Min gissning är oxid på batteriterminalerna på kretskortet. Då blir det ett spänningsfall som gör att klipparen tror att batteriet är slut. Ta isär och gör rent.
 
  • Gilla
wretan och 1 till
  • Laddar…
Intressant! Är helt klart värt att testa!

Tack!
 
Jag har varit utför ett par laddsvårigheter på R40Li -2012 klipparen under åren.

Det första var att originalbatteriet gav upp 2017 så den fick nytt till säsongen 2018. 5st säsonger är ju bra.

Det andra var att originalkabeln mellan nätdel & laddstation ärgade sönder säsongen 2019. Originalkabeln är en kabel med ren koppar och isoleringen kanske inte var riktigt utomhusklassad för väta. Så jag lödde loss från originalkontaktdonen och ersatte med en 12m förtennad 0,75mm2 dubbeledare från Skyllermarks.

Det tredje var i år 2020. Ett mycket mysko och svårfelsökt intermitent laddproblems-fenomen. Men det visade sig att när jag skruvade sönder roboten, så är de kopparbläcket/kontaktytorna som sitter i bakkant på roboten, fastskruvade med en skruv, pappbricka, ringkabelsko. Ringkabelskons kabel går sedan in i roboten och förser batteriet med laddning. Pappbrickan på ena sidan hade förmultnat och således satt ringkabelskon löst och gav dålig kontakt mot kopparbläcket. Tog loss, rengjorde och skruvade ihop utan pappbricka. Sen har det fungerat som nytt igen.
 
  • Gilla
Pandre och 2 till
  • Laddar…
Hittade 3st bilder på den kassa konstruktionen. Det samlar på sig endel...

Före
Konstruktion med anhopning av smuts och växtrester före rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"komposten" bort rensad. Minus skruvad loss.
Bild på en smutsig elektrisk konsol med oorganiserade röda och grå kablar, i behov av rengöring och återmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter isärtagning, rengöring och återmontage.
En öppen eldosa visar smutsansamling och korroderade kopplingar före rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Mycket intressant! Verkar vara samma med min. Jag höll på att ge upp felsökandet men som ett sista steg knipsade jag av strömkablarna mellan laddblecken och kretskortet, kopplade in en lab-trafo och vips så var allt ok igen.

Fascinerande hur liten maskinen är utan yttre kåpan.

lyckades dock vrida av två av gummiupphängningarna till yttre kåpan då skruvarna satt för hårt så de blir till att köpa nya sen borde maskinen vara som ny igen

tack för tipsen!



F frav skrev:
Hittade 3st bilder på den kassa konstruktionen. Det samlar på sig endel...

Före
[bild]
"komposten" bort rensad. Minus skruvad loss.
[bild]
Efter isärtagning, rengöring och återmontage.
[bild]
 
Korrosionsskador på kabel och kontaktbleck har jag sett rapporter om några gånger.
Tror att laddstationen mår bra av att tas in och förvaras i förråd el. dylikt under vinterhalvåret.
Vi blåser rent maskinen några gånger under klippsäsongen med tryckluft samt laddstation vid höstavställningen.
 
De tre bliderna ovan har jag tagit och är från min R40Li när jag fixade den tidigare i år, och den rengörs varje säsong, laddstation samt laddkablage tages in över vinter. Så det sköts noga på så sätt. Hålrummet vid bakhjulet där laddblecken sitter, kommer man inte åt utan att skruva isär.
 
Någon som vet hur man får bort den "silvriga ramen" på ytterkåpan nr 4 på sprängskissen
2 klips baktill har jag funnit, samt 2 på vardera sida men fram hittar jag inget och får inte bort den.


Behöver komma åt och byta gummidämpare.
 
HAr du plockat bort lilla skylten där under sitter 2 skruv
 
  • Gilla
delta_ffs och 1 till
  • Laddar…
L lasseboy skrev:
HAr du plockat bort lilla skylten där under sitter 2 skruv
Suveränt
 
johan63 johan63 skrev:
Maskinen visar bara 1200mAh. Du kan prova och ställa in detta.
[bild]
Nyss köpt nytt batteri på 2500mah. Jag har firmware version 2.0 (out of The box) och ingen robonect. Försökt läsa mig till om det går att få ut den fulla styrkan? Hur gör jag för att tweaka min R40li?
Efter batteribyte klipper den ca 10min i auto läge....
Det har talats om cykel 1 & 2 men ngn sådant menyval finns inte i mina expert inställningar.

Vid första testet klippte den efter batteribyte på manuell 70min så det är tydligt att det ska gå att gå ut mer klipptid.

Kan det vara tidsinställningarna? Jag har 06-16 i programmerat.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
P Pandre skrev:
Nyss köpt nytt batteri på 2500mah. Jag har firmware version 2.0 (out of The box) och ingen robonect. Försökt läsa mig till om det går att få ut den fulla styrkan? Hur gör jag för att tweaka min R40li?
Efter batteribyte klipper den ca 10min i auto läge....
Det har talats om cykel 1 & 2 men ngn sådant menyval finns inte i mina expert inställningar.

Vid första testet klippte den efter batteribyte på manuell 70min så det är tydligt att det ska gå att gå ut mer klipptid.

Kan det vara tidsinställningarna? Jag har 06-16 i programmerat.
Är det ett originalbatteri du har satt i?
Tidsinställningarna kan inte ha någon påverkan på körtiden. Klipparen laddar och kör så mycket batteriet tillåter. Som du ex. anger, 70 min klipptid är helt normalt och ska uppnås även i autoläge.
.
 
Nej, det är ett klassiskt piratbatteri.
Jag håller med dig och därför blev jag lite konfunderad att inte batteriet orkade mer på autoläge. Originalbatteri var klart dåligt, och behövdes bytas så jag tog en chansning med piratbatteri. Tycker dock att även om klipparen inte klarar av att "förstå" att det finns mer kräm i batteriet än 1200mah så borde klipptiden nå upp mot en 40-50minuter.

har läst runt lite under dagen och så som jag förstår kan jag inte ändra klipparens gränsvärde för när den anser sig behöva gå in och ladda. Är det som så att Robonect krävs för att få ut maximal kapacitret av det nya batteriet?

Kan jag se om den laddar upp mot 2500 i menyval 7+9 och väljer batteri?
 
nikasp
Jag är också supernyfiken på ovanstående. Jag bytte batteri på svärmors klippare juni 2019 på femte eller sjätte säsongen = väldigt bra. Köpte ett originalbatteri på Classe (1200 mAh) för 1000 och nu är det troligen slut, tror att maskinen fått gå väldigt onödigt mycket sommaren 2019 och 2020.

17 mil bort så kan inte bekräfta att så är fallet. När jag bytte då visade menyn 711 mAh. Tänkte att jag slänger i ett 2500 mAh men måste jag krångla (inte tid) så får det bli ett nytt 1200 igen.

Någon som vet om det brukar/borde lira med ett piratbatteri?
 
För mig fungerar det bra nu. Jag ändrade klipptider + nya knivar oså nu kör den på drygt 1h/klippning. För att få ut maximalt av batteriet krävs efter lite egna slutsatser och läsning i tråden robonect som lurar gräsklipparen. Däremot om jag väljer att sätta ut den och köra manuellt så använder den en större del av batteriet än på schema. Nackdelen är att jag får gå ut när den stannat och trycka på att den ska in i sitt hus.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.