Hej!
Vi funderar på att köpa ett hus från -82. På två sidor av huset finns sluttning från grannar.
Huset har uppreglade golv och utreglade väggar. Ej dränerat men swosch har kört med kamera i rören.
Jag är mest orolig för fukt utifrån och funderar på att dränera om vi köper. Ingen lukt i huset förutom möjligt i källaren längst ner. Huset är byggt i fyra etage.
Vad tror ni är det akut att dränera?
Problemet är att källaren längst ner ligger under mitten huset på bild. Garaget är byggt ovan mark till vänster om källare vilket gör det i princip omöjligt att dränera denna källare utan att riva garaget? Hur ska man tänka här?
Hur olika bör jag vara för dessa 100 km 2 källarväggar men risk konstruktion och ej dränerat?
Tips på om det ens går att dränera den ena källarväggen, som är helt under mark men där garaget är byggt på makt vid sidan om.
Vi funderar på att köpa ett hus från -82. På två sidor av huset finns sluttning från grannar.
Huset har uppreglade golv och utreglade väggar. Ej dränerat men swosch har kört med kamera i rören.
Jag är mest orolig för fukt utifrån och funderar på att dränera om vi köper. Ingen lukt i huset förutom möjligt i källaren längst ner. Huset är byggt i fyra etage.
Problemet är att källaren längst ner ligger under mitten huset på bild. Garaget är byggt ovan mark till vänster om källare vilket gör det i princip omöjligt att dränera denna källare utan att riva garaget? Hur ska man tänka här?
Hur olika bör jag vara för dessa 100 km 2 källarväggar men risk konstruktion och ej dränerat?
Tips på om det ens går att dränera den ena källarväggen, som är helt under mark men där garaget är byggt på makt vid sidan om.
Ja precis. Allt är oginal. Det enda man gjort är att skicka en kamera genom rören för att få en uppfattning om skicket. Det har ju inget med isoleringen att göra på utsidan av huset.
Kanske jag som är dum. Det är alltså avloppet som är inspekterat med kamera och inte dräneringsrören?C Catrin Steinberger1 skrev:
Redigerat:
Kanske dum fråga men vart tar stupröret bredvid garaget vägen? Rimligen ner till antingen stenkista eller dräneringen antar jag. För inte rinner väl vattnet ut på marken? Tänker att det kunde vara en bra startpunkt för er att ta reda på hur dräneringen är utformad.C Catrin Steinberger1 skrev:Hej!
Det rinner ner och möter en annan ledning av dagvatten och ut till en brunn
Det lär bli ett ordentligt grävande om dräneringen längst ned under nedersta "golvet" under källaren är dålig eller riskerar typ bli tätt.
Finns det plats att lägga upp massorna vid ev åtgärd? Går det att komma åt med grävmaskin o s v?
Finns det plats att lägga upp massorna vid ev åtgärd? Går det att komma åt med grävmaskin o s v?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bör jag bearbeta denna garagevägg inför målning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Högt garage utan att det blir för fult?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fördelar med oisolerat garage, isolerat samt uppvärmt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Regler för garagebygge mot väg/granne
Juridik -
Bygga "garage" i större förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus