39 091 läst · 73 svar
39k läst
73 svar
Garageprojekt 12x8 ihop med huset.
Medlem
· VästraGötaland
· 57 inlägg
Va och lämna in bygglovet igår, men fick 2st små påbackningar. Hade inte ritat ut måtten till tomtgränserna på planritningen och jag hade inte fyllt i hur ja tänk göra med brandsäkerheten emot huset. Och hon trodde det skulle bara EI60 klassat emot huset.
Vart läser man om detta hur man ska gå till väga? Har googlat lite men hittar mest info om fristående garage.
Vart läser man om detta hur man ska gå till väga? Har googlat lite men hittar mest info om fristående garage.
Medlem
· VästraGötaland
· 57 inlägg
Pratade precis med en kille på räddningstjänsten, och det va EI30 som gäller, och då räcker enkelgips i väggar och tak ihop med isoleringen. Så som ja har tänkt med väggkonstruktion och tak så är det gott o väl tilltaget för att klara dom reglerna! Gött mos! Då blir det inlämning av Bygglov imorn igen!
Medlem
· VästraGötaland
· 57 inlägg
Inget är som väntans tider... Lämnade in pappren den 20e mars, fick rätt tidigt papper om att det inte behövde kompletteras och grannarna har fått sina papper.... Fan vilken tid det ska ta!
Medlem
· VästraGötaland
· 57 inlägg
Vad tänker du på som kan ställa till det?
Medlem
· VästraGötaland
· 57 inlägg
Aha, du menar så. Nae, det har jag inte kollat faktiskt. Men har inte så jättemycket att välja på. Kan bli ett omtag kanske, får isf leva med det.
Har du behov av just en tvåpelarlyft?
När jag byggde 100m2 garage så valde jag att "fälla ner" en saxlyft i plattan. Nerfälld tar den ingen plats alls och är därmed aldrig i vägen.
När jag byggde 100m2 garage så valde jag att "fälla ner" en saxlyft i plattan. Nerfälld tar den ingen plats alls och är därmed aldrig i vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· VästraGötaland
· 57 inlägg
Mja, vi har saxlyftar på jobbet, tycker man kan arbeta bättre under en 2 pelare.
Medlem
· VästraGötaland
· 57 inlägg
Väntans tid är över! Fick äntligen bygglovet i fredags! Och givetvis började vi plocka ner carporten! Började på söndagen och städa ur allt som låg där inne, körde en del till tippen och en del upp till garaget ja hyrar idag. Sen på måndagen åkte kompisen ut och hämtade allt och körde till tippen, sen på kvällen när ja slutade började vi riva, plockade bort plåten och lite panel, sen hann vi inte mer den dagen.
men igår blev det hårdkörning, tog ledigt och körde till hela dagen!
Tog lite av det gamla virket och byggde ett temporärt staket till hunden, snyggt va?
När är det bara invänta grävmaskin, ska ringa och prata med dom idag.
men igår blev det hårdkörning, tog ledigt och körde till hela dagen!
Tog lite av det gamla virket och byggde ett temporärt staket till hunden, snyggt va?
När är det bara invänta grävmaskin, ska ringa och prata med dom idag.
Medlem
· Östergötland
· 98 inlägg
Spännande. Roligt med mycket bilder.
Medlem
· VästraGötaland
· 57 inlägg
Jag har 5st slingor på vardera 50-70m i mitt 13x8.4m garage.
Jag behöver aldrig köra ut mer än 21º vatten för att hålla 18º vintertid.
Slingorna drog jag lite som det passade så att det blev ungefär lika många löpmeter i varje slinga.
Jag behöver aldrig köra ut mer än 21º vatten för att hålla 18º vintertid.
Slingorna drog jag lite som det passade så att det blev ungefär lika många löpmeter i varje slinga.
Du måste nog ta ett svart bälte i måttsättning också då du gör nästa ritning.
Vet ej hur djupt en sådan slangdragning ligger men var väldigt noga med att märka ut på en ritning hur slingorna går.
Det vore jättesynd att ha hål på en slinga om du ska skruva en lyft i golvet eller något annat som kräver förankring.
Vet ej hur djupt en sådan slangdragning ligger men var väldigt noga med att märka ut på en ritning hur slingorna går.
Det vore jättesynd att ha hål på en slinga om du ska skruva en lyft i golvet eller något annat som kräver förankring.
Medlem
· VästraGötaland
· 57 inlägg
Haha, det här är juh bara en snabb princip ritning. Dom ligger juh på översta lagret isolering, så 10cm djupt ligger dom. Och det kommer märkas upp! Borra igenom en slang får inte ske!