J Jan Nylund skrev:
Tack för tips. Kollade under den och allt känns stabilt och fint. Inga mekaniska problem så vitt jag kan se.

Kollade även i Expert settings att göra en test när den står i laddaren, alla signaler sägs vara ok. Den verkar ibland inte alls börja ladda när den är i dockan heller, har även sett via robonect att om den står i dockan med 10% batteri kan den säga "quick charging" men i verkligheten sjunker nivån ända tills den dör.

Placerade den manuellt i laddare nu och kontrollerade att den startade laddning på ~1300mA vilket känns rimligt. Ska testa docka den lite senare för nu vägrade den köra alls trots att den ståt i laddaren en dryg timme.
Efter mycket test samt omdragning av sista delen av slingen mot laddningsstationen så började den bete sig. Gräsmattan börjar se rimligare ut nu och tack var tips från Tommy så fungerar även Robonect igen. So far so good. :cool:
 
Laddstation som blinkar varierande rött-blått-gult
Tar jag bort kablarna blinkar den blått (begränsningskabeln) , monterar tillfällig ny sådan blinkar stationen gult (guidkabel) monterar även dit en tillfällig sådan börjar maskinen blinka röt blått gult.

Kan det vara problem med laddstationen?

Hur felsöka detta?
 
1 Skalman65 skrev:
Laddstation som blinkar varierande rött-blått-gult
Tar jag bort kablarna blinkar den blått (begränsningskabeln) , monterar tillfällig ny sådan blinkar stationen gult (guidkabel) monterar även dit en tillfällig sådan börjar maskinen blinka röt blått gult.

Kan det vara problem med laddstationen?

Hur felsöka detta?[/QUO

rengör alla kontakter. Om inte detta funkar skriva isär laddstationen och rengör kontakter runt kretskortet. Använd elektronisk rengörings spray. Stationen är extremt okomplicerad. Bara ett kretskort och några kablar.

i och med att du har blinkade ljus som alla betyder olika saker så är det säkert de yttre kontakterna elaternativt kontakterna som sitter på kablarna.
 
Tackar blir till och titta på det i morgon
 
Prövade att rengöra samt spraya på elspray, montera nya kontakter. trodde att det skulle kunna fungera då kretskortet var fullt med spindelväv.
Lägger med en liten video på blinkningarna.

Antar att det är ett nytt kretskort som gäller....
 
Har du mätt att spänningen från trafo och till laddstationen är OK?
 
E etompau skrev:
Har du mätt att spänningen från trafo och till laddstationen är OK?
Vad jag fann vid googling så skall den ligga på 21V, eller är det olika på olika årmodeller?

Min mätte jag upp till 35V
 
1 Skalman65 skrev:
Vad jag fann vid googling så skall den ligga på 21V, eller är det olika på olika årmodeller?

Min mätte jag upp till 35V

21 V låter bekant. Vad står det på trafons typskylt?
 
1 Skalman65 skrev:
Prövade att rengöra samt spraya på elspray, montera nya kontakter. trodde att det skulle kunna fungera då kretskortet var fullt med spindelväv.
Lägger med en liten video på blinkningarna.
[video]
Antar att det är ett nytt kretskort som gäller....
Är det kretskortet så ska det lysa rött. Är det inte bara någon kontakt som är dålig? Kan du inte mäta upp alla kontakter och kolla?
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
E etompau skrev:
21 V låter bekant. Vad står det på trafons typskylt?
Hade den monterad i en box ute där det vuxit upp brännässlor, men plockade fram den och det stämmer 21v

Mätte en gång till med samma resultat 35V , så är ett byte behövs.
Finns det någon risk att laddstationens kretskort kan ha tagit skada ?
 
1 Skalman65 skrev:
Hade den monterad i en box ute där det vuxit upp brännässlor, men plockade fram den och det stämmer 21v

Mätte en gång till med samma resultat 35V , så är ett byte behövs.
Finns det någon risk att laddstationens kretskort kan ha tagit skada ?
Det sitter spänningsregleringskretsar på kortet, har du tur så har dom klarat den högre spänningen.
Lysdioden har i alla fall överlevt.
 
E etompau skrev:
Det sitter spänningsregleringskretsar på kortet, har du tur så har dom klarat den högre spänningen.
Lysdioden har i alla fall överlevt.
Original transformator skall ge 21,6v 1000ma, har en som ger 22v 818 ma.
Funderar på om man skulle kunna testa om det fungerar innan man införskaffar en ny transformator,
eller kan den lägre amp styrkan skapa problem?
dvs att laddstationen går in i driftläge
 
  • Gilla
Pandre
  • Laddar…
1 Skalman65 skrev:
Original transformator skall ge 21,6v 1000ma, har en som ger 22v 818 ma.
Funderar på om man skulle kunna testa om det fungerar innan man införskaffar en ny transformator,
eller kan den lägre amp styrkan skapa problem?
dvs att laddstationen går in i driftläge
Det ska inte vara problem med att testa funktionen på laddstationens kretskort med en trafo som har lägre kapacitet. Kortet drar inte många milliampere.
Det blir eventuellt bara problem när klipparen ska laddas, kanske inte ens då.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Har använt dagen till att ordna så att jag kunde testa med den Transformator som jag hade liggandes.
Det var inga problem att att kontrollera och se att laddstationen gick in i driftläge.

Dessvärre så laddade klipparen på tok för långsamt.
2h laddtid gav mig ca 1min klipptid.

Ny transformator är beställd.

Stort tack för hjälpen att felsöka (y)
 
  • Gilla
Marcussjogren och 3 till
  • Laddar…
Bra med återkoppling och kul att det löste sig.
Du kan snabbt kolla att batteriet tar laddning genom långt tryck på 0, sedan kan du avläsa batterispänning och laddströmmen.
 
  • Gilla
Pandre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.