig) säg att du har "ett tekniskt problem som ingen åf tycks kunna svara på".

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer. Har själv funderat på vad han/de hette som jag talade med förra året. Men minnet är grumligt numera.

Själv fick min R40Li ett märkligt meddelande i förra veckan. Roboten hade stannat nära en lite smalare passage, i en liten lutning. Meddelandet på displayen var "Instängd". Högst märkligt; när jag tryckte "Start" fortsatte den som vanligt. Annars går den finfint i år.
 
Tack för tipsen Nonkan.Kan man kolla batteriet själv eller måste man öppna maskinen ?En märklig sak (som kan vara en tillfällighet) är att den verkar funka med fabriksinställningar på timer men om jag ändrar till det som jag tror passar min tomt (Mån, Ons, Fre 10.00 -17.00) så dyker batteriproblemet upp.Nåja nu har grannen ställt in den på fabriksinställningar så nu får den gå så några veckor (tills jag är hemma igen).
 
Sitter under luckan på undersidan av maskinen. 4 torx T20 skruvar. Man kan inte göra så mycket mer än att trycka fast det dock, för vettigare diagnos behövs serviceprogrammet.

Märkligt med timern, kan vara en bug.
 
Gudahov skrev:
Är du säker på att det inte är något knas med maskinen. När jag fick min var den i stort sett "ljudlös". Ett lågt hummande från motorn och klippljudet. Inte på något sätt störande.
Nu är min klippare (r40) äntligen installerad. Smidigt. Har lagt kantsten runt hela gräsmattan och räknar med att slippa kantklippning. På någon meter så hör jag inte klipparen, möjligtvis lite knatter när den klipper det lite högre gräset.

Hur kollar man vilken mjukvaruversion man har?
 
MMMGGG skrev:
Hur kollar man vilken mjukvaruversion man har?
När du är inne i huvudmenyn, håll då inne "0" tills du kommer in i en ny meny där du får några nya val.
 
  • Gilla
MMMGGG
  • Laddar…
MSW ver: 2.02.00
MSW date: 2011-12-05
SUB ver: 2.00.00
MMI ver: 3.03.00
Production: 2012-05-01

Någon som fått klarhet i mjukvaruuppdateringar?
 
Husqvarna hörde av sig idag och jag fick precis samma besked som av Nokan (inte för att jag trodde nått annat..)
Öppna batteriluckan och kolla om batteriet sitter ordentligt, annars får den gå på rep.
Problemet är att maskinen nu är 20+ mil bort grr++
Är det någon form av kabelkoppling mellan batteri och själva klipparen eller är det kontaktbleck ? Hur stor är chansen att det faktiskt är fel/glappar där ? (Svaret på den frågan avgör lite om det är värt att jag skall sätta mig i bilen och åka 40 mil för att se OM jag kan lösa problemet).
 
Hejsan!

Har en fundering kring korridoren. Jag har ett garage som avgränsar fram- och baksidan på huset och därmed gräsmattorna. Den smalaste dörrpassagen är 65cm tvärs över. Vilket är mindre än 25+75cm som det står i manualen. I övrigt kan jag skapa en passage som är 100cm resten av korridoren. Tror ni att mha begränsningskabeln man kan få klipparn att ta sig igenom dörrposten utan att stöta i och balla ur? Jag tänker mig altså att jag låter dörrarna stå vidöppna samt bygga ramper i trä över trösklarna och klä gången i plastmatta.

Någon som har provat något liknande?

PS. Automower 305 har inställning att följa guidekabeln rakt över, men den är ju lite dyrare och jag behöver inte större kapacitet än 200m2 som är min totala yta fram- och baksida. DS.
 
Ja det med korridorbredden är en av begränsningarna i R40Li & riktigt synd att HQ bantat bort. Hade väl räckt att de dragit ner på kapacitet & hastighet. Korridorbredden i nuläget kan ju göra att man inte kan använda denna maskin.

R70Li samt AM305 & AM308 har justerbar korridorbredd.
 
miniGranis skrev:
Husqvarna hörde av sig idag och jag fick precis samma besked som av Nokan (inte för att jag trodde nått annat..)
Öppna batteriluckan och kolla om batteriet sitter ordentligt, annars får den gå på rep.
Problemet är att maskinen nu är 20+ mil bort grr++
Är det någon form av kabelkoppling mellan batteri och själva klipparen eller är det kontaktbleck ? Hur stor är chansen att det faktiskt är fel/glappar där ? (Svaret på den frågan avgör lite om det är värt att jag skall sätta mig i bilen och åka 40 mil för att se OM jag kan lösa problemet).
Många Husqvarna-ÅF är faktiskt mer kompetenta och har jobbat längre med Automower än vissa som sitter på kundsupporten ;)

Batteriet är intryckt i ett kontaktbleck, så det är möjligt att det sitter löst, speciellt om maskinen är köpt på postorder och inte skickad på pall.
 
frav skrev:
Ja det med korridorbredden är en av begränsningarna i R40Li & riktigt synd att HQ bantat bort. Hade väl räckt att de dragit ner på kapacitet & hastighet. Korridorbredden i nuläget kan ju göra att man inte kan använda denna maskin.

R70Li samt AM305 & AM308 har justerbar korridorbredd.
Att förklara konceptet korridorbredd för en kund som är helt nollad på robotklippare är bland det som är krångligast som ÅF, tycker jag iaf. Jag tycker snarare det är underligt att funktionen finns på R70Li isf, då stormarknadspersonalen generellt inte har fått den djupare utbildning som krävs för att kunna förklara vissa egenskaper. Gardena-modellerna används i första hand som en kanal in på stormarknader och då ska det mesta vara självförklarande och lätt att sälja.
Skulle tro att funktionen finns på R70Li mest med tanke på den tyska marknaden där Gardena är ett oerhört starkt varumärke.
 
frav skrev:
Korridorbredden i nuläget kan ju göra att man inte kan använda denna maskin.
Men om man tänker sig dörrposten som ett hinder som "råkar" stå i vägen, genom att man bygger en sarg på rampen som går igenom. Borde den inte kunna masa sig igenom ändå? Det måste ju finnas logik för att väja för hinder som råkar befinna sig över guidekabeln?

En annan fråga. Om jag skulle vilja hindra klipparen att åka ut igenom garaget och hålla sig på baksidan borde jag bara kunna ställa in den på att aldrig följa guidekabeln ända ut. Dvs 0% på "Remote start"-inställningen och stänga garagedörren. Vad tror ni?
 
Nonkan skrev:
Att förklara konceptet korridorbredd för en kund som är helt nollad på robotklippare är bland det som är krångligast som ÅF, tycker jag iaf. Jag tycker snarare det är underligt att funktionen finns på R70Li isf, då stormarknadspersonalen generellt inte har fått den djupare utbildning som krävs för att kunna förklara vissa egenskaper. Gardena-modellerna används i första hand som en kanal in på stormarknader och då ska det mesta vara självförklarande och lätt att sälja.
Skulle tro att funktionen finns på R70Li mest med tanke på den tyska marknaden där Gardena är ett oerhört starkt varumärke.
Ja, kan så vara, det vet ju du bättre då du jobbar med dessa maskiner. Jag är ju inte den genomsnittlige "svensson", så jag är väl inte rätt målgrupp. Skulle förmodligen varit mer målgrupp för t.ex. AM305, men prisskillnaden var avgörande i detta fallet. Dock var det inte mycket till övers mellan begränsningsslingor & guideslinga om jag skulle hålla mig till specificerade mått. Men det gick precis men någon cm.

Men om det nu är så svårt för folk att förstå korridorbredd, hade det inte varit bättre med att R40Li fått följa guideslinga mitt över i.s.f. 40cm bredvid? Då hade det ju blivit enklare att förstå för "svensson" & möjligheterna att kunna använda R40Li om man har smala passager hade ökat.
 
Nu har en granne plockat bort och satt dit batteriet samt gjort en fabriksåterställning.Återstår att se om det hjäper, efter förra manuella starten så klippte maskinen fint i ett dygn (melllan 07-22) men dag två så stod hon bara och tjurade i laddningsstationen.Hon gick två timmar idag efter grannes "operation" och har nu sin nattvila, hoppas hon går som vanligt i morgon igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.