delta_ffs delta_ffs skrev:
Jag testade precis med min R40li med produktion 2012-02-01. "klipparen stöds ej" kom det tyvärr upp i programmet :(
Snabbt testat! Ok, då är där någon spärr i programmet. Lite surt.
 
Jag ska prova med farsans. Min 2012:a är skrotad :(
 
  • Ledsen
delta_ffs
  • Laddar…
Det hände ngt i hårdvaran 2016 - robonect har olika kit för "upp till 2015" och "från 2016 och senare".
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Någon som har koll på hur krocksensorn fungerar? Min verkar ha hänt nått med för om jag går in i sensor menyn och knuffar på maskinen ser jag att den inte alltid återställer sig. Har sett att gummiupphängningarna av karossen verkar ganska slitna och lite spruckna. Funderar på om de kanske är problemet.
 
F Fredrik_Lerum skrev:
Någon som har koll på hur krocksensorn fungerar? Min verkar ha hänt nått med för om jag går in i sensor menyn och knuffar på maskinen ser jag att den inte alltid återställer sig. Har sett att gummiupphängningarna av karossen verkar ganska slitna och lite spruckna. Funderar på om de kanske är problemet.
De bör bytas om de är slitna. Kolla också så att magneterna i övre skalet sitter där de ska.
 
F Fredrik_Lerum skrev:
Någon som har koll på hur krocksensorn fungerar? Min verkar ha hänt nått med för om jag går in i sensor menyn och knuffar på maskinen ser jag att den inte alltid återställer sig. Har sett att gummiupphängningarna av karossen verkar ganska slitna och lite spruckna. Funderar på om de kanske är problemet.[/QUOTE
F Fredrik_Lerum skrev:
Någon som har koll på hur krocksensorn fungerar? Min verkar ha hänt nått med för om jag går in i sensor menyn och knuffar på maskinen ser jag att den inte alltid återställer sig. Har sett att gummiupphängningarna av karossen verkar ganska slitna och lite spruckna. Funderar på om de kanske är problemet.
kan vara gummiupphängningarna eller så kan det vara fuktskadat kretskort till krocksensorn eller kabel mellan huvudkretskortet och krocksensorkretskortet. Börja med att kolla kretskorten och kablar om du ser något ärjat.
/Fidde
 
davidgp davidgp skrev:
De bör bytas om de är slitna. Kolla också så att magneterna i övre skalet sitter där de ska.
Hade isär och kollade hittade bara en magnet i främre delen av chassit finns det fler magneter?

Är det samma gummi upphängning på alla fyra? Hittade bara en som. Reservdel
 
F Fredrik_Lerum skrev:
Hade isär och kollade hittade bara en magnet i främre delen av chassit finns det fler magneter?

Är det samma gummi upphängning på alla fyra? Hittade bara en som. Reservdel
Det finns en bak också. Se 14-15 i sprängskissen här: Sprängskiss av Gardena gräsklipparens kaross visar komponenter och gummidämpare med numrerade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill minnas att gummidämparna är likadana alla fyra.
 
En fråga, har nån vart med om att gardena li 40 står och backar trots att den är i laddare?
 
L lasseboy skrev:
En fråga, har nån vart med om att gardena li 40 står och backar trots att den är i laddare?
Nej, men låter som att du behöver putsa av laddblecken.
 
  • Gilla
Pandre
  • Laddar…
davidgp davidgp skrev:
Nej, men låter som att du behöver putsa av laddblecken.
Har putsat och även slipat lite på dem, landet va fel på laddstationens blek?
 
L lasseboy skrev:
Har putsat och även slipat lite på dem, landet va fel på laddstationens blek?
Ibland kan det även hjälpa att böja ut laddstationens laddbleck. För mig hjälpte det inte att bara böja utan satte en liten plastbit i mellanrummet bakom laddblecket
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Hjälpte inte böja ut blecket, kan det va nått annat fel: kolla batteri status konstigt!
 
  • Display på en Gardena-enhet som visar spänning, antal laddningar, laddtid, ström och temperatur, med smuts och löv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lasseboy skrev:
Hjälpte inte böja ut blecket, kan det va nått annat fel: kolla batteri status konstigt!
Är bilden tagen när klipparen befinner sig utanför laddaren?
Strömparametern är intressant; i viloläge utanför laddaren drar klipparen ca -60 mA (som visas på bild).
När klipparen laddare efter en klippning ska laddströmmen ligga på ca 1500-1800 mA.

Piper klipparen till om den trycks in i laddaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.