Börjat med träarbete och lagt ut syll. Virket kommer från närliggande granne som har skog och egen såg.
Syllen är i furu. Jag la tätningsskumgummi under och drog fast med lecaskruvar ca 60 cm mellanrum. Syllen lades kant i kant utsida grund.

Byggplats med träramar, skottkärra, verktyg och parkerad bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tom släpvagn framför landlig bostad, gröna fält, delvis molnig himmel, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 13 till
  • Laddar…
Hörnstolparna sätts upp och riktas med långpass och fixeras med strävor som fästs i syllen.
Alla stolpar kapas på samma längd som kommer ge 4,05 mellan golv och överkant hammarband.
Byggarbetsplats med trämaterial, vit skåpbil, svensk flagga, röda byggnader och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med färdig grund, träställning, två bilar, lada, hög med jord, och landskap i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolpe för stolpe lodas in och fixeras i syll och sträva, så långt strävorna räcker.
Konstruktion av trästomme, blå himmel, bil, landsbygd, gröna fält, grusväg, byggnadsställning, stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med blommande buskar framför rött hus med solpaneler på taket, flaggstång, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Byggarbetsplats med träreglar, början på konstruktion, bil och skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hammarband monteras.
Jag har kopierat syllens stolpmarkeringar till hammarbandet innan monteringen.
Justerbara väggsträvor skruvas fast i plattan på lämpliga ställen för att hålla väggarna någotsånär i lod mellan hörnorna.
En byggarbetsplats med trästomme, bil, byggmaterial, generator och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hade gått att bygga väggarna på plattan och resa dem i sektioner men det blir för tunga moment. Jag tar det pinne för pinne.
(På samma sätt som jag tidigare byggt befintliga hus och garage)
 
  • Gilla
MTech och 13 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Hörnstolparna sätts upp och riktas med långpass och fixeras med strävor som fästs i syllen.
Alla stolpar kapas på samma längd som kommer ge 4,05 mellan golv och överkant hammarband.
[bild]

[bild]

Stolpe för stolpe lodas in och fixeras i syll och sträva, så långt strävorna räcker.
[bild]
[bild]


[bild]


Hammarband monteras.
Jag har kopierat syllens stolpmarkeringar till hammarbandet innan monteringen.
Justerbara väggsträvor skruvas fast i plattan på lämpliga ställen för att hålla väggarna någotsånär i lod mellan hörnorna.
[bild]

Det hade gått att bygga väggarna på plattan och resa dem i sektioner men det blir för tunga moment. Jag tar det pinne för pinne.
(På samma sätt som jag tidigare byggt befintliga hus och garage)
Imponerande takhöjd, är tanken att få in annat än personbilar där? 👍
 
Ja, man vet aldrig. Takhöjden och portöppningen medger att det kommer gå in annat. Vi får väl se.
Husvagn eller båt eller husbil kommer ju kunna komma in.
Om det nu skulle kunna tänkas bli aktuellt någon gång…
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Walle85
Snyggt!
En fråga, när man tittar på bilderna så ser det inte ut som att det kommer att vara några fönster. Eller är det så man gör, dvs. sätter pinnar och hammarband först för att sedan såga ut för fönster?
Nyfiken pga. att jag planerar att bygga eget garage i framtiden.
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Jag har inte planerat några fönster eller andra öppningar än porten. I porten tänkte jag eventuellt ha fönster och en gångdörr.

Men det går ju att ta upp öppningar i framtiden, om det skulle behövas
.
Men visst. Vet man med sig att det ska vara fönster och dörrar här och där så är det naturligtvis bäst och enklast att sätta stolpar och avväxlingar för det när stommen reses.
 
Redigerat:
Åsa Lund
R roke skrev:
Jag har inte planerat några fönster eller andra öppningar än porten. I porten tänkte jag eventuellt ha fönster och en gångdörr.

Men det går ju att ta upp öppningar i framtiden, om det skulle behövas
.
Men visst. Vet man med sig att det ska vara fönster och dörrar här och där så är det naturligtvis bäst och enklast att sätta stolpar och avväxlingar för det när stommen reses.
Synd, trevligt med dagsljus
 
H
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Synd, trevligt med dagsljus
Som alltid så bygger man efter behov. I detta fall är det väl främst förvaring, då är ju inte dagsljus nödvändigt. Så jag tycker TS gjort ett smart val utan 😁

För annan framtida användning så är det ju enkelt att hänga i några fönster.
 
  • Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
Kommer bli grymt!

Tänk om jag kunde hitta ett annat lämpligt hus på landet (villa i stan nu) och bygga stort garage....så lite avis är jag allt :D ;)
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Limträbalken ovanför porten levereras.
Lastbil med timmer och byggmaterial, arbetare i bakgrunden, dagsljus, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balken är 36 cm X 90 mm. 4,2 m lång.
Byggplats med trästomme, stegar, och byggmaterial på betonggrund i landsbygdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimensionerna togs fram med hjälp av moelvens dimensioneringsprogram på nätet.
Teknisk ritning av byggnadsstruktur med mått och beräkningsdata, från Moelven, på skrynkligt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balken hissas upp med hjälp av spännband.
Husbyggnad med trästomme, byggställning, bil parkerad, öppet landskap, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med trästomme i konstruktion, bil i bakgrunden, verktyg och stege synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus under konstruktion med trästomme, bil, stegar och gråmulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med trästomme, stegar och material, under konstruktion, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 14 till
  • Laddar…
Hej
Vilar limträbalken "bara" på 45x145?
Blir inte det lite klent?
Nu vill jag inte beserwissra utan lära mig.
Byggde eget garage för 30 år sen utan större kunskap, mycket blev svinbra men inte allt.
Snart kommer jag själv dra igång ett större garage, så att lära sig mer är ju alltid bra :)

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Vilar limträbalken "bara" på 45x145?
Blir inte det lite klent?
Nu vill jag inte beserwissra utan lära mig.
Byggde eget garage för 30 år sen utan större kunskap, mycket blev svinbra men inte allt.
Snart kommer jag själv dra igång ett större garage, så att lära sig mer är ju alltid bra :)

/W
Hej. Det blir en till stolpe på vardera sida. Så upplaget ökar.
Sen står det i beräkningen att ”erforderlig upplagslängd 67 mm”
Jag vet inte om det avser bägge sidorna, eller hur det nu är med det?

Men jag tror inte balken kommer neråt även om den bara skulle vila på en stolpe på vardera sida.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Stommen kryssas med bandjärn som fästs med ankarskruvar.
Passar på att räta ut eventuella krokigheter i väggstolparna innan de fästs i bandjärnen.
Flyttade in hörnsträvorna till insidan av väggarna eftersom de kommer i vägen på utsidan.

Egentligen skulle strävorna kanske inte behövas efter att bandjärnskryssen kom på plats.

Men strävorna sitter inte i vägen på insidan så de kan få vara där lika bra som att de är någonannanstans, tills vidare.

Träräcke i förgrunden, metallfästen, landskap och väg i bakgrunden, soligt, gröna fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästomme för byggnad under konstruktion, klar himmel, fordon, grusplatta, landsbygdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats, trästomme under konstruktion, bil, stegar, blå himmel, träplankor, grönt fält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästomme för en byggnad under konstruktion, med material och en bil i bakgrunden på en grusgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 11 till
  • Laddar…
Nästa moment är vindpapp och spikreglar.
Jag börja med gavlarna där jag lade ut pappen vertikalt. Jag förberedde och färdigkapade spikreglarna innan jag började trassla med pappen.

Byggarbetsplats, trästomme, hus under konstruktion, stegar, isoleringsfolie, klart väder, grusgrund, virkesstapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En byggarbetsplats med trästomme för ett hus, isolering, och en stege, delvis molnig himmel bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med trästomme under konstruktion, stegar, och klarblå himmel med moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På långsidan rullade jag ut pappen på längden. Det blåste och pappen revs loss innan jag hunnit säkra den med spikreglarna.
Lastad byggnadsvagn, trämaterial, landsbygd, grusväg, gröna ängar, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag fick vänta tills det mojnat och efter ett tag hade jag i alla fall lyckas få dit papp och reglar på första långsidan.
Först spikade jag läkten med spikpistol men sen tog jag skruvdragaren då jag tyckte det gick smidigare.

Byggarbetsplats med ställning, isoleringsmaterial på väggar, landsbygd i bakgrunden, kvällsljus, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats, vindskyddsduk på vägg, röd lina, vattenpass, träreglar, grå dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en borrmaskin nära träreglar och vindskyddsfolie på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lastad släpvagn med byggmaterial vid traktor, molnig himmel, grusväg, grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Elda stumpar på kvällen efter en blåsig dag.
Person sitter framför brasa i dimmig äng vid skymning, lugn atmosfär, utomhus, nära byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Jag märkte att det gick bäst att stifta pappen bara i överkanten och låta resten flaxa vind för våg i blåsten för att sen fästa spikreglarna uppifrån och jobba sig neråt bit för bit.

Tillsist har jag virat runt hela med papp och läkt.
Byggplats med konstruktion av trä, isoleringsplattor, stege, gammal traktor, röd bod, grus, kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 18 till
  • Laddar…
I väntan på takleverans började jag med panelen.
Ca 300 brädor i varierade bredder X ca 4,20.
Min gamla T-22 får jobba och hämta hem virket.
Sågverk utomhus med träbrädor, traktor och släp, grönt fält, träd och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första-person-perspektiv från ett fordon, troligtvis en gammal bil, med skogsväg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färg köptes hem.
Sex vita hinkar med Falu Rödfärg, staplade i en verkstad, med en pensel och en spatel ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brädorna kantsågas borstas och blåses rent från spån damm och pollen mm.
Traktor kopplad till såg för att klyva ved, hög med kapad ved och spån i blå balja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med timmer, traktor, såg och blå hink utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brädorna placeras på bockar i boden som blivit målarbod. Jag sorterar upp och utsida.
Träplankor staplade på varandra i en skuggig byggnad, solljus faller på yttersta plankan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir 9 brädor per laddning vilket är vad torkhyllorna rymmer.
Rödmålade träplankor ligger på bockar utomhus på grusunderlag nära trävägg. Byggprojekt eller arbetsstation syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Purrningen ställs in.
Rödmålat trä och en spikpistol på en träpall i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börja med ena gavelväggen.
Traktor, byggarbetsplats, vindskyddad vägg i trä, stege, soligt, gröna träd, landsbygd, byggmaterial, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rensåga nerkanten med lämplig droppvinkel.
En gammal grön bränslepump med slang och munstycke, placerad på grus, intill en trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd ladugårdsvägg, tegelstenar som stöd, grus, grönt vattningsverktyg, vajer, skottkärra i bakgrunden, fält och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måla underkanten.
Håller på att måla röd trävägg utomhus med pensel, närbild, soligt väder, grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jobba mig runt väggarna. Cykelkärran får tjänstgöra som verktygslåda och panelbärare.
En byggarbetsplats med röda plankor på en kärra, en stege mot en byggnad under konstruktion och grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa springor får tvingas ihop. En fastskruvad regelstump funkar som pressverktyg.
Vägg under konstruktion med röda brädor, isolering, träreglar och en metallstege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rakheten kontrolleras ibland.
Närbild på en hand med röd verktygshållare, vita lister och rödbrun yta under konstruktion utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enstaka brädor fick justersågas.
Nyhyvlat trä på byggarbetsplats; grävmaskin, bil och såg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elverktyg för bearbetning av trä, längdmätare, arbetsbänk, utomhusmiljö, byggmaterial, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa kvistar satt löst och de limmades och hålls på plats med stift.
Röd häftapparat ligger på ett trästycke med utklippt cirkel och streck, snickeri, arbetsmiljö, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Peta i lite isolering i utrymmet vid balken som blir dolt när omfattningen spikas dit.
Byggarbetsplats med isolering mellan träbjälkar, blå himmel och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillsist är undersvängen färdigpanelad.
Röd träkonstruktion under byggnad, klar himmel, gårdsplan med grus, delar av byggnad i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 29 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.