F Fidde91 skrev:
Tjena. Jag tror att den du länka bara är en lins det vill säga en genomskinlig plastkåpa utan diod.
dioden är fast lödad på kretskortet tyvärr.
Men funkar allt som det ska så kanske det bara är att låta det vara så ? Ett kretskort till laddningsstationen ligger på ca 1000kr

//Fidde
Okej de är så illa alltså att man lär byta hela kortet.. Jo precis allt fungerar precis som vanligt, men okej då vet ja att den sitter ihop med kretskortet ändå! Tack för info :)
 
Då var det dags för 501 elektronikproblem igen. :sweat: Hoppas en reset av robonect-modulen gör susen.
 
Glapp mellan moderkort och knappsats/ display är min gissning...
 
M miniGranis skrev:
Glapp mellan moderkort och knappsats/ display är min gissning...
Det var Robonect som buggade. Senaste betan är inte jättestabil. :p
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Hejhopp!

Någon som har en reservdelsmaskin? Behöver ha den svarta hubben som sitter runt motorn till hjulen (samma detalj på båda sidor). Ny går den bara att köpa som ett kit med motor. Samma detalj alla årsmodeller tänker jag mig. Funkar även från en Husqvarna Automower 305 (och säkert fler maskiner).

Någon som har den detaljen? Skriv här eller sms/tele: noll sju noll sju-56 10 37.

Tackar ödmjukast.
// Jocke
 
  • Husqvarna Automower reservdelar med hjulmotor och svart hubb visas på en webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du får gärna köpa hela eller delar av min R40li med fuktskadad elektronik.
 
Stickan56
B JSaltberg skrev:
Hejhopp!

Någon som har en reservdelsmaskin? Behöver ha den svarta hubben som sitter runt motorn till hjulen (samma detalj på båda sidor). Ny går den bara att köpa som ett kit med motor. Samma detalj alla årsmodeller tänker jag mig. Funkar även från en Husqvarna Automower 305 (och säkert fler maskiner).

Någon som har den detaljen? Skriv här eller sms/tele: noll sju noll sju-56 10 37.

Tackar ödmjukast.
// Jocke
Har du pratat med GPLSHOP i Göteborg?

Stickan
 
Tack för snabba svar. Har nu köpt gonks trasiga maskin. Hoppas maskin kommer igång i slutet av veckan.
 
Min robot har blivit lite känslig för en gammal betongdagvattenbrunn som ligger mitt i gräsmattan på gräsnivå. Den har under alla år aldrig haft problem med att köra över denna brunn men nyligen så har den börjat att få problem med att skyddsluckan för lcd-panelen öppnas när den kör över i vissa riktningar. Den öppnas alltså liknande som när man trycker på stoppknappen.

Är detta vanligt och är det någon fjäder i stoppknappen eller liknande som börjar ge sig så att den helt enkelt är för känslig för vissa gupp?

Några tips?
 
J jooh skrev:
Min robot har blivit lite känslig för en gammal betongdagvattenbrunn som ligger mitt i gräsmattan på gräsnivå. Den har under alla år aldrig haft problem med att köra över denna brunn men nyligen så har den börjat att få problem med att skyddsluckan för lcd-panelen öppnas när den kör över i vissa riktningar. Den öppnas alltså liknande som när man trycker på stoppknappen.

Är detta vanligt och är det någon fjäder i stoppknappen eller liknande som börjar ge sig så att den helt enkelt är för känslig för vissa gupp?

Några tips?
Tips 1: simulera grupp/stöta mot maskinen och se om luckan öppnar sig själv. Känn efter om stopp-knappen lätt triggar lucköppning.

Tips 2: kolla sprängskisser på klipparen och se om det finns någon fjäder som reservdel. Ritningar finns ex. hos Liljekvist och GPLShop.
 
Kan du inte dra kabeln runt brunnen så maskinen slipper åka över? Kanske för basic? :cool:(y)
 
Stickan56
B JSaltberg skrev:
Kan du inte dra kabeln runt brunnen så maskinen slipper åka över? Kanske för basic? :cool:(y)
Det är ju som att ta en värktablett när man har ont i foten istället för att dra ut spiken som är orsaken till värken.

Stickan
 
johan63 johan63 skrev:
Ett tips till er som kör Gardena Life och City och vill rengöra under skalet innan vinterförvaringen.

[länk]
Eller så laddar men ner från Robonects sida och skriver ut själv, men har man en R40Li som tråden handlar om så behövs mycket riktigt inget verktyg...
 
Hej Gardena R40li gänget,

Vi har en R40li som vi haft sedan 2012, en riktig trotjänare som genomgått två batteribyten på dessa år men för övrigt funkat kanonbra.

Men när jag nu trodde att det var dags för ett batteribyte igen så visar den upp en helt annan sida:

I laddstatioen får jag nu (med nytt batteri) en negativ laddström. Men ”batteristapeln” på klipparen är på Max men så fort den går ut och börjar klippa så går batteristapeln ner till noll direkt och batteriet indikerar tomt. Väl tillbaka i laddstationen så hoppar batteristapeln upp till max igen direkt men indikerar fortfarande negativ laddström. Har mätt upp laddblecken och de ger runt 22 volt.

Några tankar och idéer?

Trodde först att det var ett fel på mitt nya batteri så jag köpte ett till från en annan leverantör men klipparen visar samma tokighet, så nu står jag med två nya batterier :thinking:

Med vänlig hälsning,
Wretan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.