Hejsan allihop!

Är ny på forumet och hoppas nu få kunna bolla idéer med er om mitt blivande projekt.

Fas1 är klar (fått godkänt av grannen att bygga så nära tomtgräns)
och Fas2 är klar (fått lånet godkänt av banken)

Och jag har inga problem med att bygga, tycker det är riktigt roligt, nackdelen är att ja inte vet hur man gör för att allt ska bli rätt och riktigt. Fördelen är att ja har många vänner och bekanta som har ett eller annat med bygga och göra, snickare, anläggare osv. Så det löser sig nog tids nog.

Fas3 är juh nu att få in bygglovet, så håller på och rita och greja, men har lite funderingar just nu om taket. Garaget kommer att byggas ihop delvis med ena sidan på kåken, det kommer va i samma linje med huset framifrån, men kommer bli längre än huset bakåt.

Ska försöka förklara mig så gott ja kan, vet inte vad allt heter, så det får bli lite paintritningar för att förstärka mig.

Min tanke är att köra gjuta platta, lägga ett lager med lecablock, sen syllpapp, sen 195x45 som syll och sen resa 145x45 som väggreglar, för att sen spika på 45x45 åt andra hållet och stoppa i isolering i allt. Avsluta med hammarbandet på 195x45.

Då har vi då Alternativ1:
alternativ1_zps11252a20.jpg

En kraftig limträbalk i nock, limträstöttor ner och även en limträbalk i mitten för att bygga innertak/golv över bilarna. Hade tänkt ha 220x45 och sen lägga som "takstolar" med kanske CC600 för att få det starkare, men det kan bli klent? Tänkte ha isolerat tak, gips på insidan och plåttegel på utsidan.

Så då kanske Alternativ2 är bättre? Och dela av "Takstolarna" mitt på varje sida.
alternativ2_zpsac00f874.jpg

Och här har ni en liten översiktsbild på hur ja tänkt mig det hela.
garaget_zpsac06542c.jpg

Den bruna och gråa bilen är dom 2 som alltid kommer stå där, och den gula grejen är en 2pelarlyft. och längst fram kommer det vara bänkar, skåp, verktygstavlor, svetsar, borrmaskiner mm. Allt ska vara på samma ställe.

Hoppas nån får ett hum om hur ja tänkt mig. :surprised:
 
  • Gilla
Hakan_J
  • Laddar…
Ta ned syll och hammarbadn till 145 om du gör resten av stommen som 145.
Blir enklare och smidigare att bygga i samma bredd.
 
Det blir juh drygt 195 om jag slår på 45 reglar horisontellt.
 
Du måste kanske gå på alt. 2. Bäst är att kontakta en limträ-säljare/konstruktör.
Allt hänger ju på belastning på loftet och på taket.
I taket kan du ha kertobalk. (En sorts limträ, ser mer ut som plywood, googla.)

//AA
 
Kardanmannen skrev:
Det blir juh drygt 195 om jag slår på 45 reglar horisontellt.
Japp men då vill man ju sala på med samma tjocklek överallt så man får ett jämt underlag för skivorna.
 
OK! Då får det bli 195 reglar i väggarna oxå då.
 
Det funkar det med :)
 
Gjorde en snabb skiss igen för att enklare förklara mig, Hade tänkt bygga så här i väggarna. Eller ska ja göra på annat sätt?
vaumlggkonstruktion_zps53d02344.jpg
 
Kardanmannen skrev:
Gjorde en snabb skiss igen för att enklare förklara mig, Hade tänkt bygga så här i väggarna. Eller ska ja göra på annat sätt?
[bild]
145+45=190mm
Hur har du tänkt att lösa diffen på 5mm? Mot 195mm regeln.
Använd 145 regel till syll och hammarband också, är mitt tips (y)
 
Så byta ut dom reglarna med en 145x45 och "förlänga" den med en 45x45 regel?
 
Kardanmannen skrev:
Så byta ut dom reglarna med en 145x45 och "förlänga" den med en 45x45 regel?
Japp (y)
 
Kanon! Tack så mycket, är det övriga riktigt o rätt?
 
Fick svar från Moelven i fredags. Dom har hjälpt mig räknat på takbalkar, bärlinor och stöd. Så nu sitter ja och ritar för fullt för att kunna lämna in bygglovet!
 
Du har inte funderat på att lägga nocken i längdriktningen istället? Vårt garage är 7,2x13 och nocken i längdriktningen. loft över de första 6,5 metrarna och öppet i nock nästa 6,5m men en lyft centrerad under nocken för fri takhöjd. Lyften är en saxlift nergjuten i plattan så det går ställa bilar i bredd över om man vill.
 
Bygger ihop det med huset, och brytningen är åt samma håll på huset. Så det blir nog svårt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.