Bor i bostadsrätt från mitten av 50-talet. Eftersom kranarna i köket börja droppa fick jag besked av brf att vattnet i köket stängs av i husets källare och jag skulle anlita och betala rörmokare, som kunde montera in Ballofixer, så att jag senare kan stänga av vattnet och byta ventilkägla själv.
Emellertid finns bara en kallvattenledning under diskbänken där det går att montera in en Ballofix. Varmvattenledningen verkar finnas i cementväggen. Enligt ChatGpt kan man anlita rörmokare och dra en varmvattenledning under diskbänken för att installera en ballofix. Det borde dock medföra att rörmokaren fick bila upp kring varmvattenledningen och förstöra kaklet, vilket borde bli kostbart.
Går det att montera en Ballofix (med skruv) mellan varmvattenkranen och väggen, så att varmvattnet kan stängas av? Avståndet mellan kran och vägg är 7 cm.
Emellertid finns bara en kallvattenledning under diskbänken där det går att montera in en Ballofix. Varmvattenledningen verkar finnas i cementväggen. Enligt ChatGpt kan man anlita rörmokare och dra en varmvattenledning under diskbänken för att installera en ballofix. Det borde dock medföra att rörmokaren fick bila upp kring varmvattenledningen och förstöra kaklet, vilket borde bli kostbart.
Går det att montera en Ballofix (med skruv) mellan varmvattenkranen och väggen, så att varmvattnet kan stängas av? Avståndet mellan kran och vägg är 7 cm.
Jag har läst andra trådar här om skåp under diskbänkar och då har det funnits två rör (varmt resp kallt) under diskbänken med ballofixar. Jag har bara ett rör utan Ballofix, men på föreningen låter det som jag har två.rör. En rörmokare tar väl 1500 kr/tim medan ventilkäglan kostar 35 kr/st på Jula. Stor prisskillnad. En Ballofix kostar väl 200 kr.A AndersS skrev:
I ett gammalt hus kan ledningar vara dragna i väggarna som det ser ut på din bild.S Slacker2 skrev:Jag har läst andra trådar här om skåp under diskbänkar och då har det funnits två rör (varmt resp kallt) under diskbänken med ballofixar. Jag har bara ett rör utan Ballofix, men på föreningen låter det som jag har två.rör. En rörmokare tar väl 1500 kr/tim medan ventilkäglan kostar 35 kr/st på Jula. Stor prisskillnad. En Ballofix kostar väl 200 kr.
Jo, men har du tänkt göra det själv att montera Ballofixerna?
Och du har ju konstaterat redan att det inte finns varmvattenrör under diskbänk.
Eller är det så att de vill det ska monteras ballofixer i källaren om det är separata rör till din lägenhet!
Då får du backa till brf och be dem visa var du ska montera ventilerna mot "deras" vattenledningar.
Jag hade tänkt anlita rörmokare för att byta ut ventilkäglorna i kökskranen och samtidigt installera ballofixer. På olotors beskrivning låter det som att det skall gå att sätta ballofix mellan kökskranen och väggen. Kranen kommer några cm ut, men det gör ej något. Om Ballofixerna kostar bara 200 kr/st är det OK. Antgligen är det bäst med ballofix med skruv och ej vred.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Går det att montera ett fast fönster horizontalt istället för vertikalt
Fönster & Dörrar -
Fotplåt saknas till papptak. Går det att montera i efterhand?
Tak & Vind -
Är det någon som har monterat gargaedörröppnare motor från Boxer?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Går det montera solceller på shingel?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Går det att montera solceller på eternittak?
Solceller, Solfångare, Solenergi